Bandkrängning.
Banden har slipats och grundats. Det är tre utkastningsmärken på varannan länk, men det inre märket kan man strunta i (om man inte är väldigt anal av sig!), absolut ingenting kommer att synas av det märket. Jag grovslipade med min Dremel-maskin, efterslipade med en grov slipsticka och avslutade med att gnussa rejält med stålull. Plasten i banden är halvmjuk och det funkar jättebra att gå över med stålull. Sammanlagd tid för att rensa banden inte mer än en timma. Efter tvätt av banden airbrushades några lager Vallejo Model Air 71040 Burnt Umber. Till sist några slumpmässiga lager 71002 Yellow och 71024 Khaki Brown.
Thrown Track.
I’ve sanded and primed the tracks. There are three punch marks on every other link, but really, you can disregard the inner one (if you are not exceptionally anal!) as absoultely nothing will be seen of it. I did the first rough sanding with my Dremel and an appropriate sanding bit, followed by more sanding by hand with a rough sanding stick. I finished the job by rubbing hard with some steel wool. the plastic of the tracks is quite softish and ”seals” real nice with some steel wool treatment. All in all, no more than an hour is needed to clean up both tracks. After washing up the tracks I gave them a base coat of Vallejo Model Air 71040 Burnt Umber, followed by some random cloud patterns using 71002 Yellow och 71024 Khaki Brown.
Jag mätte upp bärhjulens vidd med ett skjutmått och maskade av banden för att kunna applicera grafitpulver på slitbanorna
After measuring the width of the road wheels with a caliper I masked off the tracks to be able to apply some cool tread wear (using praphite powder) where the roadwheels are in contact the tracks.
Här är resultatet efter att grafiten lagts på. Jag strök också på Mig ”Old Rust” pigmentpulver på båda sidor av banden, och förseglade det hela med Mig Pigment fixer.
Here’s the result after application of the graphite powder. I also applied Mig ”Old Rust” pigments on both sides of the track, and sealed it all with Mig Pigment Fixer.
Närbild av resultatet. Ytterligare vädring görs när banden är på plats.
Here’s a close-up of the results. more weathering will be applied once the tracks are in place on the tank.
Aj aj aj… banden är för långa som de kommer monterade. Även om jag skulle låta banden ligga riktigt tajt mot hjulen är de alldeles för långa.
Oh, dear… here’s what the track looks like if mounted as is. As you can clearly see, it’s way to long, there’s no way you can make a nice fit, even if you let the track hug all wheels real tight.
2 länkar måste tas bort som minst (annars kan man inte koppla ihop banden igen hane-hona). Men se på fan, då blir banden alldeles för korta istället! Så nu börjar jag tvivla på modellens grunddimensioner, eller i alla fall om inte bandlänkarna är felaktiga måttmässigt…
You will have to remove at the very least 2 links (one toothed, one un-toothed), to be able to hook the track together(male/female connection). This will make the track quite too short (one link would have been perfect, but that is of course not possible), hence my questioning overall dimensions, or at least the dimensions of the track links… here you see the track with two links less, it’s waaaay too taught…
Å, älskar vi inte bandproblem så säg… Vg se mitt eget lilla projekt med Fiat 600.
/S
Jo tack. Något av en befrielse att se dina problem, då mina ter sig rätt små i jämförelse!
Nu visar det sig att Trumpeter ”glömde” ange i bygganvisningarna att spännhjulsaxeln inte ska limmas förrän man hittar ett lagom spänt läge… eller hur dom nu tänkte. där var en styrpinne så axeln satt som den satt, men tar man bort den har man utrymme att spänna.
Gissa om jag limmade axeln så in i helvete bra då?
/Hasse
Oh, man! Har du hamnat i ett dilemma eller vad, stackare. Går det att såga av eländet och sedan borra nytt hål och fästa en mässingsaxel?
/S
I huffed… and I puffed
And I broke off some stuff…
Fick loss ena axeln utan större missöden, men den andra bröts av… det är biffiga axlar vi snackar här, så det blir till att lappa ihop med ett rejält mässingsrör eller liknande.
Småsurt, och ett steg bakåt i bygget 🙁
/Hasse
Hi. First, your doing a nice job. I can´t wait to read and see more, so I check your site every day more than once. I had to stop the work on my Kit a few weeks ago. But I tried the tracks before and did run into the same Problem -> too long. After removing one track (toothed/no-toothed as the spare-ones on the turret) it worked out for me. Strange thing is that it doesn´t look like your last picture. My track now forms the same shape on the bottom, but lies also on every wheel on the top. So what´s the difference?
Hiya El Principal!
Thanks for your kind words!
As for the tracks, there is some possible movement forward/backward you can make with the idler axle. You’ve probably glued yours with the axle a bit more forward than I did? Also, it depends on in what position you glue the roadwheel axles: higher= more slack.
Liejon over at the KT M-L discussion group recommends you cut off the notches inside the axle hole to freely position the idler.
I’ve done some experimenting with it, and will soon post my results here!
/Hans