Focke-Wulf 190 A8 på Gatow.


Den 28.e augusti, i samband med IPMS Deutschlands utställning på Gatow, hade jag förmånen att få följa med på en specialvisning av den FW 190 A8 som just nu restaureras på muséet.

02

01

Guide var Stabsfeldwebel Enrico Schade, som leder restaureringsarbetet.

Han berättade om hur det går till att jaga delar till ett gammalt flygplan. Det byts och handlas mellan muséer och samlare och det gäller att se upp, för det går inte alltid snyggt till.

Flygplanets motor var, om jag förstod allt rätt, inte en motor som suttit i ett flygplan som flugit stridsuppdrag, utan en som använts som testmotor. Den skilde sig i några detaljer från de som suttit i de insatsberedda flygplanen.

Den originalmotor de hade, var inte i tillräckligt bra skick för att kunna renoveras till sådant skick, att den platsade i flygplanet.

10

Vår guide visade oss också ringen som den två ton tunga motorn var fäst i. Den var tillverkad i magnesium och vägde sex kilo. Dess dimensioner var beräknade på gammeldags vis med räknesticka och tabeller. Hatten av för dåtidens ingenjörer.

Stort tack till Enrico för den intressanta visningen och till Jürgen Willisch, som arrangerade den.

http://www.y-punkt.de/portal/a/ypunkt/!ut/p/c4/LYxNC8IwEET_0W4-RNSbVQQvetR6KWkTytI0KWFjEfzxJuAMvMsbBl9YGsybRsMUg_H4xHagQ79Cv1rXfZYcJgYzcXbeg96KMRkLjkLHZuxmYlBCCnzUH-tgiMFxJbvAVFjmHBMsMbGvJqdUDJDFVshzI7UU_8jvrlGnvVZqc71d7rjM8_EHlosoVA!!/

För er som vill putsa upp er tyska, finns här en artikel om Enrico Schades restaureringsarbeten.

 

Ulf Lundberg