2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72 - Hobbybossen klar, bilder sid 6

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: 2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Cockpit är nog det sämsta med den här modellen. Man kan väl säga att den är inspirerad av originalet. Därför är det ingen vits med att lägga alltför mycket krut på att rätta till grodorna, det är helt enkelt för mycket som är fel. Av samma anledning är det ingen idé att dra upp allt som är fel här, den som är intresserad kan jämföra med originalet. Så den fick vara som den var, på pluskontot finns i alla fall att den har sidopaneler. Men nu är den målad i den kakafoni av gröna som är så typiska för Lansen. För övrigt så rekommenderar instruktionen att man ska måla allt brittiskt svart...

Bild

Och jo, det finns en spak också. Som faktiskt är rätt korrekt, men den är ännu inte monterad (glömde det inför fotosessionen, fixat nu). Lite märkligt är att instrumentdekaler följer med till främre brädan men inte till den bakre. Dekaler följer även med till panelerna, men de är så dåliga att det inte är lönt att använda dem.

Bild

Här en jämförelse med Tarangus, så att ni kan se hur cockpit egentligen ska se ut.

Bild

Stolarna följer samma mönster, de påminner om Lansenstolar utan att egentligen träffa rätt någonstans (dock ska sägas att det finns ett nackstöd, fast det är inte monterat). Lite extra plus att de röda handtagen faktiskt följer med i lådan (inte monterade):

Bild

Som sagt, det påminner ändå om originalet, så med huven på kan det nog funka hyggligt trots allt.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Rätt intressant med allt som är "nästan rätt", de har antagligen bara jobbat från ritningar och foton. Samtidigt så blir det här säkert också en "snygg modell" som alla kommer att identifiera som en Lansen även om det är mycket tokigheter.

Hur går det med 72:an eller är den köad efter 48:an?

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Det stämmer nog bra, det är tydligt att de jobbat mycket med foton. Detta då många detaljer är spot on medan helheten svajar ibland. I cockpit är det nästan löjligt tydligt, gasreglaget och spaken är klockrena medan instrumentpanelen är på tok för stor. Plus att det märks att de chansat där de inte haft referenser. Delar av sidopanelen är t ex rätt out of the blue. Märklig modell det här. Eller också är det så att den är typisk Trumpeter/Hobbyboss och det bara är så att jag är så pass insnöad på Lansen att jag ser missarna tydligare än jag t ex gjorde på deras MiG-21UM.

72:an står lite i kö, men jag har börjat så smått med den. En titt-i-lådan är på gång, sannolikt blir det det som blir nästa inlägg. Ett litet orosmoln är att jag kommer att åka på Grevens Glue Galore, bilfantasternas Eldorado i våra trakter, och att jag med anledning av det sneglar oroväckande mycket på den Citroën Fourgon Typ H som jag köpte på Open. :roll:
Björn Fransson
Kontakt:

Nix, nästa inlägg blev inte 1/72:an utan mer 48. Vädret har varit bedrövligt ur modellbyggarsynpunkt (i synnerhet för en som bor i hus och gillar att cykla), men trots det har det blivit en del byggt senaste veckan.

Första utmaningen var att göra något åt den på tog för långa "bommen" ovanför utblåset. Hobbyboss har missat längden och låtit denna del vara lika lång som spetsarna på stabben. Dessvärre hänger allt ihop, dvs bommen är yttersta delen på en kontinuerlig kurva och att ändra den skulle innebära att man dels fick bygga om stabben, dels fixa till ett nytt utblås (vilket är synd eftersom det i lådan är klockrent). Så här handlade det om att göra något som lurar ögat att tro att det hela är rätt. Höger kroppshalva är original, på vänster har jag sågat bort den yttersta delen:

Bild

Sedan sågade jag bort cirka 5 mm av bommen och limmade på ytterdelarna på det som blev kvar:

Bild

Nästa steg blev att montera ihop hela kroppen:

Bild

Sedan fylldes glipan mellan de pålimmade delarna igen med PC och spackel och allt slipades till rätt form. Till sist återskapades den lilla mojängen längst bak.

Bild

Jämfört med originalet (och Tarangus) blir det hela för brett. Men det märks egentligen bara vid en direkt jämförelse, i mina ögon är detta fullt tillräckligt Lansenlikt.

Nästa steg var att ta tag i nosen. Här är problemet att det är för stor kontrast i lutningen mellan noskon och partiet mellan noskon och frontruta. Jag började med att montera nosen (som passar fint, spacklet är till för att fylla igen panellinjerna).

Bild

Sedan slipades allt ner så mycket som plastens tjocklek tillät, tills jag hittade en form som visserligen inte är helt 100, men som definitivt känns mer Lansen. Viktigast var att få en jämn, hyfsat kontinuerlig kurva:

Bild

Sedan drogs en ny panellinje mellan noskon och kropp, vilket gjorde noskonen cirka 3 mm kortare. Förhoppningsvis ska detta funka även när det kommer färg på.

Bild

En bieffekt var att de felaktiga låsanordningarna för nosluckan slipades bort (HB hade satt dit dem på båda sidor, det ska bara vara på den ena). Så dessa ersattes på Tarangusvis så att de istället blev lätt upphöjda.

Bild

Luftbromsschalten har fått lite symbolisk inredning, så att det inte ska vara helt tomt. Borrade även upp de små hålen på ryggen som fick galler av tunn PC.

Bild

Bild

Och här är vi nu. Som synes ska det bli en J 32E:

Bild

Det kanske låter som om det krävs mycket kirurgi, men dessa justeringar tog inte mycket mer än någon timme. I övrigt är denna en fröjd att bygga. Lite slipning behövdes för att få dit undervingen, men resten sitter som en smäck. Har hittills inte behövt snegla åt spackeltuben mer än vid noskonsjobbet. Tanken passar t o m så bra att jag väntar med att sätta dit den tills efter målningen. Samma gäller de små fenorna (eller vad man kallar dem) i vingarnas framkant. Att kunna sätta dit dem sist kommer att göra maskeringen oändligt mycket enklare. Så trots justeringarna ovan blir jag mer och mer positiv till denna, den är alltjämt riktigt trevlig att bygga.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Du är himla duktig på att "fixa till" det viktigaste på modeller som kanske inte riktigt håller måttet till 100%. Den ser hur fin ut som helst, ska bli spännande att se den tillsammans med en Tarangus färdigbyggd och målad!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Tackar! :) Jo, det kanske är lite av min grej, som lite lat byggare ser jag gärna utmaningen i att hitta små insatser som gör största möjliga effekt. Dessutom är det en avkopplande form av modellbygge, kravlöst och enbart roligt - blir det bra kan man verkligen känna sig stolt som byggare och blir det inte så bra kan man alltid skylla på grundmaterialet. :)

Landade lite aftermarketprylar igår, bland annat Maestros dekalark. Plus lite prylar till Tarangus 1/48. Det verkar som om jag planerar att bygga den också...
Björn Fransson
Kontakt:

Så har vi dragit på lite primer...

Bild

Men tro inte att man kan släppa vaksamheten för det. Ju mer jag bygger, desto mer övertygad blir jag att Hobbyboss research består av den utmärkta walkaround som finns på Primeportal.net. Det som finns i närbild där är nämligen i stort sett undantagslöst perfekt avbildat (fast inte alltid, så de verkar inte ha orkat gå igenom alla bilder). Ett exempel på det är de små antennerna på vingarnas ovansida. Så här ser de ut på walkaroundbilden:

Bild

...och så här ser de ut på modellen. Visst ser det likt ut?

Bild

Och från sidan blir det alltså logiskt nog så här:

Bild

Kruxet är att bildvinkeln luras. Från sidan ser originalet nämligen ut så här.

Bild

Vilket jag förstås borde ha koll på, men med den här modellen får man inte släppa garden en enda sekund. Nu är ju detta inte särskilt svårt att åtgärda, HB-antennen är för stor, så det är bara att ta fram skalpell och nagelfil.

Bild

Notera dock att Hobbyboss lyckats pricka in den pyttelilla kameran i vingroten. Rätt typiskt för den här modellen som verkligen blandar och ger. Men som synes för er som följt byggtråden, är det inga stora åtgärder som krävs för att få till den här. Själv är jag alltjämt positivt överraskad och bestämde mig därför för att lägga lite mer krut på den:

Bild

Stolarna har tidigare bara funnits i Tarangus J 32-utgåva, men jag kollade med Max på Rebell om han sålde dem separat - och det var inga problem. Så förhoppningsvis kommer de ut i Maestros sortiment inom kort. Ett välbehövligt lyft som jag tror lyfter cockpit rejält - så länge huven är stängd.

Luftbromsarna blir ett välkommet tillägg. De följer visserligen med i lådan (guldstjärna på den), men det finns ett litet problem. På bilden nedan ser ni huvuddelen av den nedre luftbromsen i tre versioner. Överst Maestro, i mitten Hobbyboss och längst ner Maestros, fast i 1/72. Tror att bilden talar för sig själv.

Bild

De övre bromsarna är betydligt bättre i storlek, de är visserligen för smala, men det hade varit enkelt att fixa till. Men nu får det bli ets även här.

Bild

Lite mer jobb i cockpit, bland annat målning av stolarna återstår, sedan är det dags att måla!
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Fint som attans" det där Björn ! Lennart
Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Känns det inte ibland som tillverkare medvetet gör vissa detaljer dåliga för att bana vägen för eftermarknadsdetaljer?

Stefan
Björn Fransson
Kontakt:

Bulldoggen får ligga till sig lite, nu är det dags att ta tag i Storlansen (eller snarare Störlansen) så att den verkligen blir klar till AIM. Dags att måla. Först undersidan. Vi börjar med lite preshade. Eller snarare, mycket preshade. Det här ska bli en sen historia, och de var riktigt smutsiga saker.

Bild

Lite färg och lite mer smuts:

Bild

Och sedan mer gråblått (för övrigt en mix av Gunze 307 och Tamiya Ocean Grey) ovanpå det. Allt toppas med färg på den omålade bakkroppen. Nu var dessa definitivt inte plåtblanka, snarare grådassig oxiderad (?) aluminium som är mer grå än aluminiumfärgad. Så här utgick jag från Gunze 338 ljusgrå och mixade i lite Vallejo White Aluminium med en droppe sandbrunt.

Bild

Det ska sägas att blixten förstärker kontrasterna en del, riktigt så svart som det ser ut att vara är det inte. Som synes har jag även grundat hjulhus och målat tanken.
Skriv svar