”Vi ska spackla, vi ska slipa, vi ska fylla varje glipa”.
Motorn har påbörjats. Många tvådelade detaljer, och en hel del gjutskägg. En ny erfarenhet för mig är att man placerat utskjutningsmärken även på tunna fogytor, så det är enklast att skära bort alla styrtappar på tvådelade grejjer så man kan slipa plant. Lite granna old school känns det som. Ta bort styrtappar kommer jag ihåg att man fick göra på gamla Esci och Italeribyggsatser för typ 20 år sen!
Puttying and panding. And Puttying and sanding some more.
I’ve started building the engine. Lots of rounded, two part things that need seam removals, and quite a lot of flash on some parts. A new experience for me is that they’ve placed ejection pins on even thin contact areas and part rims. It’s easier to get good clean joint by simply remving all steering pins and sand flat. A bit of old school modelling, this was something you routinely did on those old Italeri and Esci kits, back in the days!
Alla fyra luftintagen är klara. De vita plupparna är spacklade utskutningsmärken. Man kan välja att ha bladen vridbara, men eftersom de inte är länkade känns det rätt meningslöst.
All four air intakes are done. The white dots are puttied punch marks. You could opt to have the individual blades moveable, but since they’re not linked, there’s no real point in doing so.
Sparsamt men effektivt fotoets. De minsta bitarna är stoooora! Den vinklade manicken med hål i är hållaen till förarns gyrokompass. Instruktionerna visar att det ska sitta en på motsvrande plats på signalstens sida, men det är felaktigt. Skippa den!
Few but effective photoetch parts. Even the smallest ones are quite big! The angled thing with a hole in it is the holder for the drivers gyro compass. the instructions call out for an identical holder to be placed on the radio operators side, but this is not correct. Toss that piece into the spare parts bin!
Jag byter ut några av de snoriga gummislangar mot lödtråd och mässingstråd. De här ledningarna hade inga speciella kopplingar eller så, så det vara bara att byta ut. Den svarta gummiflärpen däremot var rätt detaljerad, så den vart jag tvungen att behålla. Skarven på den svarta slangen går tyvärr inte att bli av med, materialet går inte att slipa, knappt måla på, plus att det är svårlimmat (Zap-a-Gap funkade hyfsat).
I’m avoiding the ”rubber” parts as much as I can. These pipes/leads didn’t have any fancy details so I repaced them with some fine solder wire. The black pipe is more detailed and had to be kept. The moulding seam is quite impossible to remove from this type of material, and it doesn’t take paint or glue very well either. Zap-A-Gap superglue works ok, but not any of my thin superglues.