Type 99 HSP

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
John Lindbom
Namn: John Lindbom

Type 99 HSP

Inlägg av John Lindbom »

Type 99 HSP
Bild
Trumpeters Type 99 HSP med fotoets från Lion Roar. Förutom Lion Roar så finns det Tetra Model Works att välja mellan om man vill detaljera mera. Dock är Tetras fotoets betydligt magrare, t.ex inga verktygshållare. Däremot ingår en bogservajer vilket inte gör i Lions och Trumpeter har bara en i plast. Om Voyager eller ET models hade tagit sig an fotoetset så hade det varit detaljrikare. Lions har delar som inte finns i beskrivningen (får vara glad så länge det inte är tvärtom) men det går att klura ut var de skall sitta. Hade svårt att få delarna kring strålkastarna att passa trots noggranna studier av ritningarna. Blev stora glipor. Efter många grubblande sömnlösa nätter, gråt och tandagnissel fick jag en otroligt fenomenal idé. REFERENSBILDER! Referensbilder är alltså foton av originalet; fordonet, båten eller flygplanet, som man kan studera hur väl modellen stämmer överens med förebilden. Korrigera missar, lägga till detaljer eller utreda oklarheter i beskrivningen. Se till att sprida denna enastående upptäckt. Här finns en del användbara bilder:
http://rightwing.sakura.ne.jp/equipment ... type99hsp/
http://type61tank.la.coocan.jp/sub-type99hsp.htm
Kunde konstatera att det skall vara glipor.
Vad beträffar kulsprutan så slår Lions både Voyager och Et models med att det ingår en svarvad pipa, pipskydd (eller vad det nu heter) samt svarvade patroner, fotetsade bandlänkar och avskjutna hylsor, till skillnad från de bägge andra tillverkarnas fotoetsade patronband som jag brukar utelämna.
Bild
Svårt att skjuta med platta patroner. Men….SKANDAL!!! Det finns inget anslag på tändhattarna på de avskjutna hylsorna och vad värre är så finns det ingen inskrift i hylsbotten. Ofattbart att de kan utelämna sådana viktiga detaljer. Suck och stön! Blir till att korrigera.

Det finns två val av kedjeband, med eller utan gummigrejor. Väljer men gummigrejorna så är passningen så bra att det bara är att klämma fast dem. Till hjulen så ingår gummiring som bara är att klämma på plats BildTyvärr ingen svarvad pipa, den består av två delar samt en del mindre detaljer. Borde stå i FN:s stadgar om modellbyggares rättigheter att svarvad pipa skall ingå. Strålkastarna bör få sina klarplastdelar ditsatta och maskerade innan målning. Passningen är trång och de måste klämmas fast, risk för att strålkastarna lossnar. Små handtag för sidorna medföljer, men de är för tjocka, ersatte dem med kopptråd. Likaså ingår alla de små krokarna på tornet som separata delar. Outgrundliga äro modellfabrikörernas vägar. Dessa detaljer kunde ersättas med små upphöjningar som är vanligt för att spara, däremot så är ”lådan” till höger på baksidan av tornet försett med platta detaljer. Fuskarskurkarna räknade inte med mitt genidrag med referensbilder som avslöjar deras genväg. Blev till att slipa bort och bygga upp nytt i 3d. Bild

Samma sak med området ovanför eldröret. Inga detaljer alls trots att det syns tydligt på fotot på kartongen.
Bild
De små krokarna på tornet tycker Lions skall ersättas med deras fotoetsade, onödigt arbete som inte medför bättre resultat.
Inspirerades av vädringen från fotona på en av referenssidorna. Hittade ingen japansk lera så nyanserna kanske inte stämmer exakt. Annars håller japanerna sina fordon irriterande rena, åtminstone på de foton som jag hittade.
Är det någon som vet om Trumpeters modell är densamma som Pit Roads? Samma bild på kartongen samt att Lions fotoets skall passa till bägge tillverkarna och vad jag kan se av bilder på nätet så verkar de vara lika förutom prisskillnaden, 30$ för trumpeter, 126$ för Pit Roads på e-bay. Är Pit Roads modell möjligen gjuten i guld eller är det bara samlarvärdet?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild[/url[url=http://imgur.com/icS3XRF]Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Vid det här laget har väl alla upptäckt min fatala miss: att det skall vara 91 bandlänkar men jag använde bara 90. Förutom Lions miss med hylsorna så måste jag även korrigera detta. Jämmer och elände!
Med vänlig hälsning: John
Senast redigerad av John Lindbom den 09 aug 2017, 12:20, redigerad totalt 5 gång.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: Type 99 HSP

Inlägg av SvenYoung »

Hej John!

Detta var riktigt snyggt jobbat! Kul med lite ovanligare förebild också. Rolig läsning också!

Kanonsnygg detaljering, gillar allt extra du gjort på transportstödet till eldröret.

Haha, ja det var ju dåligt av Lion Roar att inte detaljera hylsorna, du får ta fram mikroskopet :-)

Som jag har förstått det så säljs en del av Trumpeters sortiment under Pit-Road märket, ursprungligen kanske mest för japanska marknaden (tror jag). Pit-Road har en del egna grejor också, jag gissar att de har en liknande deal som Tamiya och Italeri har.
Pit-Road är ganska dyra, men den e-bay säljaren verkar mjölka lite väl mycket.

Pit-Road finns också att köpa på Hobby Easy i Hong Kong (begränsat utbud), och där verkar inte priserna så hutlösa. Inte heller så vansinnigt dyra på Hobby Search i Japan, i allafall inte i prisklassen du hittade på e-bay (dock dyrare än Trumpeter om man köper från Hong Kong).
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
John Lindbom

Inlägg av John Lindbom »

Hej Sven!

Tack för responsen och info. Funderade på om Pit Road hade Model kasten band och mera ets. Beträffande hylsorna så finns det en del från US army som har CA 50 i botten. Lätt som en plätt tänkte jag och skulle precis skrida till verket och korrigera Lions miss. Men då kom jag på att ammunitionen kanske tillverkas i Japan och då kanske det är japanska tecken. Vet någon här på forumet om så är faller och vilka tecken det skall vara?

Mvh: John
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Hej John!

Ja, det kan ju vara möjligt att Pit Road har slängt in lite extra godis i sina boxningar.

Menar du att det finns tillverkare av hylsor i skala 1/35 som har lyckats stämpla CA 50 i botten på hylsorna? Verkligen imponerande! Den ytan kan väl inte vara mer än ca 0,25mm i diameter?

//Sven
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

:D Trodde du skämtade lite där John gällande hylsorna (väntar med spänning med svaret på Svens fråga).. Du måste ha Stålmannens syn, eller elektronmikroskåp samt verktyg av den (mycket) mindre skalan. Hur som helst så tycker jag att du skall vara mycket nöjd med denna modell.. Hade med glädje varit nöjd som den är nu (men jag är inte på något sätt en modell purist som måste ha allt "rätt").. Snyggt! :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
John Lindbom

Inlägg av John Lindbom »

SvenYoung skrev:Hej John!

Ja, det kan ju vara möjligt att Pit Road har slängt in lite extra godis i sina boxningar.

Menar du att det finns tillverkare av hylsor i skala 1/35 som har lyckats stämpla CA 50 i botten på hylsorna? Verkligen imponerande! Den ytan kan väl inte vara mer än ca 0,25mm i diameter?

//Sven
Hej!

Nä inte vad jag vet. Kollade på original hylsor på nätet för skojs skull. Men det finns ett miniatyr museum i Besalu i Spanien där finns det ett spelkort med Fader vår inskrivet på kanten så nog går det att göra en inskription på hylsbotten. Får väl kontakta japanska armén och fråga. :D
John Lindbom

Inlägg av John Lindbom »

Lerxzt skrev::D Trodde du skämtade lite där John gällande hylsorna (väntar med spänning med svaret på Svens fråga).. Du måste ha Stålmannens syn, eller elektronmikroskåp samt verktyg av den (mycket) mindre skalan. Hur som helst så tycker jag att du skall vara mycket nöjd med denna modell.. Hade med glädje varit nöjd som den är nu (men jag är inte på något sätt en modell purist som måste ha allt "rätt").. Snyggt! :)

Mvh Micke
Hej!

Har tyvärr inte verktyg att korrigera denna fruktansvärda miss. Skickar som vanligt in Type 99 till Armoramas månadstävling men typerna i juryn väljer nog någon annan typ, typ något i 1/72 skalan, typiskt. Men då vet jag i alla fall vad det beror på och kan skylla på Lions.

Mvh: John
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Mycket snyggt John, både ditt eget detaljeringsjobb och etsmonteringen (som jag av egen erfarenhet vet inte är så j-a lätt att få till så snyggt!). Och tack för en trevlig och humoristisk beskrivning :-) !

Hälsningar

Magnus (som sitter och kommenterar ikapp på söndagkvällen... :-) )
Micke A

Inlägg av Micke A »

Trevlig och ovanlig förebild! Dina beskrivningar av bygget läser jag alltid med ett glatt leende :D
Du har verkligen blivit etsens mästare! Själv orkar jag bara fuska med några detaljer på mina byggen och du går verkligen "all in"'

Micke A
som får ta sig i kragen och försöka fota med mobilen när kameran lagt av..... :?
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Micke! Se bara till att du har ordentligt med ljus så blir det alldeles utmärkta bilder med mobilen!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar