Ett flygplan från den gamla goda tiden då kriget var genomfruset och flygplanen inte såg ut som de var stöpta i samma form är SEPECAT Jaguar. Andreas G slängde över en låda till mig förra året och tycktes mena att jag skulle bygga den. Det är ju en Airfix så vad gör man? Bygger till Modellexpo 08 Opens Airfix Airfield SIG såklart. Airfix Jaguar GR.1 i 1/72 har nu ett antal år på nacken och det märks. Skarvarna blir grova och panellinjerna lämnar hur mycket som helst att önska. Men skam den som ger sig. Precis som Henschel 123:an så tänker jag förbehålla mig rätten att smacka ihop modellen utan större krusiduller. Noterar att dekalerna som kan vara ett mycket stort frågetecken i Airfix lådor ser riktigt fina ut. Av de två dekalalternativen på arket så kommer jag att märka min Jaguar så att den ser ut som boxarten.
Efter en kortare sejour så är kroppen limmad och ett antal detaljer som bomber och fälltank sammanfogade. Om det blir skarvar, jo det kan ni ge er den på att det blir. Här och där lyser spacklet som nyfallen snö, speciellt på undersidan av kroppen. Vingarna och stabben rensades på gjutskarvar och ska limmas fast bara spacklet runt hela kroppskarven har torkat och slipats. Det får vi nog ta i morgon…
Vad roligt att du faktiskt började bygga den! Då gav jag den till rätt person. Skall bli spännande att se hur den blir 🙂
Får börja skänka bort mer modeller som bara legat.
Jajjamensan, klart man måste bygga nu när man fått ett sådant förtroende från dig. Det blir en utmärkt motpol till den lilla Henschel 123:an. Har själv gett bort lite smått och gott som andra bygger bättre än jag. Tackar för modellen, hoppas den blir fin på Airfix Airfield på Modellexpo 08 Open.
Även om inte modellen kanske är helt upp till dagens standard så går ju inte boxarten av för hackor! På snorlägsta längs Rhen, det är så man blir lite avis på RAF Germany-piloterna…
Swoooosh! Jo, den boxarten går inte av för hackor. Många målningar har gjort små byggare som galna och fått dem att investera sina veckopengar i Airfixmodeller.
Fina saker det där! En klassiker som vi ser fram emot. Märkligt nog har jag inte byggt den själv. Dags nu, kanske… (Fast knappast till mars.) Och boxarten…. ja, jag säger bara det. Roy Cross kunde få det mest obyggbara att bli grymt attraktivt.
Hej Björn, kul att du tittade in! Jo men är det inte det en bra box art ska få dig att göra; bygga eller åtminstone vilja köpa modellen?! Tänk vad många sköna loopingar och luftstrider man kämpat sig igenom bara genom att ha bläddrat igenom Airfixkatalogen som ung. Airfix är dock inte mer obyggbart nu än vad det var när man var liten. Vi har bara skaffat oss den dåliga vanan att vilja få allt perfekt istället för att njuta av byggandet. Så plocka du fram eller köp på dig ett par Airfixlådor och sätt igång och bygg. Vi ses på Modellexpo 08 Open och Airfix Airfield SIG:en!
Så kloka ord! Och Airfix är still going strong, tycker att deras nya boxarts på många sätt är Roy Cross i 2000-talet. En modell med bra boxart är helt enkelt roligare att köpa! Lovar att dyka upp med ett gäng goa Airfixar den 17-18 mars, och det blir mer än bara Rotydynen och Superfreightern. Fast svävaren går jag tyvärr bet på… (Det är Max fel, hans Lansen kom i vägen).
Hmmm, på punkten om de nya boxartarna så skiljer vi nog oss lite från varandra. Har ännu inte vant mig vid de datorfixade, tycker nog att artisteriet är högre i de målningar som gjordes förr delvis för att konstnären har valt att framhäva det som är karaktäristisk för förebilden snarare än att bli för teknisk och precis. Dessutom tycker jag att de nya är i allmänhet för mörka och går i moll. Oavsett hur boxaren ser ut så hoppas jag att BYGGANDET inte påverkas för mycket av lådan utan av innehållet i densamma. Ser fram emot ett fält fullt av goa flygetyg och tillbehör.
Någon som har en 88:a med besättning liggandes? Vi behöver ett visst skydd mot Matchbox SIG:en som möjligtvis försöker göra intrång på vårt luftrum.