Torrpassning.
Blir kul att se hur kammot blir. Är det för hårt, är det för mjukt, hur blir färgerna i slutänden?
Dryfitting.
It’ll be interesting to see how the cammo turns out in the end. Too hard, too soft, how will the colours turn out after weathering?
Hatten av! Främre skyddgallren är grå, jag vet. Det kan ju ändras. Eller inte.
Hat off! Forward air intake screens are still gray, I know. That can change. Or not.
Brallan av! En titt in i strids- och motorrum. Det ska till mycket mer detaljmålning och subtila vädringseffekter inuti.
Pants off! A peek into the fighting and engine compartments. Quite a lot of detail painting and some more subtle weathering left to do internally.
Spridda delar.
Random parts.
Hej Hasse
Ser trevligt ut – bara en liten sak… eller en ”reminder”… du glömmer väl inte de gröna prickarna i det gula fältet? Kommer Du att tona ner genom att spruta buff i tunna lager ? Skall bli intressant att se hur du går tillväga. Jag sneglar på min stora låda varje dag… men måste ju diciplinera mig… 😉
Lycka till
Mirko
Hi Hans 🙂
looking more beatiful every day.
It will be interesting to see how you cope with all the ejector pin marks on the tracks, and the driver’s instrument cluster. Did you know soon in the future Archer Fine Transfers will be comming out with 3D decals for cluster?—keep up the great work and excellent pictures—-tread
Mirko: Vad tror du, kommer jag undan utan att snirkla till fälten mjukare? Jag kommer nog med största trolighet gå på en gång till med airbrushen o penseln och måla om/bättra hela klabbet. Speciellt nu när jag vet exakt hur häckens kammofält ser ut, stör min imroviserade variant ofantligt. Samma med schürzen, måste målas om helt. Skulle oxå behöva veta hur 204ans schürzen-konfiguration såg ut, vilka satt kvar?
Gröna prickarna har jag koll på. Vart inte så nöjd med de gula så jag tog ett brejk mitt i för lite vidare bildstudier. Jag vill ha dom lite mer uniformt runda och en gnutt större överlag.
Apropå nertoningen så har jag några galna idéer jag vill testa: Candy-lack (transparent blank, används oftast av muskelbilbyggare) istället för traditionellt filter, att som filter nummer 2 penselmåla över hela exteriören med flera kulörer oljefärg, färgmodulering a la Adam Wilder med mera. Det kommer bli en orgie i färg, lacknafta, resin och pigment 😀
Du måste ju göra klart dina juveler… ska bli väldigt spännande o se hur du tacklar Tigern i den här skalan. Målningsmässigt är det otroligt ballt, man får hitta på nya lösningar när modellen är så ”högupplöst”.
/Hasse
Tread: Not much to do about the instument cluster, looks like a bad joke in the kit. I’ve just painted the dials black and coated them with gloss varnish. My commissioner can easily buy the transfers and mount them if he wanted to. I would for sure!
Yeah, the pinmarks (counting 282??) are not fun at all. If you’re not too obsessive, you can skip one third of them, all the those closest to the hull. Hopefully I can do the roughest work with the Dremel. I’ve used the dremel to clean up shells, and it works fairly well for the rough sanding at least.
Peace,
/Hasse
Hans
Vad gäller ”prickarna” ser jag…eller upplever att du stressat dig igenom den form av idiot terapi :)..Jag personligen blandar Humbrol med olje färg och lägger ned energi på var och en prick ( med oljefärg i så har jag god tid att formera alla prickar) …följer schemat , inte för mång och heller inte för få prickar..gäller att hitta balansen!!! Att göra prickarna är ju tidsödande och jag VET ju dina förutsättningar. Man behöver heller inte göra prickarna i exakt den gula grundfägern utan tona ned dem redan innan applicering..Ja..sånt vet du ju…
Dock har jag svårt att kommentera kanter på cammot o.s.v.. eftersom jag ALDRIG skulle ge mig på din teknink. Jag personligen kommer helt enkelt att klippa ut mönstret på lätt självhäftande plast ark och sedan sprutmåla..enkelt, snyggt och okomplicerat…men tar ..kanske..något längre 😉
Det skall bli spännande att se din teknik med ned toningen. Jag tycker det ska bli förb…. roligt att vädra en 1/16 vagn och framför all se hur mycket av skuggningar och highlights som behöves läggas på..en 1/16 model skapar ( till skillnad från 1/35) kanske sina ”egna” skuggor och highlights. I denna skala tror jag också att helt matt ”dödar” vagnen..så man kanske måste hitta en formel här som känns realistisk..dock inte för blank, för tyska cammo fägerna var varken matta eller blanka.. Kanske tt mellanting mellan matt och halvmatt..eller….Jag har mina ideer..men får snällt vänta :)….Jag öppnar inte ens lådan…då vet jag vad som kan hända..men nog sneglar jag till och från på den…och längtar.. 🙂
Lycka til
Hei igjen. Hvilken panservagn bygger du? 213?204?222? Har du hørt om peddinghaus decals i Tyskland?
Hejsan Einar,
Det blir med märkningen 204. sen blir det kanske inte en fullt ut identisk maskin, men nåt åt det hållet!
Yepp, har skaffat 204-dekalerna från Peddinghaus.
Vänliga Hälsningar,
/Hasse
Ok
Tenkte jeg skulle bygge 222. Ser frem til flere bygge artikler nå.
mvh
einar
Ska du göra med det underliggande Balkenkreuz under siffrorna då? Peddinghaus hade fina dekaler till den maskinen!
/Hasse
Har bestilt de dekalene ja. Men har også lyst til å bygge 213!!!!! Decisions….decisions…..
Hej Hasse. Nice paintjob so far, and hopefully you have the energy to continue. Just checking for updates … you know … the weekly fix!! 😉
Hi Frank,
I’m still trudging along the Tundra! New fix for you today, albeit a bit brief perhaps. More in depth stuff coming soon.
/Hasse