Rött, rött och rött.
Inte så mycket visuellt att rapportera igår och idag, desto mer blir det framöver!
Byggde igår ihop resten som ska in i vagnen, och rengjorde alla delar – inklusive underredet som fick hoppa i badkaret, diskhon var för liten – med lite diskmedel i varmt vatten, en mjuk tandborste och en svinbortspensel (för de ömtåligare delarna). Det tog nätta två timmar allt i allt, något som kanske syns på mina skrumpna fingertoppar på bilden ovan…
Red, red and red.
Not much to show today, but soon there’ll be that much more!
Finished the last pieces that goes inside the vehicle, and cleaned everything up – including the chassis that had to jump into the bath, the kitchen sink was too small – with some dishwashing detergent, warm water, a soft toothbrush and a (pig) bristle brush (for the more delicate parts). Cleaning took well over two hours, you can tell by my wrinkly hands above…
Jag lät alla tvättade delar få torka över natten. Jag brukar placera grejor på tork i badrummet. ”Varför måste du ha dom i badrummet?” undrar frugan. ”För att det är det dammfriaste rummet i lägenheten”, hävdar jag. ”Dammfritt, kan du ju inbilla dig…” fnyser frugan.
Ok, det är väl skitigt där med då, så jag garderar med att täcka allt på tork med diverse (dammfria!) kartonger.
I let all parts dry overnight. The bathroom is a really good place for that. The Missus: ” Why do you have to have them in the bathroom?”. ”Because that’s the least dusty place in the house, my precious” is my somewhat lame answer. ”Less dusty, in you dreams….” answers Missus. Ok, so it’s dirty there too, so I might as well cover everything with – dustfree! – boxes.
Stora målardan! Här skulle målas rostskyddsrött minsann. Jag hade inte en aning om hur mycket färg som kunde tänkas gå åt, så jag började med att sprutta ut en hel flaska Vallejo Model Color 982 Cavalry Brown i en kaffekopp. Märks mönstret, man tar vad man har, och hoppas frugan inte blir vansinnig? Jo, sen spädde jag den med lika mycket vatten, en rejäl kläm Vallejo 061 Thinner samt några droppar Liquitex Slo-Dri.
Painting time! Oxidrot is today’s codeword. I had no idea how much colour would be needed for such a big kit so I got started by emptying a whole bottle of Vallejo Model Color 982 Cavalry Brown in a coffee cup. I mixed this with the same amount water, using the empty Vallejo bottle for measuring. Some 061 Thinner and a few drops of Liquitex Slo-Dri was also added into the mix.
Airbrushingen gick som en dröm, 2,5 timmars målande utan ett enda avbrott. Snacka om dryg och grymt täckande färg, halva kaffekoppen kvar efter att allt målats! Liquitex Slow-Dri är klart effektivtom man vill slippa klumpningar och stopp i sprutan. Efter avslutat jobb åkte alla delar tillbaka till badrummet och in under kartongerna för att få torka i lugn och ro, förhoppningsvis utan yrande damm.
Airbrushing went smoothly, 2.5 hours painting witout a single clogging. The Vallejo colours are extremely economical, I still have half a coffee cup of paint! The retarder seems to do its magic and probably helped in keeping the airbrush clog free. After painting, everything went back to the bathroom to dry properly.
Mera grundmålat. Ser väl inte vidare sexigt ut, men nu börjar det roliga med detaljmåleri och vädring.
De ljusa bitarna är målade med Vallejo Model Color 820 Offwhite (Elfenbein), transmission/växellåda och batterierna Vallejo Model Air 052 German Grey och 096 Panzer Olivegreen.
More base coated stuff. Doesn’t look too sexy, but now starts the real fun, with detail painting and weathering. The light parts are painted Vallejo Model Color 820 Offwhite (Elfenbein), transmission/gearbox and batteries Vallejo Model Air 052 German Grey and 096 Panzer Olivegreen.
Jag håller på med min egen KT (porsche torn) och undrar om jag skall måla botten elfenbensvit? Har försökt efterforska men blir bara snurrig, grått eller vitt i botten (där du har rött)?
Hej Patrik,
”Botten” ska du måla röd, med samma gränser jag gjort upp mot det vita.
Grå botten fanns inte, det kan jag säga med 99% säkerhet i alla fall.
Det LUTAR åt att man grundade UTSIDAN först med Oxidrot, därefter med en grå grundfärg, men därom tvistar fortfarande de lärde så tänderna ryker!
/Hasse
Tack för tipset! Alltså rött upp till bottenplåten och stridsrummet elfenbensvitt. Svårt att avgöra färger genom att titta på svart/vita bilder och de som är i färg kommer från renoverade vagnar som kanske inte är helt rätt.
Patrik,
Precis, stämmer bra det!
Kolla här på den fantastiskt fina restaureringen av en Panther som Wheatcroft Collection håller på med, principen är densamma för färggränserna:
http://www.wheatcroftcollection.com/pantherA.html
Finns massor av fina bilder på sajten:
http://www.wheatcroftcollection.com
/Hasse