Heller gav ut följande modeller anpassade för den svenska marknaden.
J8, Gloster Gladiator
J26, P-51 D Mustang
S14, Fieseler Fi-156 Storch
Sk16, NA T-6G Texan
SE-AIS, Caudron Renault Simoun
SE-AOA, Arado Ar-96 B
SE-BZN, Messerschmitt Bf-108 Taifun
SE-AKS, Ju -52
SE-AOU, Arado ar-196
SE-APH, DH 89a Dragon Rapide
SE-GMM, Cessna 337, Kustbevakningen
J28B, DH Vampire
Hkp2 (Lama/Alouette)
SE-AWP, Piper Cub (L-4)
För dessa modeller tog man fram svenska dekaler och svenska målningsanvisningar.
Heller gjorde även en del modeller som var svenska från fabrik t.ex J21, J29, J35, J32, J37, Sk50 och polisens Bell Jetranger.
De gjorde även en del svenska trafikkärror i SAS målning såsom DC6, Caravelle, DC8, DC9, Boeing 747, DC 10, och Airbus
Hoppas vi kan få fram målningsbeskrivningar på de också. Fler bilder på byggda modeller önskas också, lägg ut dom på vårt forum.
Tack vare Janne Gaude, Björn Bäcklund och Jonas Zetterström har jag nu fått möjligheten att skanna in Heller/Bericos målningsanvisningar som jag lagt upp nedan. Läs gärna Tor Netterbys kommentar , det var han som gjorde jobbet! Håll till godo.
Vill du se en större bild så klicka på den. När den kommit upp så högerklicka och välj ”Visa bild” och sen kan du zooma in med +.
Ju -52 från Björn Bäcklund
Måningsbeskrivningen Från Heller-Humbrol:
Från Jonas Zetterström har jag fått följande:
Arado Ar-196 och DH 89a Dragon Rapide
Cessna 337
J28 Vampire
HKP2 (Lama) och Piper Cub (L-4)
Målningsbeskrivning DC-6B:
Målningsbeskrivning Hkp 10 Super Puma:
Målningsbeskrivning Alouette III:
Målningsinstruktion SAAB A32A Lansen:
Målningsinstruktion SAAB S32C Lansen:
Björn Fransson har bidragit med följande målningsbeskrivningar.
Målningsinstruktion Bell Jetranger
DC-9
DC-10
Saab J-21
Saab Sk-50 Safir
Saab J-29 Tunnan
Saab J-35 Draken
Saab TF-35 Draken
Saab AJSF-37 Viggen
Saab Sk-37 Viggen
Några byggen från Peter Sandh:
En ju 52 och en Dragon Rapide från Björn Bäcklund
samt en prislista från 1979 !
En broschyr av okänt datum.
Mer Hellerinformation finns det på Hans Jakobssons (Hjakse) Hellersida
Oj, nu hann ett ”tidigare liv” ifatt mig… 🙂 Det är ett trevligt initiativ!
Jag är den som är ”skyldig” till att AB Berico i Malmö gav ut svenska dekaler
i byggsatserna.
Jag skrev en gång ner en text om mitt förhållande med Heller.
Den som har intresse kan läsa här:
På Hemmets Journal hade vi hade även mörkrum med s k reprokamera. Den användes flitigt av mig för att göra kopior i stor skala på siffror och märkningar från böcker, foton o dyl. Allt för att få det rätta stuket på märkningarna. Sedan renritade jag allt i dubbel skala som sedan drogs ner till rätt storlek.
När Heller gav ut Draken hade de själva ”yxat till” numret på fenan. Det var J 35F nummer ”55” från F 10. Om man tittar på ett dekalark från denna byggsats så ser man att femmorna är helt fel utformade. Jag försökte förgäves och frenetiskt i flera år att få Heller att rätta till det. Jag tror inte det någonsin rättades.
Det blev ändå trots allt rätt bra med mina dekaler. Jag har kvar en gammal Allt om Hobby som hade en stor artikel om Hellers svenska flygplan.
Jag minns också att jag fick ”bassning” av Freddy Stenbom, från Allt om Hobby, vid ett telefonsamtal när denna tidning kommit ut. Det gällde ett tyskt förbandsmärke till Ju 52 som jag hade missat helt och hållet. Märket, ett treklöver, visades i tidningen.
Jag hade sedan ganska tät kontakt med Freddy Stenbom. Han var väldigt intresserad av svenskt flyg i plast och jag fick tips om vad man kunde göra för märkningar.
Bericos och jag var överens att de som köpte Hellers svenska modeller behövde ju någon form av instruktionsblad. Därför gjorde jag till varje modell ett märkningsblad med ett par fpl-typer på varje blad, som tyvärr inte kunde bipackas i kartongerna. Vet inte varför. Det kanske blev för dyrt att skicka dem till Frankrike? Detta märkningsblad kunde man istället få gratis i hobbyaffärerna när man köpte sin modell. Jag vet också att IPMS-tidningen Scala publicerade en del av mina märkningsritningar.
Dessa märkningsblad var inga avancerade, utan flygplansprofilerna ritades på A3-papper med tunn spritpenna som sedan drogs ner till A4-format. De ritningar jag gjorde var uteslutande på utländska flygplan som kunde ”försvenskas”. De rent svenska modellerna, 29 Tunnan, J 35 Draken, AJ 37 Viggen e t c, gjordes direkt i Frankrike hos Heller. Jag fick ofta frågor om märkningar från Berico som förpassades vidare till Heller. Jag hörde en gång att jag gick hos Heller under namnet Monsieur Tor…
Hej Tor,
Verkligen en trevlig och intressant läsning om Heller som du skriver om. Tack för det… 🙂
Det numret av Allt om Hobby som hade en stor artikel om Hellers svenska flygplan. Finns det inte en möjlighet att scanna in artikeln och lägga ut den här?
Med vänlig hälsning / Janne
Vid en snabb scanning av förrådet hittade jag
”ritningarna” till
J28;Hkp2,Piper Cub;Arado 196;Och Dragon Rapid
Jag har för mig att jag har Ju52:an och kustbevakningens cessna också
Det va med en prislista från mars 1979 också, viggen kostade 31 kr 🙂
Hej Jonas!
Det är alldeles riktigt det du skriver om 28:an och Ju 52:an m fl.
Dessa ”märkningsritningar” gjorde ofta på lunchraster och under
sena kvällar… Mycket jobb, men roligt var det!
Med vänlig hälsning, Tor