Små detaljer.
Jag har letat efter en generator av lite modernare snitt och det slutade med att jag kapade två olika och monterade ihop till en.
Small details.
I have been trying to find a modern looking alternator but in the end I used parts from two different types to build one.
Fyrbladiga fläktblad hade jag flera liggande men det var inte det jag ville ha. Nu hitade jag denna som jag kommer att modifiera.
I could only find four bladed fans in my boxes but that wasn’t what I wanted. Finally I found this one that will be modified
Jag började med att skära bort fläktbladet och slipade jag ner diametern. Sedan tog jag bort det som var kvar av remskivan.
I started by cutting the fan blade loose, then I reduced the diameter. I also cut the fan belt lose from the remains of the fan.
Då passar den in i generatorn.
Now the alternator can be attached to the belt.
Jag gjorde naturligtvis fel när jag byggde generatorn. Fläktbladet ska vara innanför fläktremmen.
Of course I built it wrong. The small fan should be inside the fan belt.
Lika bra att göra om det, jag tyckte att det såg konstigt ut redan när jag byggde det. Jag skar loss fläktbladet och monterade det på generatorhuset. Sedan gjöt jag av remskivan på fläktbladet så att det blev djupare för att remmen skulle passa in.
Just as well. It didn’t look right so I’ll rebuild it. I cut the fan blade lose and attached it to the alternator. I then made a mold of the pulley so I could make a new one. The original was to thin for the fan belt to be attached.
Som synes är det meningen att generatorn ska monteras bak..
As you can see I’m going to mount the alternator at the rear.
Delarna till bakaxeln har börjat monteras ihop. Jag har byggt fästen för bromsoken och borrat hål för bromsledningar.
I’ve started to assemble the parts of the rear axle. I built mountings for the brake calipers and drilled holes for the brake lines.
Jag har även bättrat på fästena för stötdämparna.
I’ve also improved the fittings for the shock absorbers.
Generatorn har fått sin slutgiltiga placering
The alternator has got its final position
och dom nedre muttrarna till stötdämparna har detaljerats lite till.
and the lower nuts for the shock absorbers was further detailed.
Borrade hål i fördelaren och monterade tändkablar.
I drilled holes in the distributor and added the cables.
Så motorn börjar likna något till slut.
The engine is getting there.
Jag var inte nöjd med utseendet på kuskbocken så jag slet bort den och började om.
I didnt like the look of the drivers position so I removed the parts and started all over with it.
Eftersom det blev en potvinkompressor så blir ju motorn ganska låg (och lång). Därför kunde jag även sänka kuskbocken vilket gav ett utseende mer i min smak.
As I happend to use an Potvin blower, the engine became rather low (and long). Now I could lower the drivers position and get a look I liked better
Motorn går inte att montera med fördelaren på plats så den måste dit efteråt. Typiskt mig. Bygg utan att planera så mycket i förväg. Jag har också börjat bygga detaljer till styrningen
I can’t mount the engine with the distributor in place so I have to do this afterwards. That is how I do things, don’t plan to much. Just build. I have also started on details for the steering.
18 delar för en sådan enkel sak.
18 pieces needed for such a simple thing.
Framaxeln är väl nästan färdig.
The front axle is almost done.
Kanske några smådetaljer och lite spackel kvar.
I might add some minor details and some filler though.
Karossen är nu äntligen klar för lack.
At last I’ve got the body ready to paint.