Dit och tillbaka igen.
Likt Bilbo har jag gjort en låång resa med många oväntade äventyr på vägen: Så här såg utgångsmaterialet alltså ut i början av Februari, när bygget påbörjades. Vad hade jag gett mig in på?!
There and Back Again.
Just like Bilbo in The Hobbit, I’ve been on a very long and highly adventurous trip: This is what the build looked like at the beginning of February. What on earth had I got myself into?!
5 månader och cirka 240 timmar senare, här har vi resultatet. Bottenplattan är i solid ek, och glaset måttbeställdes hos den lokala akvariehandlaren.
Projektet har varit väldigt lärorikt, och nästa Kungstiger jag bygger kommer bli riktigt bra!
5 months, and approximately 240 hours later, here’s the result. The base is solid oak, and the glass framing was ordered at the local aquarium dealer.
All in all a very instructive project, and my next Kingtiger will be real good!
Se modellen Live.
Nu står kissekatten till allmän beskådan på Hobbybokhandeln. Den står här till och med sista augusti, då den övertas av beställaren.
Sista byggdagen.
Som jag nämnde i förra inlägget så hade jag en attans snäv deadline. På lördagen den 27/6 måste den finnas i butiken, så jag kunde ta lite välbehövlig semester utan att ha bygget hängande över mig. Ok, om jag skyndade mig hem från jobbet på fredag kväll, och höll mig vaken till 03.00, skulle det innebära att jag hade 7 timmar på mig att färdigställa bygget.
Jag gjorde helt enkelt en checklista, i fallande ordning efter hur viktigt jag tyckte det var, med det jag hade kvar att göra. Right, listan blev lång, över 35 punkter, vilket skulle ge mig ca 12 minuter per punkt… en omöjlighet, helt enkelt!
Vid 02.30-tiden fick jag helt enkelt ge upp, för att hinna knäppa bilder till detta galleriet.
Färdigställa modellen live.
De moment jag inte hann med, kommer jag att göra ”live” i butiken 26-28/8 (onsdag, torsdag och fredag alltså) kl. 12-18. Se nedan i galleriet vad jag tänkt fixa. Vill du se modellen ”avklädd”, och se hur jag jobbar är du hjärtligt välkommen då!
See the Build Live.
The little kitten is now on temporary display in the shop, and If you happen to visit Stockholm you’re very welcome to drop by and take a peek. The build will be on display until the last day of August, and will then be permanently taken over by the commissioner.
Last Build day.
As mentioned in my previous blog article, I had a very tight deadline. Saturday 27th of June the kit just had to be in the shop: time for some well earned vacation, and I really didn’t want the build to be ”hanging over my shoulders” and ruin my days on the beach. Ok, so if I hurried home after work on Friday evenening, and managed to stay awake until 03.00, I’d have 7 hours to finish the kitty.
I did a checklist of what I wanted to fix and add,ordered after priority. Hmm… the list came out at more the 35 points I wanted to address, giving me a whopping 12 minutes/point… not doable!
At about 02.30 I just had to call it a day, and take the final pictures for this gallery.
Finishing the Build Live.
The final touches that I didn’t manage now, will be done ”Live” in the shop 26-28th of Agust (that’s Wednesday, Thursday and Friday) between 12.00 -18.00 hours. So if you want a chance to see the kit ”undressed” and also check out my working methods, you’re very welcome then!
Gallery #1
Här kommer då lite bilder på den nästan-nästan färdiga modellen!
Observera att beställaren vill ha chassiöverdel och tornöverdel löstagbara, därav gliporna i bilderna. Inte slarv från min sida 🙂
Efter den 28 augusti lägger jag upp ett galleri med de definitiva slutbilderna.
Here are som pics of the almost-almost finished build then!
Please note that the commissioner wanted the chassis and turret top loose, hence the gaps you see in the pictures.
I wil post another gallery after the 28th August, with the – truly- final pictures.
Chassi insida.
Kan anses som helt klart, möjligen några sista små chips ,och pin washes på bumporna.
Chassis Interior.
I consider this done, perhaps some final, fine scratches, and pin washes on the ammo.
[nggallery id=56]
Torn insida.
Här behövs mera pigment, smuts och damm i hörnen, och chipping på ammoracken.
Turret Inside.
Still needs some pigments, dirt and dust in the corners chipping of the ammo racks.
[nggallery id=57]
Torn Utsida.
Kvar att göra: svart chipping, pigment, fading av tornsidorna. Bandlänkarna rosteffekter, metalleffekter över hela tornet.
Turret Outside.
To do: black chipping, pigments, fading f turret sides. Track links need more rust, steel effects needed all around the turret.
[nggallery id=58]
Chassi exteriör.
Att göra live 26-28/8: Pipa och mantel behöver en wash, oxidröd insida mynningsbroms. Banden ska dammas ner, mera metall på dom. Hjulen får en wash till, pigment, oljeläckage och detaljmålning, hela vagnen ska chippas med svart/grått/metall. Schürzen pigment, främre skyddsgaller ska ha en wash, chipping.
Chassis Exterior.
To do live 26-28th August: Barrel and mantlet needs a wash, interior of muzzle brake oxidrot. Tracks needs to be dusted/muddied more steel effects. Wheels will get another wash, pigments, oil spills and detail painting. The whole chassis will be chipped with black/gray/metal. Chürzen needs more dirt and pigments, front protective mesh needs a wash and chipping.
[nggallery id=59]
Otrolig, det var verkligen värt att se den live !
Svart basplatta och glasmonter var picken över I:et.
Aha, så det finns saker kvar att göra. Kul att se den stora besten i butiken, du har verkligen slitit och är väl värd din semester.
/S
Absolutely fantastic work. Really beautiful !
Magnificent work , it’s a credit to you I think your client will be very happy.
Hejsan
Ja, det har varit en lång resa för Dig, men nu har du nått målet. Jag har följt debatter och framför allt ditt bygge – det har varit lärorikt – Nu vet jag vilka misstag som kan göras…och undvikas 🙂
Jag måste ju gratulera till ett jättefint och ambitiöst bygge. Nu heter jag ju inte det jag heter om jag inte får komma med lite negativa synpunkter 🙂 och det kanske då är förvirringen – är det hardedged eller inte ? Kontrasterna mellan rödbrunt och grönt skulle kanske vara större – kanske det gröna lite ljusare (?). Senare forskning har ju nu gjorts att vi behöver inte köra huvudet i väggen och följa ”oliv grün” till punkt och pricka – då det många fanns variationer på grönt..ja inte bara på grönt utan rödbrunt och gult oxå.Även stora namn som Hilary Doyle har lättat på sin dokumetation akademiska ”fakta” ang. färger .Se bara på den nyrestaurerade Jagdpanthern ( Bovington ? ) som tolkades och målades i rödbrunt, gult och med vita ränder – helt uppåt väggarna fel – har ju senare fakta påvisat.Ska vara rödbrunt,ljusgrönt och cream ränder.Efterkrigs färgbilder a la 50 – tal ska behandlas med största skepsis.
Men nu ska vi inte prata färger , utan jag ska säga grattis till din vagn och jag bugar alltid åt bygg o mål entusiaster som ger sig in med själ i ett arbete…då blir det själ även i själva modellen…och det har din
Grattis Hans !!!!!!
Börjar väl med min nästa år – kommer då att skippa inredning TOTALT :)…men hinner det under tiden komma en Panther G….då hamnar Kungstigern på Ebay 🙂
Kommer förbi och tittar på ditt alster någon dag o köper Zap-a gap ( grön) – finns inne ?
Ha det bra
Mirko
Hi there,
Thanks for your kind feedback everybody!
Ulf: Ja, vitrinen ger modellen en helt annan ”dignitet”, tycker jag.
Stellan: Jo, lite till vill jag allt göra, kan ju passa bra att göra det i butiken. BTW, ditt projekt framskrider himla väl!
Mirko: Jo, det vart ju några fallgropar i bygget, trevligt om artiklarna kan hjälpa andra presumptiva byggare undvika dom!
Jomen visst, är det hard eller soft eller nåt mittemellan? Jag gillar själv den tveksamheten på nåt sätt. På bilder från tiden det begav sig är det ofta tveksamt också är det hard eller soft, eller har de bruna/gröna fälten nötts ner?
Med mina sista moment som är kvar att göra kommer vagnen överlag nog bli en aning ljusare.
Åh, jag skulle definitivt oxå vilja se en Panther med den här detaljgraden det vore coolt. Och en Pz.Kpfw IV… och…
Titta in och kolla den live (jag är tillbaka i butiken o kör 4 veckor i sträck från sista veckan i Juli o framåt), färgerna ter sig ju också annorlunda i verkligheten. Grön Zap finns i hyllorna, jäpp!
/Hasse
super devoted labor.
what a such long experience ever ,could ve made this result ???
get my regards, you meticulous buddy .
Thanks, Jimmy!
Fantastico trabajo. Realmente admirable y meticulosa labor.
FELICIDADES.
Hi,
nice build, during your time over it and correspondence did you come across any info on M.G. ammo stowage, crew weapon stowage or the crew radio harness for crew communication? I’m a bit late with this only just gone on to missing lynx, I’ve had my Tiger for a year now and only just starting it. I was a tank crewman for a number of years with the British Army so these ommisions jump out at me.
Hey Terry,
Most of those issues – and many, many others! – have been sorted by the experts over at the special DG for the Trumpeter Kingtiger om Missing Lynx:
http://www.network54.com/Forum/637977/
Worth reading through the whole group, loads of great info, plans, photos of builds!
/Hans
Thanks very much I will check. seeing yours has made me want to finish mine unfortunatly I’m working seven days a week til just before christmas.
cheers,
Terry.
Hi Terry,
Tough to work up any energy if you’re working so intensely!
I have every other week at my shop, and tend to build or paint very little then, so I know what you mean.
/Hans