Segelflygmuseet Ålleberg


Det gäller att göra så mycket som möjligt av bilresor till modelltävlingar och på väg till F10 Memorial vid Ängelholms Flygmuseum så gjorde vi  tre flygnördar en avstickare till Segelflygmuseet Ålleberg. Givetvis efter kontroll så att flygmuseet verkligen var öppet alla dagar kl 11-18 en bit in i augusti.

Vi möttes av museihangaren alldeles intill parkeringen men vi styrde kosan direkt mot restaurangen för inmundigande av en lunch. Restaurangen som sådan kanske inte var så spektakulär men när man vände blicken mot fönsterväggen förstod vi varför det var så många lokalboende som åkte upp på berget för lunch. Vyer gör sig inte så bra på bilder men jag kan lova att det verkligen var en spektakulär utsikt mot Falköping.

 

Efter lunchen vidtog en vandring runt på området under guidning av Olle som både har segelflugit och gått kurser i bygge och reparation av segelflygplan på Ålleberg. Lite nostalgitripp då det var många år sen.

Vi noterade att museihangaren även hade portar ut mot fältet och det fick senare sin förklaring att museet även används som hangar för ”aktiva” plan. Skulpturen ”Nya Vingar” med en pojke med ett modellflygplan restes 1960 när Segelflygskolan firade 20-års jubileum.

Bilder ger heller aldrig rättvisa till hur brant en sluttning är, men här skedde förr i tiden start mha av en uppbyggd startbrygga och gummirep. Gummirepsstart är en av flera startmetoder. Startbryggan hade sen länge skattat åt förgängelsen och finns nu bara som modell i museet.

Vi fortsatte vandringen på området och studerade startbanan. Det finns ytterligare tre hangarer på området och vi dristade oss att störa i fikapausen utanför en. Jodå det var helt OK att titta in i en privat ägd hangar som var mer än full av plan och maskiner. Olle blev här vår helt egen guide när vi trängde oss mellan alla grejer.

 

Vi tackade för besöket och efter lite snack om segelflygprofiler för de insatta, så drog vi oss mot museet och entrén. Swish eller eller kontant är vad som gäller för den mycket facila entréavgiften på 50 kr.
Husbyn tjänar som boende för de som ska gå kurs eller hjälpa till med renovering av äldre segelflygplan.

Det var en betydligt större samling av plan inne i museet än jag hade förväntat mig. Olle har hjälpt till med att namnge flera av de plan som finns i museet.

Självklart fanns det även modeller på museet. Om jag inte tar helt fel så är modellen till höger Sveriges enda Lastglidare LG 105 som bara kom till provningar med olika prototyper vilka avbröts efter ett haveri med dödlig utgång.

Flygmuseer som visar mer än bara flygplan är något uppskattas av författaren. Syrgasutrustning och gummirep för start.

Signaleringsutrustning med en tavla som visar olika signaler.

Både tvåsitsiga plan och plan med propeller för start fanns att studera.

Utrustning för vinschstart. Även som modell där det inte gick att få med planet på samma bild.

Detaljstudie av äldre venturirör. Flygvapnet stöttade segelflygning i Sverige då det visade sig att föraraspiranter som hade segelflygbakgrund klarade utbildningen på Ljungbyhed i högre grad än de utan. Filmen Örnungar med bl. a.  Alice Babs var i mycket en rekryteringsfilm för Flygvapnet. Tilläggas kan att Alice Babs lärde sig att segelflyga inför inspelningen och var själv pilot i flygscenerna. Om du samlar på svenska flygfilmer så finns Örnungar på DVD ingående i en Alice Babs box.

En glad kassör och sekreterare provsitter cockpit och kan notera att det är mycket trångt. Även jämfört med J35.

Vi kunde konstatera att ska man besöka Segelflygmuseet Ålleberg ska man absolut tacka ja till guidning som är mycket givande både för oss okunniga och de som kan det här med segelflygning och dess historia.  Efter kontroll att vi täckt in det mesta i museet så tackade vi vår eminenta guide Johnny Neinhart.

Vill du veta mer om segelflyg så rekommenderas  Flyghistorisk Revy 2019, Segelflyg i går och i dag. Och modeller med segelflyg är det ingen brist på om man surfar runt lite hos olika leverantörer.