Sävekärror i 1/48 del 1: Airfix J 28 Vampire och Italeri J 11 Fiat CR.42

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Sävekärror i 1/48 del 1: Airfix J 28 Vampire och Italeri J 11 Fiat CR.42

Inlägg av Björn Fransson »

Phantomen som jag lade ut häromsistens var ett återupptaget bygge som jag tog mig i kragen och avslutade. Men sedan dess har jag lyckats med den för mig ovanliga bedriften att klämma ur mig inte mindre än två byggen som gått från start till mål nästan utan uppehåll. Förutom att jag började med Fiaten och klämde im Vampen emellan innan jag avslutade med Fiaten, då. Någon måtta får det ändå vara på uthålligheten. :D

Vampiren är Airfix nya. På det stora hela ett trevligt bygge av en fin modell. Märkningen är en del av mitt långtidsprojekt att bygga åtminstone så många av F 9:s maskiner som möjligt. Projektet började i 1/72 och kom halvvägs, och är nu uppflyttat en skalstorlek.

Bild

Min modell led lite av den lätt vridna överdelen av kroppen som många vittnat om. Dock inte så farligt, så det hela löstes med hårda klämmor och superlim.

Bild

Jag lät klaffarna vara i öppet läge. Egentligen inte så mycket för att vara historiskt korrekt (vilket de uppfläkta luftbromsarna är), utan mest för att det var snygg interiör där och för att göra modellen lite mer intressant.

Bild

Bild

Bygget var i stort sett rakt ur lådan, rätt vingspetsar finns med trots att lådan är F.3-modellen. Störst problem var positionsljusen till de avklippta vingspetsarna som inte passade för fem öre. Märkligt nog, när passformen i övrigt var riktigt bra. Stolen fick ett stoppat ryggstöd och bälten.

Bild

Undersidan målades med Mr. Paint, ovansidan fick ett lager av deras aluminium, sedan blev det Gunze ovanpå det för att kunna chippa. Förebilden var rätt så muggig.

Bild

Dekalerna är Moose Republics fina ark som passade utmärkt trots att det inte var anpassat för just denna modellen. Det gula fältet bakom den röda djävulen bättrades på lite i bakkanten för att få till en mer sprayad känsla.

Bild

Om du tänker bygga den här, ta i så in i h-e med nosvikt. Jag proppade in så mycket jag fick plats med, men lik förbenat var det ren tur att den tippade rätt när huven kom på plats... :D

Bild

Nästa F 9-maskin blev en riktig långliggare i stashen, Italeris J 11 Fiat CR.42:

Bild

Även här är bygget i stort sett rakt ur lådan, lite bälten och några slangar på motorn lades till. Plus att luftintaget under motorn behövde justeras eftersom min utgåva var en annan version än den svenska.

Bild

Dekalerna är Flying Colors "Swedish Warriors"-ark, medan getingen hämtats från Pilot Replicas J 21-ark.

Bild

Jag har byggt Italeris J 11 i 1/72 och tycker nog att den här var sämre. Att få dit övervingen var en mardröm. Timmar av torrpassning och justering resulterade i att jag till slut limmade fast stöttorna på övervingen, skar bort varenda styrtapp och spacklade igen hålen. Efter ytterligare ett gäng sessioner av fintrimning fick jag till slut till ett acceptabelt, men långtifrån perfekt, resultat. Som kompensation var riggningen desto enklare. :)

Bild

Allt målades med Mr. Paints italienska färger. Härliga att måla med, men knepiga i nyanserna. Deras Giallo Mimetico var nästan påskliljegul och fick blandas ut med Sandgelb. Säkert inte perfekt det heller, men i alla fall bättre. Jädrans roligt att måla mönstret var det i alla fall och den är en härlig färgklick i vitrinen!

Bild

Fler Sävekärror är på gång. Definitivt en, kanske ytterligare en. Stay tuned! :)
Rickard Malmborg

Re: Sävekärror i 1/48 del 1: Airfix J 28 Vampire och Italeri J 11 Fiat CR.42

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Två snygga modeller och visst är de trevliga att titta på!
Bra jobbat, som vanligt :-)

/Rickard
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Dom är såklart mästarklass båda två men CR42:an är superfräck!
holst

CU@C4
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Oj vilka fina byggen! Fin vädring på Vampiren och snyggt målat camo på Fiaten.
Jag har samma erfarenhet av MrP man får dubbelkolla kulörerna.
Väntar med spänning på det där "jösses projektet" det skrevs om i Phantom tråden.

Anders E
daza
Namn: Daniel Zachrisson

Inlägg av daza »

Fantastiskt fina Björn! Gillar speciellt hur skarpt du fått till cammot på Fiaten.

/Daniel
Björn Fransson
Kontakt:

Tack ska ni ha! :)

Anders: Det kommer. Det hamnade lite annat emellan, men man kan på sätt och vis säga att bygget redan är igång. Fast på ett lite annorlunda sätt den här gången... :D
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Kan bara hålla med alla föregående här, superfina byggen. Fiaten är skön, det är en tacksam maskin att bygga med sitt tuffa utseende och snygga kamouflage! Jag har Italeris 72:a, kanske dags för en dubbeldäckare igen... Och vilken välgärning att det till slut dykt upp en schysst Vampire i 1/48!

Hälsningar

Magnus
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Strålande snygga båda två! Vampyren måste jag säga blev extra fin....snyggt slitage!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Kontakt:

Tack Janne och Magnus!

Magnus: Ja, varför inte prova på 72:an. Som sagt minns jag den som betydligt bättre än 48:an. Den smäller du ihop på några dagar. :)
Magnus Billestedt
Namn: F 9 Magnus
Kontakt:

Inlägg av Magnus Billestedt »

Allt som kommer från Säve Depå får mig att dregla extra som du vet Björn
Bara invänta B 17 Ivar Blå 03 då
Uppskjut ej till morgon
vad du kan skjuta ner idag
Skriv svar