Vingarna då?
P-51D wings by
Andre B, on Flickr
Det jag brukar göra här är att fylla i de vingskarvar och panellinjer som brukade spacklas igen, slipas och målas. Det finns rätt mycket information att finna på diverse sajter som Britmodeller mfl. rörande vilka panellinjer som spacklades igen och slipades innan vingarna målades på en P-51D Mustang. Det framgår även i informationen som medföljer när man köper J 26 dekaler från RBD.
Jag brukar måla vingskarvarna med någon grå humbrol enamelfärg samtidigt som jag målar något på någon annan model. Eftersom jag delat upp "Mustang bygget" i olika delar, bygger och målar vingar och flygkropp var för sig så behöver jag inte vara beroende av att någon del av modellen måste målas innan jag kan gå vidare med nästa. Oftast så får jag måla/fylla igen panellinjerna ett par, tre gånger och mellan varje lager så slipar jag bort "överskottet". Det är vad som syns på ovansidan av styrbordsvingen här. Jag började med en svart färg här och fortsatte med en grå. Den yttersta delen av vingen är slipad medan man fortarande kan se färgen som skall slipas bort på övriga delar av vingen samt att det kanske behövs fyllas lite till på något ställe.
Det finns annars lite olika metoder att göra det här på. Allt från spackel av olika slag som PP 100 till TipEx och tunna trådar av plast som limmas dit med lim och sedan slipas. Det handlar väl lite om vad man personligen tycker bäst om. Jag har tyckt att Humbrol enamel är bäst för det "sitter kvar", lämnar inga små porer och inte reagerar med akrylfärgen som jag sedan målar vingarna med. Eftersom jag slipar vingarna så behöver jag sällan eller aldrig använda grundfärg. Färgen biter fast ändå.
På bilden syns även hjulhusen med vingbalken på en P-51D Mustang. Känner att Airfix har gjort den bästa modellen här när det handlar om att återge hjulhusen. De är också lätta att måla så som man delat upp detaljerna mellan den undre och övre halvan av vingarna. Som synes så finns det även något som torde vara ett utkastarmärke här på insidan av hjulhuset på barbords vinge. Det där brukar jag inte åtgärda så det knappt syns när vingarna är ihoplimmade. På ndersidan av barbords hjulhus syns även "fästet" för den landningsstrålkastare som många mustanger hade. Här tycker jag dock att Italeri har gjort den bättre strålkastaren i jämförelse med Airfix "lampa".
Rörande målningen av hjulhusen så finns det hur många varianter som helst här. Från metallrent till olika varianter av metallrent och gul zink chomat primer samt hellmålad med RAF medium sea grey. Det jag tagit på fasta efter de färgfilmer jag sett om tillverkningen av P-51D Mustang är att vingbalken var SC gul men i övrigt så var det rätt metallrent. Den Mustang jag en gång fick krypa under vid ett besök på ett känt museum i England ett stenkast från Hannant's såg i stort sett ut så.
Hur det sedan kan se ut då? Titta lite på S-26:an i början på denna tråd där panellinjerna inte utplånats helt utan kan anas och jämför den med den blånosade Tamiya Mustangen vars vingara bara målades silver.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).