King Tiger 1:16 – #3


kungstiger4_1

Inkromet växer så sakteliga fram.

En väldigt produktiv dag. Sånt straffar sig, ryggen värker och ögona blö’r…
Här ovan har två – av sammanlagt sju -av bränsletankarna monterats. På originalet fanns det runt 180 kopplingar mellan bränsletankarna, läckage var ett ständigt problem med uppenbar brandrisk.

Inside slowly taking shape.

Very productive day today. Paid by in the form of some serious back ache and aching eyes…
Picture above shows two (out of the seven) fueltanks in place. The real tank had over 180 connections between the fuel tanks, with constant leakage and engine fires being a very real threat.

kungstiger4_2

Brandvägg och motorrummets sidoväggar. Till höger ser man en spännanordning för banden.

Firewall and sidewalls of the engine compartment. To the right can be seen one of the track tensioning devices.

kungstiger4_3

Brandväggen mellan stridsrum och motorrum. Väldigt fint detaljerat! Cylindern till vänster är det automatiska brandsläckarsystemet. Vidare kan man se luftkanalen till bakre motorfläkt, reglage för bränsledumpning, diverse elektriska brytare och radiostörningsfilter.

Firewall between fighting compartment and engine room. Very nice details here! The cylinder to the left is part of the automatic fire extinguishing system. In the middle is the air duct to the rear engine fan, levers for fuel dumping, some electrical switches and radio interference filter.

kungstiger4_4

Signalistens plats i vagnen. Framför sätet skymtar nödutrymningsluckan. Spjälstaketet till höger i bild är en del av smörjningssystemet till torsionsstavarna.

Radio operator’s seat. In front of his seat you can get a glimpse of the evacuation hatch in the floor. The weird harp-like contraption to the right is part of the torsion bar lubrication system.

kungstiger4_5

Förarplatsen. Fy sjutton vad trångt! De två snarlika spakarna är nödstyrningen, den längre spaken med handtag är handbromsen, och pedalerna är koppling (till höger här) och fotbroms (vänster).

Drivers seat. Not much elbow room here! The two shorter sticks are the emergency steering andles, the taller stick is the hand brake, and the pedals are the clutch (to the right in this picture) and the foot brake (left).

kungstiger4_6

Förarplatsen sett bakifrån. En finurlig konstruktion som gör att föraren kan höja och sänka sätet. Höjt läge för transport, sänkt läge för strid. Det gällde att passa sig för fjädringscylindern till vänster, klar klämrisk!

Drivers position seen from behind. Seat is moveable up/down. Seat up for travelling, lowered for combat. That dampening cylinder to the left looks like a real danger to the driver!