King Tiger 1:16 – #17


kungstiger16_1

Sommarvikarien slår till igen!

Aaahh, frustration! Även tornkorgen har tydligen Trumpeters sommarvikarie tillåtits konstruera (han gjorde definitivt de eländiga fläktarna också). Efter att ha byggt torntakets innanmäte – där alla delar passade hur fint som helst har jag stött på patrull igen. Precis som med fläktarna tar kitets kvalitet här en märklig vändning och det känns verkligen som om det är ”nån annan” som caddat ihop det här. Allmänt dålig passform och luddig beskrivning. Ovan en bild på kvällens katastofområde. Här gäller att torrpassa flera gånger, slipa om och justera en hel del för att få ihop det bra. Gott om synliga utkastmärken också som synes.

Några tips för dig som har modellen:
Var extra vaksam på delarna V39/V40 (Hydrauliken) mot U16/U18/U21 (ramverket runt hydrauliken). Om delarna V47/V48 (länkmanick upp mot kuggarna) limmas snett blir allt… snett! V47/V48 har stort spel i passningen, så kolla att överdelen på dessa kommer i våg! Del V19 verkar mest hänga o slänga utan någon nedre fästpunkt, och del V68 kan inte monteras mot V69 som tänkt, då den inte kommer att passa in i hålet på ramverksdelen U21. Torrpassa, torrpassa!

That Summer Intern Strikes Again!

Aaahh, frustration! Apparently the turret basket was also designed by that Trumpeter intern (he did those ill-fitting fans too). After assemblying the turret interior where everything fits like a glove and is very crisp I’ve met some stiff resistance again. Just like with the fans, the kit takes a weird bad turn here, and the quality is just not at the same level at all. There’s a strong felling that ”someone else” did the CAD job here. Generally bad fit and unclear instructions. Here I have to dryfit carefully, sand and even reshape some parts.

A couple of tips for those who have the kit:
Be extra attentive with parts V39/V40 (hydraulics) and U16/U18/U21 (framing around hydraulics). If parts V47/V48 (link thing up to the cog wheels are glued crooked, everything will indeed be… crooked!