King Tiger 1:16 – #4 2


kungstiger5_1

Strul med kylfläktutblås och kinesisk logik(?).

Arbetet fortsatte med de främre insugen till kylfläktarna. Här är det läge att märka upp bladen som ska sitta inne i insuget, ritningarna är lite otydliga. Utblåsfläkt med luftfilter kräver lite extra eftertänksamhet: ritningen är inte till mycket hjälp (jag monterade fel 3ggr innan jag hittade rätt…). Bottenplattan till filtren och fläkten (del nr D45) ser ut att vara symmetrisk men kollar man noga så är hålet för fläktmotorn placerat ett par millimeter off-center. Montera bottenplattan med den halvmåneformade öppningen utåt, bort från motorn. Annars kan man inte montera paketet mot motorväggen. Plåten runt själva fläktbladen (del nr D44) måste också vara centrerad, alltså lika mycket överhäng på båda sidor om filtren, och den utstickande rundade sidan ska sättas utåt, från vagnen.

Fan Trouble and Chinese Logic (?).

Work continues on the air intakes for the cooling fans. care need to be taken ere so you don’t mix up the flanges/blades. The extraction fan is tricky, and the instructions are a bit unclear (I mounted it wrong no less than 3 times…). The bottom part (part no D45) seem symmetrical but is not. If you look closely the mounting hole for the fan engine is a a couple of millimetres off-center. Mount it with the half-moon shap facing outwards, away from he engine, otherwise you won’t be able to fit the whole assembly to the engine wall. The sheet around the blades (part no D44) must also be centered with equal amount of overhang on both sides, and the rounded protuding side should also be facing outwards, away from the tank.

 kungstiger5_2

Växellåda/transmission färdigbyggda. Coolt hur ratten sitter direkt monterad! Ser fint ut, men det är här jag kommer till den kinesiska logiken…

Gear and Transmission finished. Pretty cool how the steering wheel is directly mounted! Looks great, but here comes the Chinese logic…

 kungstiger5_3

What!? Ingenting, säger ingenting kommer att synas av den skönheten ju! Kardanen kommer att göra det omöjligt att kunna ta bort kåpan om man vill kika inuti. Vill man ha den möjligheten får man lämna hela härligheten olimmad. För övrigt inget som nämns i ritningen, enligt den ska allt limmas.

What!? you can’t see a damn thing of it! The cardan will make it nigh on impossible to remove the hood over the transmission, if you want to be able to display it.

 kungstiger5_4

Transmission och växellåda på plats. Fin växelspak, och ja, det går att ”växla” om man skulle känna för’t.

Transmission and gearbox in place. Nice gear lever, and yep, you can actually ”shift” if you’re so inclined.

 kungstiger5_5

Förarens utrymme krymper och krymper… gaspedalen är helt fel, och alldeles för liten. Möjligen skulle en etåring få plats med foten på den.

The driver’s space gets more and more cramped… the accelerator pedal is utterly underdimensioned, and would not fit a one year old baby’s foot even.

 kungstiger5_6

Och, till sist, en översiktsbild över förarens och signalistens platser.

Finally, an overview of the radio operators and drivers positions.


2 tankar om “King Tiger 1:16 – #4

  • Patrik

    Lite trist att inst man kan se växellådan, de kanske tänkte att det skulle vara bra om nån vill modellera en söndersprängd vagn…

  • Hasse Inläggsförfattare

    Hej Patrik,
    Ja, skulle väl va det då… eller en verkstads-scen. Själv tycker jag de kunde lagt det krutet på attdetaljera andra delar av vagnen bättre!
    /Hasse

Kommentarer är stängda.