Det rullar på.
Bandaggregatet är äntligen permanent på plats. Det innebär att jag kan hantera modellen på ett mycket bättre sätt, montera överdelen och få lite rigiditet i bygget. Mesta grundmålningen av kablar och verktyg är också avklarat.
Rolling Along.
The running gear is finally and permanently in place, this really helps in handling the model. I now can mount the top of the chassis, giving me some longed for rigidity in the whole construction. Most of the blocking in of tow cables and pioneer tools is also finished.
Jag är rikigt nöjd med slitytorna på driv- spänn- och bärhjul. Jag mixade först svart oljefärg och Printers Ink i hela spektrat från nästan bara svart till nästan bara silver. Jag spädde mixen med lite lacknafta och koboltsickativ och målade på slumpartat. Efter ca 6 timmar lade jag på ett lager grafitpulver med en fin bomullstrasa, och polerade in grafiten i den nästan torra första strykningen olja/ink. Det gav en fin variation, och ett trovärdigt slitage.
I’m very pleased with the worn metal effect on the running gear. I first made a mix of black oilpaint and Printers Ink, using the whole spectrum from almost black to almost clean silver. I cut this mix with some white spirit and cobalt sickatif, and applied quite randomly. After about 6 hours I applied a layer of graphite powder with a very fine cotton fabric (old t-shirt), mixing/polishing the graphite into the almost dry first layer of oil/ink. This gave me a nice, realistic variation in the wear.
Jag avslutar med en bild på bakpartiet, utan luckor. Ser rätt coolt ut med primern under luckorna! Dessa områden ska jag förstärka lite grann med penseln, tror jag.
I’m finishing todays Blog report with a picture of the rear, without the protective covers. Looks quite cool with that primer under the covers, the primer ”tells a story”, sort of. I’ll probably enhance those areas with some careful brush painting.
Hans
Det börjar ju se trevligt ut 🙂
En fråga : Kommer du att tona ned färgerna med hjälp av filter,pigments etc eller kommer du göra en tunn airbrush filter, typ nån gulaktig nyans ?
Som jag ser det bör man kanske tona ned färgerna rejält, eller ?
låter lite farligt att tona ned med gegga o pastell/pigment ?
Mirko
Mirko,
Ja, det börjar lossna nu, känns mycket roligare att hålla på med bygget.
Oh yes, färgerna måste tonas ned en hel massa! Jag börjar nog med ett eller ett par generella oljefilter lagda med pensel, sen en grövre wash. Efter det ska jag försöka fada alla individuella fält med ”olje-klutts-metoden” – varför i helsike la jag prickarna… lär få göra om dom MINST en gång till 🙁 – Efter det ett filter till om det behövs, sen detalj-washer, pigment osv osv… it’s still a looooong way to Tipperarry!
/Hasse
Hasse, ser kul ut med detta gigantiska expriment. Kanske du en vacker dag blir en RIKTIG pansarbyggare 😉 Jag gillar de ytor som maskats av detaljerna under sprurmålningen och lyser primerröda runt hålen. Mycket effektfullt. Kommer du att spara någon sådan yta eller kommer alla mackapärer att monteras på igen?
/Stellan
Stellan,
Jodå, det tar sig. Måste göra ett riktigt slutryck ny, då jag satt sista maj som slutdatum! Och vem vet, jag kanske blir en RIKTIG byggare till slut 🙂
Alla primerytor under luckor osv kommer att behållas, och även förstärkas där så behövs. Det kommer bli en hel löstagbara delar, öppningsbara luckor osv.
/Hasse
Anybody who finishes this kit should have no problems with calling themselves a ”riktig pansarbyggare”. That last picture with the dirt on the hull bottom looks great!
Hej Frank,
Ok’ will put that in my CV when it’s finished then! 🙂
Feels like the bottom and rear got to a good start weatheringwise, though it felt kind of weird having to mix and slop on like a quarter litre of resin, pigments and dirt!
/Hasse