Robotbåt..

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Robotbåt..

Inlägg av Andre B. »

I vilken skala bygger du båten? Alltid funderat på att bygga en robotbåt eller kustkorvett. Har tittat lite på Revell's modeller i 1/144 och funderat på en konvertering. Men aldrig kommit så långt.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Johan
Namn: Johan

Inlägg av Johan »

Efter ett par dagar av paus har nu smärre framsteg gjorts i form av bla. roder och propelleraxlar, där axlarna kommer att ersättas av ordentlig metallstav senare då hål kommer printas in i skrovet för att få till placeringen. Utöver roder och axlar har ett par diverse-detaljer tillförts men inget större, det börjar nämligen bli dags att testprinta skrovet! (vilket kommer ta ca 4-5h)

Tillsvidare får ni ännu en CAD-bild på helheten!

Bild

I nästa uppdatering finns det förhoppningsvis något fysiskt att visa!

//Johan
Johan

Inlägg av Johan »

AndersR skrev: 14 jul 2019, 17:20 Ditt projekt väcker gillande bland Ystads vänner när jag tipsade i deras Facebookgrupp:

viewtopic.php?p=87963#p87963

Gör du versionen som torpedbåt också?

/Anders
Kul att dem gillar det!

Planen i dagsläget är primärt som robotbåt, men när den är färdigställd så vore det naturligt att även komplettera med den som torpedbåt tycker jag!

//Johan
Johan

Inlägg av Johan »

Ulf Lundberg skrev: 15 jul 2019, 20:39 Häftigt!
Kan man beställa denn som byggsats av dig sen?

Uffe

Det är nog ingen omöjlighet!

//Johan
Johan

Inlägg av Johan »

Andre B. skrev: 16 jul 2019, 20:40 I vilken skala bygger du båten? Alltid funderat på att bygga en robotbåt eller kustkorvett. Har tittat lite på Revell's modeller i 1/144 och funderat på en konvertering. Men aldrig kommit så långt.

Mvh. André
Initialt blir det en i 1:350 för att matcha de båtar som redan är byggda i skåpet, men det är möjligt att det blir en 1:250 senare för att matcha de ubåtsprojekt som också är på arbetsbordet.

//Johan
AndersR

Inlägg av AndersR »

Johan skrev: 21 jul 2019, 21:17
AndersR skrev: 14 jul 2019, 17:20 Ditt projekt väcker gillande bland Ystads vänner när jag tipsade i deras Facebookgrupp:

viewtopic.php?p=87963#p87963

Gör du versionen som torpedbåt också?

/Anders
Kul att dem gillar det!

Planen i dagsläget är primärt som robotbåt, men när den är färdigställd så vore det naturligt att även komplettera med den som torpedbåt tycker jag!

//Johan
Kolla in deras facebooksida. Verkar som om någon gör en cadmodell för bruk i något spel.
Du har även fått en erbjudan om hjälp i tråden la upp där.
Gör du torpedbåtsvarianten så är det flera alternativ:
Antingen en ombestyckad robotbåt, då behövs bara aktra torpedtuberna och gångbryggor i stället för robotlådorna.
Gör du varianten innan ombyggnaden till robotbåt (den variant jag skulle vilja ha, tjänstgjorde i första besättningen på Ystad) är det en annan eldledningsradar och (minst) två olika mastarrangemang med tillhörande antenner och radar.
Förutom alla andra detaljer på däck som förändrats över tid.

/Anders
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Ser fint ut. Skriver du ut robotkassetter, torpedtuber och kanontorn separat?

Där skulle ju tornet till 40/48:an vara rätt intressant då det sedan leder vidare till kustkorvetter, minröjare och även jagarna...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
thomas wilner

Inlägg av thomas wilner »

Jag skulle tänka mig att köpa en robotbåt av dig
thomas wilner

Inlägg av thomas wilner »

Om det vore möjligt
Skriv svar