Trumpeters Type 99 HSP med fotoets från Lion Roar. Förutom Lion Roar så finns det Tetra Model Works att välja mellan om man vill detaljera mera. Dock är Tetras fotoets betydligt magrare, t.ex inga verktygshållare. Däremot ingår en bogservajer vilket inte gör i Lions och Trumpeter har bara en i plast. Om Voyager eller ET models hade tagit sig an fotoetset så hade det varit detaljrikare. Lions har delar som inte finns i beskrivningen (får vara glad så länge det inte är tvärtom) men det går att klura ut var de skall sitta. Hade svårt att få delarna kring strålkastarna att passa trots noggranna studier av ritningarna. Blev stora glipor. Efter många grubblande sömnlösa nätter, gråt och tandagnissel fick jag en otroligt fenomenal idé. REFERENSBILDER! Referensbilder är alltså foton av originalet; fordonet, båten eller flygplanet, som man kan studera hur väl modellen stämmer överens med förebilden. Korrigera missar, lägga till detaljer eller utreda oklarheter i beskrivningen. Se till att sprida denna enastående upptäckt. Här finns en del användbara bilder:
http://rightwing.sakura.ne.jp/equipment ... type99hsp/
http://type61tank.la.coocan.jp/sub-type99hsp.htm
Kunde konstatera att det skall vara glipor.
Vad beträffar kulsprutan så slår Lions både Voyager och Et models med att det ingår en svarvad pipa, pipskydd (eller vad det nu heter) samt svarvade patroner, fotetsade bandlänkar och avskjutna hylsor, till skillnad från de bägge andra tillverkarnas fotoetsade patronband som jag brukar utelämna.

Svårt att skjuta med platta patroner. Men….SKANDAL!!! Det finns inget anslag på tändhattarna på de avskjutna hylsorna och vad värre är så finns det ingen inskrift i hylsbotten. Ofattbart att de kan utelämna sådana viktiga detaljer. Suck och stön! Blir till att korrigera.
Det finns två val av kedjeband, med eller utan gummigrejor. Väljer men gummigrejorna så är passningen så bra att det bara är att klämma fast dem. Till hjulen så ingår gummiring som bara är att klämma på plats

Samma sak med området ovanför eldröret. Inga detaljer alls trots att det syns tydligt på fotot på kartongen.

De små krokarna på tornet tycker Lions skall ersättas med deras fotoetsade, onödigt arbete som inte medför bättre resultat.
Inspirerades av vädringen från fotona på en av referenssidorna. Hittade ingen japansk lera så nyanserna kanske inte stämmer exakt. Annars håller japanerna sina fordon irriterande rena, åtminstone på de foton som jag hittade.
Är det någon som vet om Trumpeters modell är densamma som Pit Roads? Samma bild på kartongen samt att Lions fotoets skall passa till bägge tillverkarna och vad jag kan se av bilder på nätet så verkar de vara lika förutom prisskillnaden, 30$ för trumpeter, 126$ för Pit Roads på e-bay. Är Pit Roads modell möjligen gjuten i guld eller är det bara samlarvärdet?

Vid det här laget har väl alla upptäckt min fatala miss: att det skall vara 91 bandlänkar men jag använde bara 90. Förutom Lions miss med hylsorna så måste jag även korrigera detta. Jämmer och elände!
Med vänlig hälsning: John