Vid besök i Paris så åkte jag ut till det stora flygmuseet som är inrymt i gamla passagerarhallen på Le Bourget. Den gamla byggnaden är kompletterad med två hangarer ut mot flygfältet som fortfarande är i bruk. Man tar sig enklast ut till museet med Metrons linje 7 till ändstationen La Courneuve och därifrån tar man busslinje 152 som har en hållplats intill museet.
Det kostar 16 euro i inträde men det tyckte jag var väl använda euro för det fanns mycket att studera för en modellbyggare som är flygintresserad. Ta god tid på dig för det finns mycket i 10 olika avdelningar plus utomhusdelarna. Vid mitt besök var det ganska regnigt så utomhustiden blev begränsad. Självklart finns det en shop och restaurang. Det blev inga inköp i shopen men man behövde vila benen i restaurangen då det blev många timmar på museet.
Jag kan inte franska och det var en hel del skyltar vid objekten som bara var på franska. Men man förstår ungefär vad det handlar om i de flesta fall. Bilderna nedan är bara mitt personliga urval på de objekt som väckte mitt gillande eller intresse. Det finns massor med flygplan som inte är med nedan.
Pioneers Hall
Här fanns det mycket om ballongflyg, zeppelinflyg och de tidiga flygplanen. Också mycket om forskning och de tidiga försöken till flygplan.
Våg för mätning av tryck i alla dimensioner, hur det nu går till? Drönare verkar vara något som har funnits sen länge.
Mobil enhet för elektrolys av vatten för vätgas till ballonger. Varför nöja sig med biplan eller triplan?
Diorama modell större är alltid uppskattat av författaren.
Till höger korg till zeppelinflyg.
Great War Hall
Första världskrigshallen var inte lika stor som Pioneers Hall. Här saknade jag en hel del flygplantyper.
Kamera med imponerande brännvidd för spaningsflyget. Gondol med motorer för bombfällande zeppelinare. Själva ballongdelen var lika stor som hela museihallen.
Space Hall
Minns jag rätt fanns det 4 olika plan med gångar man kunde gå på i den höga hallen. Jag nöjer mig med en bild men det är inte pga brist på intressanta objekt. Fanns en hel del om tidigt rymdsamarbete mellan Frankrike och Sovjetunionen.
Interwar Hall
Mest passagerarflyg, rekordhållare och segelflyg. Det blev många bilder på Junkers F.13 efter mina egna försök att bygga FV tre Tp1. För framtida byggen som jag förhoppningsvis ska bli mer nöjd med.
Helicopter Hall
Rubriken säger väl allt om vad som fanns i denna hall.
Cocarde Hall
Här fanns franskt militärt flyg av senare datum. Några maskiner stod utomhus. Begränsat med olika vapentyper.
Prototype Hall
Förutom prototyper fanns här också lite vindtunnel och flygledningsutrustning.
Hall Concorde
Här hade man placerat in både prototypen och den Concorde Sierra Delta (seriemaskin) som uppnått högsta hastigheten av alla maskinerna. En Mirage IV med atombomb hade man stoppat in i ena hörnan.
World War II Hall
Ingen jätteutställning av förklarliga skäl, men några av de kända maskinerna och en V1’a fanns att beskåda.
Utomhus
Airbus A380 var inte öppen för besök och jag vet inte om det var tillfälligt eller om den inte är öppen för en titt. 747 var kraftigt uppskuren så det var tillfälle för studium av hela uppbyggnaden. Flygledartornet kunde bara besökas i grupp vid vissa tider under dagen och jag missade alla. Mycket nära museet pågick den ordinarie flygverksamheten och ett stort antal affärsjet modell större stod uppställda.
Besöker du Paris är ett besök på Musée de l’Air et de l’Espace ett måste!
Ett trevligt reportage med många fina bilder, tack för det!
Anders E
2023-04-24 kl 15.45:
Kalasfint reportage med många, många fina bilder och förklarande text! Nästan som att man varit på plats där själv. En strålande insats och generöst dela-med-sig för oss alla som inte varit där! Tack för att Du lagt ned så mycket tid och arbete på att dela med Dig av Dina intryck från Musée de l´Air et de l`Espace! Proffsigt bildarbete av högsta kvalitet – mycket att se och begrunda. Varmaste applåder från Paul (IPMS H0014) vid pauls.ervins@gmail.com (= flintskallen i gul varseltröja i reportaget från bygghelgen på Arlanda Flygsamlingar).