Nix, nästa inlägg blev inte 1/72:an utan mer 48. Vädret har varit bedrövligt ur modellbyggarsynpunkt (i synnerhet för en som bor i hus och gillar att cykla), men trots det har det blivit en del byggt senaste veckan.
Första utmaningen var att göra något åt den på tog för långa "bommen" ovanför utblåset. Hobbyboss har missat längden och låtit denna del vara lika lång som spetsarna på stabben. Dessvärre hänger allt ihop, dvs bommen är yttersta delen på en kontinuerlig kurva och att ändra den skulle innebära att man dels fick bygga om stabben, dels fixa till ett nytt utblås (vilket är synd eftersom det i lådan är klockrent). Så här handlade det om att göra något som lurar ögat att tro att det hela är rätt. Höger kroppshalva är original, på vänster har jag sågat bort den yttersta delen:
Sedan sågade jag bort cirka 5 mm av bommen och limmade på ytterdelarna på det som blev kvar:
Nästa steg blev att montera ihop hela kroppen:
Sedan fylldes glipan mellan de pålimmade delarna igen med PC och spackel och allt slipades till rätt form. Till sist återskapades den lilla mojängen längst bak.
Jämfört med originalet (och Tarangus) blir det hela för brett. Men det märks egentligen bara vid en direkt jämförelse, i mina ögon är detta fullt tillräckligt Lansenlikt.
Nästa steg var att ta tag i nosen. Här är problemet att det är för stor kontrast i lutningen mellan noskon och partiet mellan noskon och frontruta. Jag började med att montera nosen (som passar fint, spacklet är till för att fylla igen panellinjerna).
Sedan slipades allt ner så mycket som plastens tjocklek tillät, tills jag hittade en form som visserligen inte är helt 100, men som definitivt känns mer Lansen. Viktigast var att få en jämn, hyfsat kontinuerlig kurva:
Sedan drogs en ny panellinje mellan noskon och kropp, vilket gjorde noskonen cirka 3 mm kortare. Förhoppningsvis ska detta funka även när det kommer färg på.
En bieffekt var att de felaktiga låsanordningarna för nosluckan slipades bort (HB hade satt dit dem på båda sidor, det ska bara vara på den ena). Så dessa ersattes på Tarangusvis så att de istället blev lätt upphöjda.
Luftbromsschalten har fått lite symbolisk inredning, så att det inte ska vara helt tomt. Borrade även upp de små hålen på ryggen som fick galler av tunn PC.
Och här är vi nu. Som synes ska det bli en J 32E:
Det kanske låter som om det krävs mycket kirurgi, men dessa justeringar tog inte mycket mer än någon timme. I övrigt är denna en fröjd att bygga. Lite slipning behövdes för att få dit undervingen, men resten sitter som en smäck. Har hittills inte behövt snegla åt spackeltuben mer än vid noskonsjobbet. Tanken passar t o m så bra att jag väntar med att sätta dit den tills efter målningen. Samma gäller de små fenorna (eller vad man kallar dem) i vingarnas framkant. Att kunna sätta dit dem sist kommer att göra maskeringen oändligt mycket enklare. Så trots justeringarna ovan blir jag mer och mer positiv till denna, den är alltjämt riktigt trevlig att bygga.