Ok det här blir en lång uppdatering....varning för explicit innehåll!
Jag vet att många är lite rädda för resin konverteringar och att börja såga i plasten...det var jag med innan jag fick pejl på läget.
Saken är den att det finns inget att vara rädd för, jag ska visa hur lätt det är!
Redo?
Jag fick mina Kasl resin slats idag...de ser smaksiga ut!
Eftersom de ska in i vingarna så måste något komma ut.

Spana in detta nu, det här är ett ovärdeligt verktyg -ett skjutmått!
Den här råkade tillhöra min far, som gick bort i cancer 2007 och jag tänker på honom varje gång jag använder den.
Hursom, snyfthistoria över, man behöver mäta, man kan göra det utan skjutmått men det är så mycket lättare med ett skjutmått att få exakta mått och rista in dom i plasten....så här.
Sedan markerade jag hörnen med en syl för att göra stopp för ritsen. senare.
Jag lade dit en bit dymotejp att rista mot och sedan gjorde jag flera lätta drag med min Tamyia rits och avslutade med ett djupt drag.
Sedan spårade jag skåran med ett knivblad, ett par lätta drag bara.
Så här ser det ut, jag kyckades rista utanför men det är lätt ordnat senare.
Sedan använde jag dymotejpen för att visa kortändarna och gjorde några drag med min lilla såg innan jag sågade upp till den ristade skåran.
Så...
Sedan vände jag på steken och lade dymo tejpen på ett ungefär mellan de sågade skårorna och drog en gång med ett knivblad...
Nu behövde jag bara flexa plasten och Hasegawas hårda plast bara knäcktes i skårorna jag gjort.Genom att förvaga plasten och skapa en bestämd brottsyta så får jag raka fina kanter utan att skära eller såga.
Kanterna blir aningen skrovliga men det fixar man på två röda med en fil.
NU gör jag det sakta....rista, dra knivbladet, såga, dra knivblad på andra sidan och bara flexa plasten så här...
Knäck! Man kontrollerat brottsytan med fingrarna så den sker när man för fingrarna längs med skåran.
Undersidan klar
Sedan samma procedur på ocansidan..
Klart!
Och nu resinet...för att ta loss resinet från gjutblocken bara dra knivbladet en gång på vardera sidan av var brottytan ska vara, det är ännu lättare med resin för det är så hårt och skört.
Knäck!
Alla delarna loss från gjutblocken utan att såga eller att skära
Det kan givetvis vara andra problem me dresin...som att det är krökt men det är för en annan gång!
Limma lugnt!