IPMS Stockholm bygger Sherman


Shermanbygget

Du kanske såg den stora Shermanvagnen vid Modellexpo 08-Open 2018 i april och undrar vad IPMS Stockholm hade med den att göra. Skala 1:6 är ju inte heller direkt vanlig.

Det hela började med att Arsenalen köpte in ett antal byggsatser för återförsäljning i sin museibutik. Ska man sälja byggsatser kan det vara lämpligt att ha något exempel på hur den färdiga modellen kan ta sig ut. Här kom några besökande från IPMS Stockholm in i bilden. Varför inte genomföra ett gruppbygge med några av IPMS Stockholm medlemmar?

Sagt och gjort! Den enorma lådan från Dragon transporterades hem till förrådet och de olika byggsatsdelarna lades ut på föreningsmedlemmar för montering och i många fall förbättringar. På bilden nedan har monteringen av många komponenter kommit en bra bit på vägen. Versionen för bygget är M4 Sherman 105 mm Howitzer.

Man kan inte påstå att det var någon hög finish på delarna. Det blev en hel del spacklande och slipande.

Det var inte direkt läge att genomföra lackering i vår byggmöteslokal utan undertecknad som har ett hobbyrum med carport utanför tog hem de monterade komponenterna. Lösningsmedels baserade Tamiya på sprayburk luktar ganska bra. Optimal ”well ventilated area” är utan tvekan utomhus.

Larvbanden sprayades med Chaos Black från Games Workshop och övriga delar med Tamiya AS-6 olive drab. Det gick åt ett antal sprayburkar på 100 ml för att täcka alla ytor.

Det vill till att det är vindstilla när man sprayar utomhus. Även svagare vindar avleder de finfördelade aerosoldropparna. Tejpbitarna på bilden ovan sattes dit för att säkra bra limfogar. Inga konstigheter med lim utan vanlig etylacetat som är lite förtjockad kunde användas. I några fall fick epoxilim användas.

Även om delarna fick torka en stund ute i det fria så luktade det ganska ”bra” i husets undervåning när delarna togs in. Lite klagomål från övriga i familjen gick inte att undvika.

Den stora mängd färg som gick åt gjorde att det blev några vändor till Wentzels för påfyllnad. För att skydda klinkersgolvet tejpade jag fast en större bit skyddspapper.

Inte bara larvbanden utan insidan på flera andra delar fick en ”dusch” med Chaos Black.

Här var det klart för limning. Notera att flera fogar både limmades och skruvades.

Alla hjulen på plats. Det går åt mycket lim när man jobbar i den här skalan.

Ovandelen på chassit lämnade vi omålat inför sammansättningen med underdelen. Ett klokt beslut skulle det visa sig vid montering av under- och ovandel.

Dags för montering av under- och överdel. Nu krävdes det insatser av flera personer och vagndelarna transporterades till bygglokalen. Skruvar ingick inte i byggsatsen utan införskaffades från Sifvert Skruv med butik i Västberga industriområde. De har säkert Sveriges största sortiment av skruv och fästelement.

Över-  och underdel hade inte perfekt passning utan det krävdes både  press och drag för att få i alla skruvar på rätt sätt. Att skruva ihop en plastmodell väckte förståss viss förundran hos föreningens övriga medlemmar. Med tanke på hur små skruvar som finns hos Sifvert så kanske det är ett alternativ även i mindre skalor.

Det är alltid fascinerande att se andra arbeta /Red

Den frekventa kontrollen av skruvhålen kan man närmast jämföra med torrpassning i de mindre skalorna.

Efter ihopsättning av under-  och överdel var det en hel del lösa delar som nu skulle  limmas fast före målning av överdel. Transport tillbaka till hobbyrummet för de sista monteringarna. Blev lite mera spackling och putsning också.

Det gällde att hitta en vindstilla dag för den avslutande spraymålningen. Lite mjuka trasor skyddar hjulen mot den lite sträva spånskivan. Kommen såhär långt börjar det bli lättare att hantera vagnen ensam. Tidigare krävdes det att man var två för att hantera de nymålade delarna på ett säkert sätt.

Det kanske var ett misstag att måla gummit efter montering men det fungerade ganska bra med penselmålning. För penselmålningen använde vi Vallejo acrylic-color 70.950 (svart). Till höger om vagnen kan du se mönstret på spånskivan efter den tidigare målningen av larvbanden.

Nu börjar det arta sig. Ett fåtal delar kvar att måla och montera.

Transport tillbaka till lokalen för att få lite variation i olive drab målningen. Tidigt bestämdes att vagnen inte skulle få en omfattande vädring utan bara lite lätt toning för att få mera liv i de stora ytorna. Till detta användes Tamiya  buff (XF-57) och Tamiya flat white (XF-2).

Här kom föreningens kompressor bra till pass. Efter den lätta vädringen återstod bara montering av larvbanden. En inte helt enkel operation för att få det rätta slacket på banden. Här använde vi snabbhärdande (5 min) epoxilim som vi la på hjulen i många omgångar med efterföljande fixering med hjälp av fingrarna.

Så den färdiga vagnen på klubbordet. Förutom märkningen (målat) så har detaljer som kulspruta, lampor, prismaglas, etc fått detaljmålning. Transport till 08-Open skedde i den stora lådan med skyddande bubbelplast då ingenting fick gå galet i detta skede.

Vagnen drog till sig en hel del nyfikna blickar från besökare och vanligaste frågan var om den var försedd med motor. Googlar  man lite på den här modellen så verkar det som att många ger sig på just det stora projekt som det innebär att motorisera vagnen.

Tanken var att Arsenalen skulle hämta vagnen efter prisutdelningen på 08-Open 2018, men då ingen från Arsenalen hade möjlighet att komma till Solna just den helgen åkte undertecknad ner till museet några veckor senare.

Här sker den formella överlämningen av IPMS Stockholm Shermanbygge till Arsenalens chef Stefan Karlsson. Passande nog rakt framför museets egen Shermanvagn. För att ställa ut vagnen på museet så krävs det ett skydd. Något som man jobbar med.  Vi återkommer på forumet när du kan åka till Arsenalen och beundra IPMS Stockholm Shermanbygge.

 

Text och bilder: Hans Fehrnström