SMS Seydlitz. Färdigställd! Sid 8.
Re: SMS Seydlitz. Riggnad, sid 7.
1. Skitsnyggt med den röda skorstenen, lite färg i allt det gråa.
2. läckert med fernissat mahognydäck på bryggan.
3. Den där riggningen måste vara den absolut knepigaste du gett dig på. Hur snyggt som helst. Alla små kluttar och signalmojjar blir överpoäng på min skala.
Ser framemot att du får tornen på plats och vad det nu är som fattas.
2. läckert med fernissat mahognydäck på bryggan.
3. Den där riggningen måste vara den absolut knepigaste du gett dig på. Hur snyggt som helst. Alla små kluttar och signalmojjar blir överpoäng på min skala.
Ser framemot att du får tornen på plats och vad det nu är som fattas.
Stellan Schroeder Englund
Suverän riggning i vanlig ordning, Uffe. Alltid lika imponerande att se detta.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
Makalöst bra! Riggningen är en fröjd för ögat med så många små detaljer att titta på.
-
- Namn: Lennart Alvhult
Vilket vacker finlir du gör, mycket imponerande . Gillar den röda skorstenen med det gråmelerade //Lennart
-
Tack alla.
Jo det här är nog mitt mest avancerade riggningsprojekt hittills. Jag har nog spänt fler trådar på några andra modeller, men då på enklare sätt.

Först sätter jag en droppe utspätt vitlim på plats med en fin pensel. Det är rätt kinkigt med konsistensen på vitlimmet. Om det är för tunt vill det inte sätta sig på tråden. Om det är för tjockt bildas en klump när limmet torkat. Lösningen är att ha lite outspätt lim bredvid det utspädda på limpaletten och sen blanda fram och tillbaka tills man hittar rätt konsistens.
Sen greppar jag den lösa tråden med en pincett och sätter den på plats.
Oftast spänner jag tråden genom att dra den genom ett i förväg borrat hål. Om den ska sitta fast i relingen drar jag den genom relingen. Tråden dras vidare och fästs tillfälligt med en liten tejpbit på lämpligt ställe.

Jag tar tag i den lösa trådändan med en pincett och drar försiktigt tills tråden är rak. Sen limmar jag trådens undre fästpunkt med utspätt vitlim eller CA-lim. Sist lättar jag på spänningen i den överflödiga delen av tråden och klipper av med "den heliga avbitartången". Det är en Tamiya-tång jag bara använder till detta ändamål. Tången måste ha felfria eggar som möts perfekt, annars kan det strula när man ska klippa tråden, det mest kritiska momentet.
Om det inte går att spänna tråden på detta sätt får man kapa till den i rätt längd, limma i övre och sen undre fästpunkten och därefter sträcka med värme. (Utblåst tändsticka, lödkolv glödgad nål e.dyl.) Jag tycker det är en svårkontrollerad metod, så därför försöker jag planera riggningen, (borra hål i förväg, tänka igenom arbetsordning osv...) så att jag ska slippa använda den.
Viktigt under hela riggningsjobbet är att hela tiden vila händerna på ett stöd när man arbetar med pincett, limpensel och avbitartång. Annars darrar man och riskerar att riva det man just fått på plats.
Uffe
Jo det här är nog mitt mest avancerade riggningsprojekt hittills. Jag har nog spänt fler trådar på några andra modeller, men då på enklare sätt.
Det går till så här:Henrik R skrev:mycket snyggt knutet Uffe! En fråga har jag, hur gör du fästpunkterna för de vertikala trådarna som är fästa i de längstgående? Jag antar att det är snabblim(akrylat). Hur spänner du dem?

Först sätter jag en droppe utspätt vitlim på plats med en fin pensel. Det är rätt kinkigt med konsistensen på vitlimmet. Om det är för tunt vill det inte sätta sig på tråden. Om det är för tjockt bildas en klump när limmet torkat. Lösningen är att ha lite outspätt lim bredvid det utspädda på limpaletten och sen blanda fram och tillbaka tills man hittar rätt konsistens.
Sen greppar jag den lösa tråden med en pincett och sätter den på plats.
Oftast spänner jag tråden genom att dra den genom ett i förväg borrat hål. Om den ska sitta fast i relingen drar jag den genom relingen. Tråden dras vidare och fästs tillfälligt med en liten tejpbit på lämpligt ställe.

Jag tar tag i den lösa trådändan med en pincett och drar försiktigt tills tråden är rak. Sen limmar jag trådens undre fästpunkt med utspätt vitlim eller CA-lim. Sist lättar jag på spänningen i den överflödiga delen av tråden och klipper av med "den heliga avbitartången". Det är en Tamiya-tång jag bara använder till detta ändamål. Tången måste ha felfria eggar som möts perfekt, annars kan det strula när man ska klippa tråden, det mest kritiska momentet.
Om det inte går att spänna tråden på detta sätt får man kapa till den i rätt längd, limma i övre och sen undre fästpunkten och därefter sträcka med värme. (Utblåst tändsticka, lödkolv glödgad nål e.dyl.) Jag tycker det är en svårkontrollerad metod, så därför försöker jag planera riggningen, (borra hål i förväg, tänka igenom arbetsordning osv...) så att jag ska slippa använda den.
Viktigt under hela riggningsjobbet är att hela tiden vila händerna på ett stöd när man arbetar med pincett, limpensel och avbitartång. Annars darrar man och riskerar att riva det man just fått på plats.
Uffe
-
Så blev hon äntligen färdig, eller i alla fall färdig så långt som jag kommer med henne.

Se henne på OPEN om en och en halv månad.
Vi ses då,
Uffe

Se henne på OPEN om en och en halv månad.
Vi ses då,
Uffe
Re: SMS Seydlitz. Färdigställd! Sid 8.
Mäktigt! Som vår Store Ledare brukar säga... Måste kännas otroligt tillfredsställande när du knåpat alla knoparna. De vita ringarna på torntaken, är det luftigenkänningsmarkeringar?
Stellan Schroeder Englund
Fantastiskt fint bygge. Men undrar lite var är livbåtarna? Däverterna ligger nedlagda på däcket och inga vaggor för båtarna syns någonstans...
Vänligast / André
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Namn: Lennart Alvhult
Makalöst vackert , gillar det mjuka färgerna på fartyget //Lennart
-
Tack! Jo det är häftigt att färdigställa en stor modell. Den här gången tog det bara fyra månader, vanligtvis behöver jag sex månader för att få klart ett slagskepp. Den höga kvalitén på byggsatsen och de relativt enkla överbyggnaderna är nog förklaringen.Stellan skrev:Mäktigt! Som vår Store Ledare brukar säga... Måste kännas otroligt tillfredsställande när du knåpat alla knoparna. De vita ringarna på torntaken, är det luftigenkänningsmarkeringar?
Ja, ringarna är luftigenkänningsmarkeringar. Både britter och tyskar hade börjat ta sina första stapplande steg med marinflyg och flygbombning till sjöss. 88 mm puffrorna på aktre däckshuset är tidiga exempel på fartygsluftvärn.
Tack André! Fartygsbåtarna lämnades kvar i hamn när fartygen drog ut på stridsuppdrag. De var i vägen och utgjorde brand- och splitterfara. Ombord på tyska VK1 fartyg stod båtarna inte i vaggor utan på låga vagnar som kunde dras på räls nedsänkta i däcket. Byggsatsen innehåller inga räls och jag lyckades trots flitiga bildstudier inte begripa hur rälsen var dragna, så jag avstod helt enkelt.Andre B. skrev:Fantastiskt fint bygge. Men undrar lite var är livbåtarna? Däverterna ligger nedlagda på däcket och inga vaggor för båtarna syns någonstans...
Vänligast / André
Däremot är byggsatsens fartygsbåtar riktigt fina. Jag funderar på att bygga dem och göra en liten grupputställning.