Snabbis update.
Här är ett par före-och-efter bilder för att illustrera hur jag gjorde mjuka gränser till hårda. Här ovan ser du en sidokjol efter airbrushing på fri hand med 0,4mm nål (modellen är så stor att det gick köra med grova nålen).
Quickie Update.
Here’s a couple of pictures to better illustrate the results of my transforming soft edges into hard ones. Picture above shows a side skirt after freehand airbrushing with the 0,4mm needle (kit is so big it worked ok to use the big needle).
Och så här blev resultatet efter att jag penselmålat gränserna med en ganska stor pensel (en rund No 4 Kolinskypensel). Model Air-färgerna är så fint pigmenterade och tunna att det i princip inte syns någon gräns mellan airbrushat och penselmålat. Eventuella fläckar eller synliga kanter kommer försvinna under vädringen.
And Here’s the result after hand painting with a fairly large brush (a round No 4 Kolinsky brush). The Model Air colours are so finely ground and thin that there’s virually no border visible between airbrushed and hand brushed areas. Any visible borders or discrepancies will disappear during the weathering process.
Hej Hans
Det ser ju ok ut..men jag saknar ”rytmen” i cammot..de mjuka vågorna.. typ och dina kanske blir lite ”ryckiga o hackiga” och ”orytmiska”..rätta mig om jag har fel 🙂
Därför tror jag alltid det är bäst att maska , klippa ”rymtiskt” med mjuka vågor och sen airbrusha.
Kan inte säga att jag gillar den gröna färgen…lite för stickande grön a la nya Ullevis gräsmatta….men jag tror med ditt enorma artistiska kunnande kan du tona ned allt till en härligt realistisk vagn…Rytm is gonna get you ,brother..yehhhhh man 🙂
Mirko
Hejsan Mirko,
Förstår vad du menar, men som sagt, det är inte klart än. Och som jag sa senast, med detta bygge måste jag tänka ”kostnadseffektivitet” också, hur skittråkigt det än låter. No dilly-dally!
/Hasse