Avro Shackleton AEW.2, Revell 1/72 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Avro Shackleton AEW.2, Revell 1/72

Inlägg av magnusf »

Det är trots allt fredag så det får vara färdigklagat för denna veckan :) !

Vad gäller nitarna så kan man ju washa med annat än svart: grå eller en blå som avviker från grundfärgen är kanske något som funkar för att ge lite liv och intresse utan att bränna på med för tuffa kontraster?

Hälsningar

Magnus
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Sådana där enfärgade flygplan är ju hemskt svåra att få liv i ytan tycker jag. Du lyckas och fixa till det på kort tid också. Snyggt Björn.
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Åtta propellrar. Tre blad på varje. Tre fält per propeller, fram- och baksida. Totalt 144 fält att måla. Och maskera. Men nu är det gjort!

Bild

Sedan bilden togs har jag dessutom klämt dit de tjugofyra dekalerna.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag bugar i vanlig ordning djupt inför denna ihärdighet med maskeringstejpen...

Hälsningar

Magnus
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Ja, det är bara att hålla med föregående men du brukar ju inte göra oss besvikna Björn.
/M
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Jag får säga att jag är imponerad. Idag orkar jag inte måla de där fälten längre utan klipper sönder gamla dekaler som jag sedan lägger på propellerspetsarna...

Jag gillade bilden där man ser två spinners med tre olika nyanser i grått med olika blankhet. Lär väcka liv i vilken modell som helst om än att det ger mer arbete.

Mvh, André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Avro Shackleton AEW.2, Revell 1/72 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Då, så. Då kan detta sköna flygetyg få flytta från hobbyrummet till vitrinskåpet.

Bild

Bild

Inga större överraskningar mot slutet. Lite strul med att få dit landställen var det, fast jag vet inte om det var mitt eget fel. Monterade ihop rubbet innan målning, kanske hade det varit bättre att sätta dit "gaffeln" först och stagen efteråt. Nåja, med hjälp av lite svordomar löste det sig. Dessutom hade jag lyckats få imma på samtliga rutor i kroppen, vilket dock löstes genom en märklig bomullspinnekonstruktion som nådde varenda ruta från den öppna dörren.

Bild

Avgasstrimmorna på ovansidan av vingarna kan verka märkliga med tanke på avgasrörens vinkel, men det ser faktiskt så ut. Originalet har ett gytter av antenner, Revell har missat hälften. Den är inte direkt lätthanterad i färdigt skick. De små antennerna på vingarnas yttersta del har nog brutits av fyra-fem gånger vardera...

Bild

Bild

Bild

Grubblade mycket på hur blank den skulle bli. Det här är en av de sista i tjänst, från 1991(!), och de var ganska blanka. Testade först, men det blev väldigt mycket leksakskänsla, det är klurigt med skalaeffekten. Så jag valde en mix som utgick från halvblank, men med lite extra blankt i. Kanske lite för matt, men känslan av realism är oändligt högre.

Bild

Nitarna är omdiskuterade. Jag gillar dem, även om de kanske är något överdimensionerade (fast inte mer överdrivna än vanliga panellinjer) och om det är någon modell som ska ha nitar är det ändå den här.

Bild

Tomt i lasten. Men luckorna var tydligen ofta öppna när kärran stod på marken.

Bild

Men en väldigt trevlig modell är det. Ett betydligt snabbare och enklare projekt än jag trodde. Rekommenderas varmt för alla som gillar dessa underbara typiskt brittiska maskiner.

Och till sist: Shack-attack! :)

Bild

Det var det. Nästa projekt blir en aning mindre.

Edit. Justerade bilderna något, de var lite mörka.
Senast redigerad av Björn Fransson den 16 dec 2016, 18:06, redigerad totalt 2 gång.
Björn G

Inlägg av Björn G »

Jäklar, vilken skönhet!!! Grymt jobbat!
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Nu snackar vi flygetyg! Bra jobbat Björn!

/Gabriel
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Fantastiskt jobbat på 25 dagar. Jag har räknat... Hade man verkligen dessa kärror med sporrställ så sent som -91? Vad var det för imma du fått på glasdelarna och hur löste du det med plockepinnmetoden?
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar