I vilken skala bygger du båten? Alltid funderat på att bygga en robotbåt eller kustkorvett. Har tittat lite på Revell's modeller i 1/144 och funderat på en konvertering. Men aldrig kommit så långt.
Mvh. André
Robotbåt..
Re: Robotbåt..
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Efter ett par dagar av paus har nu smärre framsteg gjorts i form av bla. roder och propelleraxlar, där axlarna kommer att ersättas av ordentlig metallstav senare då hål kommer printas in i skrovet för att få till placeringen. Utöver roder och axlar har ett par diverse-detaljer tillförts men inget större, det börjar nämligen bli dags att testprinta skrovet! (vilket kommer ta ca 4-5h)
Tillsvidare får ni ännu en CAD-bild på helheten!

I nästa uppdatering finns det förhoppningsvis något fysiskt att visa!
//Johan
Tillsvidare får ni ännu en CAD-bild på helheten!

I nästa uppdatering finns det förhoppningsvis något fysiskt att visa!
//Johan
Kul att dem gillar det!AndersR skrev: ↑14 jul 2019, 17:20 Ditt projekt väcker gillande bland Ystads vänner när jag tipsade i deras Facebookgrupp:
viewtopic.php?p=87963#p87963
Gör du versionen som torpedbåt också?
/Anders
Planen i dagsläget är primärt som robotbåt, men när den är färdigställd så vore det naturligt att även komplettera med den som torpedbåt tycker jag!
//Johan
Ulf Lundberg skrev: ↑15 jul 2019, 20:39 Häftigt!
Kan man beställa denn som byggsats av dig sen?
Uffe
Det är nog ingen omöjlighet!
//Johan
Initialt blir det en i 1:350 för att matcha de båtar som redan är byggda i skåpet, men det är möjligt att det blir en 1:250 senare för att matcha de ubåtsprojekt som också är på arbetsbordet.
//Johan
Kolla in deras facebooksida. Verkar som om någon gör en cadmodell för bruk i något spel.Johan skrev: ↑21 jul 2019, 21:17Kul att dem gillar det!AndersR skrev: ↑14 jul 2019, 17:20 Ditt projekt väcker gillande bland Ystads vänner när jag tipsade i deras Facebookgrupp:
viewtopic.php?p=87963#p87963
Gör du versionen som torpedbåt också?
/Anders
Planen i dagsläget är primärt som robotbåt, men när den är färdigställd så vore det naturligt att även komplettera med den som torpedbåt tycker jag!
//Johan
Du har även fått en erbjudan om hjälp i tråden la upp där.
Gör du torpedbåtsvarianten så är det flera alternativ:
Antingen en ombestyckad robotbåt, då behövs bara aktra torpedtuberna och gångbryggor i stället för robotlådorna.
Gör du varianten innan ombyggnaden till robotbåt (den variant jag skulle vilja ha, tjänstgjorde i första besättningen på Ystad) är det en annan eldledningsradar och (minst) två olika mastarrangemang med tillhörande antenner och radar.
Förutom alla andra detaljer på däck som förändrats över tid.
/Anders
Ser fint ut. Skriver du ut robotkassetter, torpedtuber och kanontorn separat?
Där skulle ju tornet till 40/48:an vara rätt intressant då det sedan leder vidare till kustkorvetter, minröjare och även jagarna...
Mvh. André
Där skulle ju tornet till 40/48:an vara rätt intressant då det sedan leder vidare till kustkorvetter, minröjare och även jagarna...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...

-
Jag skulle tänka mig att köpa en robotbåt av dig