F-86F-40 Sabre, 1/48 Hasegawa med godis klar s.8

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S

Re: F-86F-40 Sabre, 1/48 Hasegawa med godis

Inlägg av Janne.S »

Lite målande då

Uppdateringarna duggar inte lika tätt..men jag väntar på resin :P

Så idag målade jag knallpall :D

Rött för huvud och armstöd...

Bild

Brunt för dynan...

Bild

Mörkgrönt och olivgrönt på bältena och gult på säkringarna.

Bild

Sedan blanklack innan vädring :D

Bild

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Jag ångar på med cockpit...

Plaskade på min olje wash

Bild

Målade hjulen

Bild

Torkade av washen

Bild

Torrborstade det röda, gröna och dynan med flat flesh.

Bild

Sedan gjorde jag de grå...

Bild

Bild

Lite wash på fläktfrånt och utblås

Bild

Bild

Avslutade med mattlack, blir detaljmålning härnäst :D

Bild

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Så, kontoret typ färdigt...och jag upptäcker ett förfärligt misstag!!!!

Dramat handlar om selen som jag limmat i hålet i ryggstödet....den ska sitta i överkanten istället. Jag misstolkade Aires instruktion och det var inte första gågnen
det hände och sannolikt inte sista heller, nu sitter den där den sitter!

Den färdiga knallpallen

Bild

Färdiga sittbrunnen sans en trottel :P

Bild

Och kontoret ihopsatt ...sans trotteln :P

Bild

Bild

Bild

Limma lugnt!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Mycket ballt det där Janne! snyggt!
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Henrik R skrev:Mycket ballt det där Janne! snyggt!
Tack Henrik :D
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Ok det här blir en lång uppdatering....varning för explicit innehåll!

Jag vet att många är lite rädda för resin konverteringar och att börja såga i plasten...det var jag med innan jag fick pejl på läget.
Saken är den att det finns inget att vara rädd för, jag ska visa hur lätt det är!

Redo?

Jag fick mina Kasl resin slats idag...de ser smaksiga ut!

Bild

Eftersom de ska in i vingarna så måste något komma ut. :P Spana in detta nu, det här är ett ovärdeligt verktyg -ett skjutmått!
Den här råkade tillhöra min far, som gick bort i cancer 2007 och jag tänker på honom varje gång jag använder den.

Hursom, snyfthistoria över, man behöver mäta, man kan göra det utan skjutmått men det är så mycket lättare med ett skjutmått att få exakta mått och rista in dom i plasten....så här. :D

Bild

Sedan markerade jag hörnen med en syl för att göra stopp för ritsen. senare.

Bild

Jag lade dit en bit dymotejp att rista mot och sedan gjorde jag flera lätta drag med min Tamyia rits och avslutade med ett djupt drag.

Bild

Sedan spårade jag skåran med ett knivblad, ett par lätta drag bara.

Bild

Så här ser det ut, jag kyckades rista utanför men det är lätt ordnat senare.

Bild

Sedan använde jag dymotejpen för att visa kortändarna och gjorde några drag med min lilla såg innan jag sågade upp till den ristade skåran.

Bild

Så...

Bild

Sedan vände jag på steken och lade dymo tejpen på ett ungefär mellan de sågade skårorna och drog en gång med ett knivblad...

Bild

Nu behövde jag bara flexa plasten och Hasegawas hårda plast bara knäcktes i skårorna jag gjort.Genom att förvaga plasten och skapa en bestämd brottsyta så får jag raka fina kanter utan att skära eller såga.

Bild

Kanterna blir aningen skrovliga men det fixar man på två röda med en fil.

Bild

NU gör jag det sakta....rista, dra knivbladet, såga, dra knivblad på andra sidan och bara flexa plasten så här...

Bild

Knäck! Man kontrollerat brottsytan med fingrarna så den sker när man för fingrarna längs med skåran.

Bild

Undersidan klar

Bild

Sedan samma procedur på ocansidan..

Bild

Klart!

Bild

Och nu resinet...för att ta loss resinet från gjutblocken bara dra knivbladet en gång på vardera sidan av var brottytan ska vara, det är ännu lättare med resin för det är så hårt och skört.

Bild

Knäck!

Bild

Alla delarna loss från gjutblocken utan att såga eller att skära :D

Bild

Det kan givetvis vara andra problem me dresin...som att det är krökt men det är för en annan gång!

Bild

Limma lugnt!
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Så, svärmor är hemskickad...normala operationer återupptas :P

Vidare med flapsen

Satte på lite vatten....

Bild

Doppade delarna som behövde rätas ut tills jag räknat till tre.

Bild

Allt rakt å fint :D

Bild

Limmade in i övre vinghalvan...

Bild

Jag skar visst bort lite för mycket plast...jaja, lite mer pill då :P

Bild

Båda vingarna...

Bild

Sedan limmade jag ihop vingarna...med viss övertalning

Bild

Sådär, eftersom jag är jag så ska det spacklas och gnuggas lite innan de är klara.

Bild

Limma lugnt!
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Rena modellbyggarmanualen Janne, tack för förevisningen! Slatsen ser fina ut, dessutom intelligent konstruerade. Jag har haft någon sats med sådana där "rälsen" de går på när de fälls ut var lösa, jag tror det är nästan omöjligt att få till det rakt och snyggt. Det här verkar betydligt mer lovande!

Trötta ögon av förstoringsvisiret: jag tror inte att linserna är av yppersta optiska klass, jag har en liknande utan belysning och har märkt av samma...

Hälsningar

Magnus
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

magnusf skrev:Rena modellbyggarmanualen Janne, tack för förevisningen! Slatsen ser fina ut, dessutom intelligent konstruerade. Jag har haft någon sats med sådana där "rälsen" de går på när de fälls ut var lösa, jag tror det är nästan omöjligt att få till det rakt och snyggt. Det här verkar betydligt mer lovande!

Trötta ögon av förstoringsvisiret: jag tror inte att linserna är av yppersta optiska klass, jag har en liknande utan belysning och har märkt av samma...

Hälsningar

Magnus
Tack Magnus :D
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Det tar sig sa mordbrännaren och tuttade på...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar