Airfix Airfield SIG; Henschel 123, del 1 2


Vet ju inte hur mycket flygrelaterat som kommer till Airfix Airfield SIG på 08 Open 2012 så det gäller att fylla på lite från min sida känner jag. Hittade denna i hyllan och lyfte på locket och kunde konstatera att det kan bli ett roligt och annorlunda SNABBYGGE. Alltså; inget tjafs, inget onödigt finlir. Bara smacka ihop, rensa lite gjutskarvar och vara hyfsat noggrann med målningen så kan det nog gå vägen. Airfix ger byggaren två alternativ till målning och märkning. Variant 1 är en kärra från östfronten med mörkgrön/svartgrön/ljusblå målning och balkkors. Alternativ 2 är en individ från spanska inbördeskriget med nationalisternas märkliga kors och rundlar på brun/grön/grå/ljusblå målning. Undrar varför de hade så många olika varianter av märkning beroende på om det var vinge, kropp eller roder som skulle märkas. Någon som vet? Vill minnas att jag sett moderna spanska kärror med kryssmärkningen på rodret, ytterligare en fråga som kräver sin lösning. Vad jag dock vet är att det är det senare alternativet som kommer att stå på flygfältet den 17-18 mars.

Sparsam inredning bestående av stol och skott limmades på plats. Inredningen målade svart och sedan ett slabbigt lager RLM 02.

Snabbt ihop med kroppshalvorna och den främre överdelen med ksp-portarna. Fem minuter senare slipades skarvarna. Vingarna rensades på gjutskarvar och undervingen fästes på plats.


Om Stellan

Stellan Englund, uppvuxen i Stockholm men ofta på resande fot i länder när och fjärran. Bygger det mesta bara det finns en intressant vinkel. Finns det inte det så hittar jag gärna på en. En ofta återkommande förebild är FIAT 500 som jag tycker ha samma potential till variation som en Me 109 eller en Sherman. Just nu bygger jag mest modeller av förebilder från amfibieoperationer typ LCM 3, DUKW, LCVP osv.

2 tankar om “Airfix Airfield SIG; Henschel 123, del 1

Kommentarer är stängda.