Frösåkers brygga 2


Ni som var uppmärksamma när ni läste IPMS Stockholm Nyhetsbrev augusti noterade kanske bilden på ett båtbygge i skala 1:1. I vår Reseplanerare med besöksmål för modellbyggare (dagsutflyktavstånd från Stockholm) så finns resmålet listat. Den beskrivande texten är hämtad från nätet och jag blev nyfiken på  vad det är för unik samling av båtar. Jag blev inte klokare av att man hamnar på hemsidan för en konferensanläggning om man söker på nätet. Vid ett besök i Västerås så passade jag på att göra ett besök.

Efter att ha passerat en golfbana var det bara att följa skyltar och det visade sig att de första båtarna låg på grusvägen ner mot bryggan. Alla båtarna ligger helt helt öppet utomhus och det finns ingen avspärrning eller entré. Öppet året runt dygnet runt vad jag kan förstå.

 
Almerekoggen, rekonstruktion av ett fynd i Almere, Holland från tidigt 1400-tal. Lastfartyg för främst livsmedel  och salt med en längd på 20 meter och segelyta på 120 m2. Det som ligger på botten tolkar jag som barlast.

 
Medeltida Långskepp ”Helga Holm”.  Rekonstruktion av ett fynd som gjordes vid utgrävningen av Helgeandsholmen 1979-80. Troligen ett krigsskepp för bruk i skärgården tidigt 1300-tal.

Fick lite lokal guidning från medföljande Västeråsbo som också var där för första gången som berättade att på platsen har det legat ett tegelbruk och vi antog att bryggan var brukets utskeppningshamn. Inte mycket kvar av bruket men förutom bryggan och båtarna så finns det enligt uppgift mycket fina naturstigar i naturreservatet.

 

Det fanns skyltar med beskrivning av förebilden vid de flesta båtarna. Dock var en del i mycket dåligt skick och det kunde vara lite svårt att läsa den blekta texten.


Till vänster Kyrkbåt ”Jugen Jon den gamle” med original från 40-talet. Har länge varit obesegrad i kyrkobåtsrodderna i Dalarna med besättning från Sollerön som drev upp den i 12 knop. Till höger Flodbåt från Lima, Dalarna. Originalet från slutet på 1800-talet och äldsta bygget i samlingen.

Det fanns en del ”museala” byggnader vid bryggan och det verkade som konferensanläggningen som låg en bit bort utnyttjade området för olika aktiviteter.


Till vänster en Fyrmänning ”Silkesiv” som är en traditionell båt från vikingatiden som är 6,5 m lång och med 4 åror. Kunde även ha segel med ca 15 m2 yta. Användes för fiske och  transporter. Till höger en Viksbåt ”Freja” som har en förebild från Norrtäljetrakten. Ca 9,5 m lång med 12 roddare som kunde bära båten över öarna i skärgården.


Högsjöbåt ”Noiriven” som har en förebild från en sten på Gotland. Från Vikingatiden med 6 roddarplatser på den 8,5 m långa båten.

Det är lite förvånande att alla båtarna bara ligger ute i ur och skur med minimalt med upp-pallning och inga som helst skydd. Det fanns inte beskrivning på alla båtar.

 

Så kom vi då ner till själva bryggan där det fanns mera båtar, byggnader och hela tre vedeldade badtunnor.

Den stora attraktionen var givetvis den förtöjda Koggen. Verkar användas i konferensverksamheten för turer ut på Mälaren.


Koggen ”Roter Teufel” är rekonstruerad med fynd utanför Skanör. Från slutet av 1300-talet. Längd 28 m, bredd 8 m och vikt 210 ton. Segelyta 200-300 m2 och första kända skepp i svensk historia som varit bestyckad med kanoner. Namnet Roter Teufel kommer från medeltidsskeppet med samma namn som tillhörde ”Klaus Störtebecker”, den värste kaparen som någonsin trafikerat Östersjön.

Så vände vi uppåt från bryggan och hittade ytterligare en båt som vi missat på vägen mot bryggan.


Det här bygget är en rekonstruktion av en Knarr med det illustra namnet ”Hräsvelg”. Lastfartyg från sen vikingatid/tidig medeltid. 12 m lång och 4 m bred med en vikt på 4 ton. Råseglare med ca 45 m2 segelyta som kan lasta 12 ton.

Vi kunde väl räkna in ett 20-tal båtar totalt vi Frösåkers Brygga. En intressant samling av fullskalabyggen som man undrar hur man fått ihop. Bara virket måste ha kostat en förmögenhet. Nu vet jag iaf hur det ser ut på platsen då jag tyckte var lite gåtfullt med informationen på nätet.

Det finns en Wikipediaartikel men den säger inte så mycket om hur man fått ihop och byggt alla båtarna. https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ster%C3%A5s_historiska_skeppsmuseum

Jag kan rekommendera ett besök och varför inte kombinera med lite vandring på stigarna i naturreservatet.


2 tankar om “Frösåkers brygga

Kommentarer är stängda.