Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Jamen, nu drar jag igång ett höstbygge igen. Förra gången var det väl en F-14 jag gjorde vill jag minnas.?!
hur som helst, Det är en Tamiya i den härliga skalan 1/32(real scale)
Utöver Modellen så kommer jag använda Aires cockpit,Aires resinmotor, Wheeliant resinhjul, Aires hjulbrunnar.
Jag har kommit så pass att jag ska få in Aires cockpit i Tamiyakroppen...Vilket visade sig inte var för lätt..nåväl, det löser sig.
Senast redigerad av Henrik R den 17 nov 2015, 20:29, redigerad totalt 1 gånger.
Cockpiten ser otroligt realistisk ut måste jag säga och det ska bli skoj att följa detta och du hade mycket extra såg jag med som du köpt till den, så jag lutar mig tillbaks och kollar på när dom "stora" grabbarna bygger
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Tack, kul att bygget gillas! Nu har jag lyckats få cockpiten att stämma relativt bra i flygkroppen. Det är lite slip, sen blir det lack för att se hur det kommer bli.
En Barak är ju aldrig fel. Det är riktigt ball målning på dem. Själv så kommer jag göra en tråk grå..Även om resin är riktigt krispigt så har jag märkt att det ibland passar riktigt dåligt. Det märks mycket väl på en så otroligt fin Tamiya.
Jag har inte haft ork att bygga på sistens pga en sjukdom som slog till som en cobra för nån vecka sen. så jag har inte hunnit så mycket jag hade räknat med. Men nu är man på G igen. Och jag har kommit så pass att det är målningsdags. Det roligaste med hela bygget!
Till att börja med så trollar vi bort den beryktade "skarven" på huvdelen.
Starta med att skära bort överflödet av skarven.
Börja slipa med 800-1000 grit.
Efter det att skarven är borta så tar man bort tejpen och börjar polera ytan. Starta med 3000 grit och avsluta med 10-14000 grit, efter nån halvtimme är den helt slät och fin. Då behöver man inte använda sig av golvpolish eller klarlacker.
Vidare så var aires resin inte helt enkelt att få till i kroppen. Det krävdes rätt mycket tid, lite för mycket tid. Tamiyas boxdelar är fullt tillräckliga egentligen. Detta behöver inte, om man som jag drabbas av AMS. Då gör man det i alla fall . Den främre brunnen är den del som passar sämst, Och det krävs mycket ingrepp för att allt ska harmonera. Den får tunnas ut ordentligt, så det krävs massor av torrpassa. Grejjen är den att det blir en ganska kraftig interference mellan den inre luftintaget och det yttre delen av luftintaget mot resinet. så var extra försiktig att inte slipa hål på botten.
De extra huvdelarna är perfekta att använda när man ska hantera besten på byggbordet.
Det grejjer som behöver mest spackel...Är extratankarna! Modellen i sig har jag använt minimalt med spackel. Grynt bra modell i sann Tamiyakvalité.
Intressant med den där huvskarven. Den verkar vara obligatorisk på F-16, har Hasegawas liggande (1/48) och nog sjutton finns den på plats där också. Ser riktig bra ut som alltid!
En fråga: Är inte huven på F-16 något rökfärgad? Eller gäller det bara vissa versioner?