Mustanger i 1/72. S-26, P-51D och P-51B. Bland annat "Hot Pants"...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Mustanger... (1/72)

Inlägg av Andre B. »

J 26 gul Harald (Hasegawa)...

Bild

Det äldsta pågående Mustangbygget (trodde jag men fann en P-51B i en låda för ett tag sedan som jag helt glömt). Ett bygge som pågått sedan 2002. Men den fick avgasrör och propeller för så sent som en månad sedan så det händer saker lite då och då. Det finns alltså hopp! Det var en av många modeller jag köpte på Göfab i Göteborg innan även den affären försvann. 119 kr kostade den på den tiden...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
kifobefa
Namn: Berndt Sonelius

Inlägg av kifobefa »

Bälten från Eduard, inte 10-pack men bara bälten. Sägs vara lättarbetade.

https://www.eduard.com/store/eduard/sea ... s%201%2F72

/Berndt
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Tack Bernt,
Det är de där som jag har siktet inställt på. De har dock fått stå tillbaka för annat. Men det börjat bli hög tid.
Har satt in ett par i en Heller Mustanfg och de ser fantastiskt bra ut på plats... ;)
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Björn G

Inlägg av Björn G »

Fina Mustanger! S 26 är hur tjusig som helst!
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Tack Björn!

Airfix missade nog en möjlighet där när man inte lade till en strålkastare och en kamerakåpa samt ett dekalalternativ för en J 26 eller S 26. Ok, två rätt små delar i sammanhanget som inte är så svåra att få till själv. Men det hade nog gjort att fler byggare fått upp ögonen för just S 26:an. P-51D modellen är nog annars lite av en kassako för Airfix som säkert kommer att ge inkomster i många år. Den är redan inne på sitt fjärde dekalalternativ från Airfix sedan den kom. Jag vet idag ingen prisvärdare modell med fler märkningsmöjligheter och dekalalternativ...

Vänligast / André

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Tråden lite havererad på grund av Photobucket. Får se hur jag kan göra något åt det där. En liten bild här dock på ett pågående bygge med hjälp av Flickr som jag precis börjat lära mig...

BildP-51D Mustang 1 by Andre B, on Flickr

Det är alltså lite så här det ser ut när jag bygger Mustanger. Jag bygger och målar flygkropp, vingar mm separat. Färgen jag använder är Tamiya's färger på sprayburk - TS-17 Gloss Aluminium, TS-30 Silver Leaf och AS 12 Bare Metal Silver. De kräver ingen grundfärg och fungerar utmärkt för så här små modeller. De har lite olika blankhet och nyans vilket gör att jag kan välja lite när hur det handlar om hur "blank" jag önskar en modell skall bli. Jag polerar delarna med en mjuk tygbit innan och efter målning vilket även det påverkar blankheten. Sedan brukar jag använda Airfix Metal cote färger för avgasrörsplåtar med mera för att få lite liv i modellen.

Airfix och Tamiya's P-51D Mustanger är så bra att man inte behöver limma fast vingarna innan målning, dekalering med mera. Det är i princip bara att snäppa vingarna, flapsen och stabbe på plats när bygget är nästan färdigt. Men klart, det är en god idé att torrpassa delarna innan så att man är säker på att få dit dem.

Övrigt jag gör är att jag väntar med att sätta i säte och styrspak då det är lättare att stoppa i lite "maskermaterial" i cockpit för att täcka den innan målning utan att förstöra något. En fördel med det här är även att jag kan misslyckas med en del (vingar eller flygkropp) utan att behöva kassera en hel modell. Och för en fotosession kan jag fuska med att exempelvis låna delar som stabbe och vingar från en redan färdig modell... *ler*

Har lite planer för den här modellen men får se hur jag gör. Det handlar lite om tillgång till dekaler och avgasrör. Airfix modell vill jag säga är prisvärdast. Men man missade när man inte lät göra båda typerna av avgasrör till modellen (shrouded/unshrouded) liksom att man inte gjort någon utgåva med Aeroproduct's propeller.

Tamiya's avgasrör går dock närmast rätt in i Airfix utgåva och Hasegawa har Aeroproduct's propellerblad.

/André

Andre B.

Re: Byggtråd Mustanger i 1/72 (renoveringsarbete pågår med hjälp av Flickr)...

Inlägg av Andre B. »

Vingarna då?

BildP-51D wings by Andre B, on Flickr

Det jag brukar göra här är att fylla i de vingskarvar och panellinjer som brukade spacklas igen, slipas och målas. Det finns rätt mycket information att finna på diverse sajter som Britmodeller mfl. rörande vilka panellinjer som spacklades igen och slipades innan vingarna målades på en P-51D Mustang. Det framgår även i informationen som medföljer när man köper J 26 dekaler från RBD.

Jag brukar måla vingskarvarna med någon grå humbrol enamelfärg samtidigt som jag målar något på någon annan model. Eftersom jag delat upp "Mustang bygget" i olika delar, bygger och målar vingar och flygkropp var för sig så behöver jag inte vara beroende av att någon del av modellen måste målas innan jag kan gå vidare med nästa. Oftast så får jag måla/fylla igen panellinjerna ett par, tre gånger och mellan varje lager så slipar jag bort "överskottet". Det är vad som syns på ovansidan av styrbordsvingen här. Jag började med en svart färg här och fortsatte med en grå. Den yttersta delen av vingen är slipad medan man fortarande kan se färgen som skall slipas bort på övriga delar av vingen samt att det kanske behövs fyllas lite till på något ställe.

Det finns annars lite olika metoder att göra det här på. Allt från spackel av olika slag som PP 100 till TipEx och tunna trådar av plast som limmas dit med lim och sedan slipas. Det handlar väl lite om vad man personligen tycker bäst om. Jag har tyckt att Humbrol enamel är bäst för det "sitter kvar", lämnar inga små porer och inte reagerar med akrylfärgen som jag sedan målar vingarna med. Eftersom jag slipar vingarna så behöver jag sällan eller aldrig använda grundfärg. Färgen biter fast ändå.

På bilden syns även hjulhusen med vingbalken på en P-51D Mustang. Känner att Airfix har gjort den bästa modellen här när det handlar om att återge hjulhusen. De är också lätta att måla så som man delat upp detaljerna mellan den undre och övre halvan av vingarna. Som synes så finns det även något som torde vara ett utkastarmärke här på insidan av hjulhuset på barbords vinge. Det där brukar jag inte åtgärda så det knappt syns när vingarna är ihoplimmade. På ndersidan av barbords hjulhus syns även "fästet" för den landningsstrålkastare som många mustanger hade. Här tycker jag dock att Italeri har gjort den bättre strålkastaren i jämförelse med Airfix "lampa".

Rörande målningen av hjulhusen så finns det hur många varianter som helst här. Från metallrent till olika varianter av metallrent och gul zink chomat primer samt hellmålad med RAF medium sea grey. Det jag tagit på fasta efter de färgfilmer jag sett om tillverkningen av P-51D Mustang är att vingbalken var SC gul men i övrigt så var det rätt metallrent. Den Mustang jag en gång fick krypa under vid ett besök på ett känt museum i England ett stenkast från Hannant's såg i stort sett ut så.

Hur det sedan kan se ut då? Titta lite på S-26:an i början på denna tråd där panellinjerna inte utplånats helt utan kan anas och jämför den med den blånosade Tamiya Mustangen vars vingara bara målades silver.

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

För de som önskar följa fler Mustang trådar så finns det ett "Mustang Tema" hos IPMS Göteborg...
http://ipmsgoteborg.clubdiscussion.net/ ... t-ogat-nar

Vänligast / André

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Bjuder på en bild av S 26:ans undersida...

BildS 26 Mustang by Andre B, on Flickr

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Att jag hållt på lite med en Revell P-51B i 1/72 har kanske en del läst om. Har tyvärr inte varit så duktig med att få till bilder under bygget. Och med tanke på vilket hästjobb det var att måla modellen så är det lite synd. Men här är nu i alla fall en bild och då med dekaler på. Återstår lite jobb naturligtvis...
*försöker le ursäktande*

IMG_20180713_195911_009.jpg
IMG_20180713_195911_009.jpg (70.36 KiB) Visad 8592 gånger

Dekaler från Robert Bergwall (RBD).

Vänligast / André

Skriv svar