En modellbyggare i Beijing


Många av oss är inte bara modellbyggare när vi sitter och knåpar vid vårt hobbybord hemma. Nej, modellbyggare är man även på resande fot, när och fjärran. Vi söker upp och lägger märke till sådant som gemene man kanske inte gör, tar bilder på saker till referensbiblioteket eller låter oss inspireras av slitage och patinering som vi får syn på.

Så var fallet för mig då jag på egen hand besökte Beijing den 26-27 april, samt den 4-10 maj, 2015.

På agendan stod givetvis besök på ett par museer med koppling till hobbyn.

China Railway Museum

524

När jag anlände på morgonen den 26/4 checkade jag in på mitt hotell och tog mig sedan till China Railway Museum, som ligger i den östra utkanten av Beijing, ungefär. Ej att förväxla med järnvägsmuseet som ligger mer centralt i staden.

Först åkte jag tunnelbana till Wangjing. Det ska gå att åka buss till museet därifrån, men eftersom jag inte talar kinesiska och ytterst få lokalbor talade engelska så gav jag mig inte i kast med den utmaningen. Istället vinkade jag till mig en taxi, och visade föraren en karta utskriven från Google med adressen skriven med både latinska bokstäver och kinesiska tecken. Inga problem!

566 565 526

Redan från utsidan bådade det gott, med ett par väderbitna lok och vagnar som stod vakt utomhus. Under taket var ett par herrar i färd med att, till synes, restaurera lok och vagnar.

Inträdet till museet var billigt. 40 Yuan. Ta med kontanter!

532

Synen som mötte mig när jag klev in var fenomenal!

Museet är det största i sitt slag som jag någonsin besökt, och all materiel var hedervärt väl omhändertagen. Bland loken fanns allt från brittiska, amerikanska och japanska ånglok som rullat i Kina till inhemskt tillverkade giganter, modernare el- och diesellok samt tillhörande vagnar. Skyltar på engelska var det relativt gott ställt med, som gav en kort presentation av de större föremålen.

 

China Aviation Museum

DSC01511

Detta museum låg i norra utkanten av staden, och färden dit gick på ungefär en timme med tunnelbana och buss från Beijings centrum. I ärlighetens namn hade jag förmodligen varit tvungen att be en taxichaufför ta mig dit om det inte vore för att jag slagit följe med ett par vänliga ryssar, varav den ena talade mandarin. Beijings tunnelbana är hyfsat användarvänlig, men buss är det få västerlänningar som ger sig i kast med!

DSC01518

Men oj, vilket museum sedan!

Utomhus står rader av olika MiG och dess kinesiska kopior, stora bomb- och passagerarplan och annan militär materiel. Bra skick, det mesta, med tanke på att det inte står under tak.

Inne på området fanns utställningsbyggnader som man fick lösa separat biljett till, men det var alltid mycket billigt. Jag besökte byggnaden som hyste Kinas flyghistoria, som innehöll en mängd intressanta flygplan. Jag blev själv väldigt förtjust över att få se MiG-15 och I-16 med egna ögon för första gången.

Det var ganska väl skyltat med information på engelska vid de olika flygplanen.

Det fanns flera museibutiker på området, som alla sålde leksaksflygplan och lite modeller från Kitech. Jag blev förvånad över att det inte fanns en enda bok eller häfte om flygplan, ens på kinesiska.

DSC01535 DSC01545

Även om det oftast fanns information på engelska så var det inte alltid översättningen var så lyckad.

Modellbutiken Xinshi

DSC01665 DSC01664

Ganska lätt att hitta med karta och kompass, c:a tio minuters promenad från närmaste tunnelbanestation. Butiken var knappast anmärkningsvärt stor, men välfylld! Priserna på kinesiska märken som Trumpeter och Hobby Boss var bra. Som synes fann jag en tydlig svensk koppling i vitrinen.

Beijing Auto Museum

DSC01731

Ett mycket fräscht museum med massor av intressanta objekt, i synnerhet de sovjetiska och inhemskt tillverkade bilarna. Belysningen var stämningsfull, men kanske inte toppen för fotografering.

Det var särskilt trevligt att få se de svarta limousinerna av märket Hongqi. En av dessa, CA 770, finns som av en händelse utgiven i 1/24 av Trumpeter!

DSC01700 DSC01767

 

Military Museum of the Chinese People’s Revolution

DSC01777

Tyvärr var museibyggnaden stängd för renovering när jag var där, men de hade en stor fordonspark på museigården som det var fritt inträde till. Innan jag gick in var jag dock tvungen att passera en säkerhetskontroll.

Där fanns massvis av olika fordon, artilleripjäser och rentav ett par båtar och flygplan. Jag fann det särskilt intressant med den materiel som erövrats från japanerna.

Bedrövligt nog var allt täckt av ett tjockt lager damm. Jag fick intrycket att allt som står utomhus länge nog i Beijing täcks av detta synnerligen fina damm, och det blev ingrott i min keps rentav. De övriga besökarna på gården var dessutom anmärkningsvärt stökiga och respektlösa.

Trots allt var det väl värt ett besök.

 

Totalt sett var det en mycket spännande resa, och museerna var över lag stora, fräscha och innehöll imponerande samlingar. Något de alla hade gemensamt var också ett nästintill värdelöst utbud av produkter i sina respektive souvenirbutiker. Jag hoppades på att få med mig hem ett antal böcker med fina bilder, men det fanns intet av detta någonstans.

Om du själv planerar en resa till Beijing rekommenderar jag goda förberedelser i allt. Pålitliga turistkartor finns knappast, och språket kan ibland vara en svåröverkomlig barriär. Men upplevelserna gör det väl värt arbetet.