Norsk F-16A, Hasegawa 1/48 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Norsk F-16A, Hasegawa 1/48 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Vad har då jag sysslat med sedan AIM? Tja, inget strukturerat. Byggbordet var i princip tomt (nåja), så här fanns läge att dra igång något helt nytt. Så vad göra? Något stort? Något litet? Något hyperdetaljerat? Ni som känner mitt byggande anar kanske svaret. Min oförmåga att hålla mig till ett bygge åt gången gör sig åter påmind. Faktiskt lite mer än vanligt. Så under den senaste månaden har jag inte dragit igång ett, inte heller två, inte ens tre, utan fyra byggen. Plus att jag letat fram en gammal surdeg. Som sagt, varför bygga en åt gången?

Gemensamt har dessa byggen att inget av dem är med några större ambitioner. Istället är det mesta rakt ur lådan med ett enda syfte: Att ha riktigt kul. Och det har jag! :)

Först ut är den senast påbörjade. Under en resa till Oslo för en och en halv vecka sedan hann jag med en titt in i det lilla försvarsmuseet. Där fanns inget helt flygplan, men väl en vinge till en F-16. Och mer behövdes inte för att väcka inspirationen hos mig att äntligen dra igång den här lådan som legat till sig bra länge nu.

Bild

Det mesta trillade ihop rätt snabbt. Det var lite trixigt vid luftintaget, men annars levde Hasegawa upp till sitt goda rykte.

Bild

Det här är som sagt ett ur-lådan-bygge. Så det blir en A och inte en MLU. Vilka jag precis lärt mig skilja på.

Rakt ur lådan var det. Fast cockpit hade nog tjänat på lite resin. Nåja. Lite bälten fick det i alla fall bli.

Bild

Bild

Mest jobb hittills har faktiskt varit med att slipa bort den förb... gjutskarven i huven. Men det gick det med. Till helgen blir det nog lite primer och målning på denna. Om inte något av de övriga byggena kommer emellan.
Senast redigerad av Björn Fransson den 13 nov 2016, 19:08, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael dBW
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund

Re: Norsk F-16A, Hasegawa 1/48

Inlägg av Mikael dBW »

Fyra byggen plus en surdeg samtidigt! Själv försöker jag bygga tre Porschemodeller samtidigt men tycker att mitt byggbord inte räcker till. Du måste ha en logistikförmåga som jag inte är i närheten av. Snyggt ser det ut att bli, trots att några av modellerna försöker göra motstånd.

/Mikael
Björn Fransson
Kontakt:

Jo, det börjar bli lite trångt på byggbordet här också... :) Det här projektet har två syften. Dels att faktiskt bara göra det jag vill, dvs det finns så många modeller jag vill bygga, men som blir kvar i stashen eftersom jag redan har ett par projekt på gång. Här har jag släppt på det och låtit infallen styra helt (fingrade lite på en till modell i förrgår, men nu får det nog räcka...). Dels är det ett test för att se hur mycket man faktiskt kan rationalisera med lite planering.

Och då menar jag inte att modeller ska byggas på löpande band, men när man ändå har färg i sprutan tar det inte många sekunder att måla några delar till när man ändå är igång. Detta jämfört med att ta fram sprutan, fylla med färg, måla, göra rent, bara för att göra om processen någon eller några dagar senare. Så här har jag planerat byggena så pass att det som gick att samordna också är samordnat. Sprutmålar man tre hjul kan man lika gärna måla tolv när man ändå är igång.

Och faktiskt, det har funkat. Mycket för att jag faktiskt tänkt till lite. Jag har haft flera projekt på gång samtidigt tidigare, men det har varit mer ostrukturerat. Sedan betyder inte detta att jag alltid kommer att göra så här i framtiden. Den här metoden funkar bäst när man bygger rakt ur lådan, vilket jag gör med dessa fem projekt (åtminstone nästan). Men det är ett kul projekt som omväxling. Men när dessa är klara blir det nog en enskild modell från start till mål. Och DET vore verkligen något unikt för min del. :)
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Trevligt objekt Björn . Nu får du snickra " till ett par Penquin också :) Lennart
Björn Fransson
Kontakt:

Nja... Jag nöjer mig nog med det som finns i lådan. :) Brukar ju inte hänga något mer än möjligen ett par reservdunkar under vingarna, men den här blir ett undantag. Nu är den i alla fall målad. Betydligt mer utmanande än man kan tro, norska F-16 är ju inte särskilt slitna, men jag vill ändå ha lite liv i den. Just den individ jag tänker bygga, verkar ändå ha lite skiftningar i färgen, så det får bli så här:

Bild
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Har ett kluvet förhållande till F-16, den intresserade mig aldrig förr i världen men nu, på dess ålders höst, tycker jag den tar sig :) ! Och då speciellt våra grannländers maskiner!

Vad gäller inredningen så är det mest stolen som syns och det hade kanske varit läge att investera i en Aces II i resin. Å andra sidan så är de inte så roliga detaljmässigt i verkligheten heller, de är rätt "lådiga" jämfört med MB-stolarna som är betydligt plottrigare :) !

Gillar looken på den, har du kört preshading eller är panellinjerna skuggade i efterhand? Funderar just nu på om jag (femton år efter alla andra...) ska prova lite preshading på nästa bygge...

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Tackar! Ja, jag funderade på en stol, men det stupade helt enkelt på ren och skär snålhet. Så genombedrövlig var inte originalet, stolen är ju betydligt kantigare och mer "clean" än de flesta andra stolar. Dessutom är huven rökfärgad, vilket döljer en del.

Och det stämmer, det är preshadat. Dock i flera olika omgångar, lade först en preshade direkt på primern (som hade ungefär samma färg som slutfärgen), men det blev inte riktigt bra, så jag körde en omgång till innan jag blev nöjd. Tycker själv att det blev oväntat bra, lite subtilt utan överdrift. Paradoxalt nog var det här en rätt stor utmaning, att göra dundervädrat är inte så svårt, men att skapa liv i något som både är enfärgat och till råga på allt ganska välskött var verkligen en utmaning. Färgen är för övrigt Gunze 306 om någon undrar (305 på nosen).

Håller helt med dig om F-16, jag hade inte kunnat uttrycka det bättre själv. Förr tyckte jag den var lika trist som att se färg torka, men nu känns den nästan lite kul. :) Men i mitt fall helt förbehållet att de är norska och danska, jag byggde Hasegawas i 1/72 som dansk för några år sedan.
Björn Fransson
Kontakt:

Med dekaler på. Ett hopplock av lådans, kokarder från Flying Colors och nuffror som jag fått av Fredrik Ström (tack, Fredrik!)-

Bild
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Norska F-16 är faktiskt riktigt tjusiga. Vad ska du ha till last?
Björn Fransson
Kontakt:

Tja... Last är ju inte min grej egentligen. Men här blir det faktiskt lite trots allt. Jättedunkar längst in, en till under (tror jag att det blir) plus Sidewinders och Sparrows.
Skriv svar