Tamiya F-16 Falcon 1/32 är nu klar, bilder på sid 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R

Tamiya F-16 Falcon 1/32 är nu klar, bilder på sid 2

Inlägg av Henrik R »

Jamen, nu drar jag igång ett höstbygge igen. Förra gången var det väl en F-14 jag gjorde vill jag minnas.?!
hur som helst, Det är en Tamiya i den härliga skalan 1/32(real scale) :-)

Bild

Utöver Modellen så kommer jag använda Aires cockpit,Aires resinmotor, Wheeliant resinhjul, Aires hjulbrunnar.
Jag har kommit så pass att jag ska få in Aires cockpit i Tamiyakroppen...Vilket visade sig inte var för lätt..nåväl, det löser sig.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Henrik R den 17 nov 2015, 20:29, redigerad totalt 1 gånger.
easy_company
Namn: Henrik Persson

Re: Tamiya F-16 Falcon 1/32 stort höstbygge!

Inlägg av easy_company »

Cockpiten ser otroligt realistisk ut måste jag säga och det ska bli skoj att följa detta och du hade mycket extra såg jag med som du köpt till den, så jag lutar mig tillbaks och kollar på när dom "stora" grabbarna bygger ;)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tack, kul att bygget gillas! Nu har jag lyckats få cockpiten att stämma relativt bra i flygkroppen. Det är lite slip, sen blir det lack för att se hur det kommer bli.

Bild

Bild

Bild
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Tjusigt.... har samma modell och samma resin och en Barak konvertering (för jag ska göra en Barak), så jag är idel öra på dina lärdomar :)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

En Barak är ju aldrig fel. Det är riktigt ball målning på dem. Själv så kommer jag göra en tråk grå..Även om resin är riktigt krispigt så har jag märkt att det ibland passar riktigt dåligt. Det märks mycket väl på en så otroligt fin Tamiya.
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Härligt målningsarbete som alltid. Följer med intresse!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jag har inte haft ork att bygga på sistens pga en sjukdom som slog till som en cobra för nån vecka sen. så jag har inte hunnit så mycket jag hade räknat med. Men nu är man på G igen. Och jag har kommit så pass att det är målningsdags. Det roligaste med hela bygget!

Till att börja med så trollar vi bort den beryktade "skarven" på huvdelen.

Starta med att skära bort överflödet av skarven.
Bild

Börja slipa med 800-1000 grit.
Bild

Efter det att skarven är borta så tar man bort tejpen och börjar polera ytan. Starta med 3000 grit och avsluta med 10-14000 grit, efter nån halvtimme är den helt slät och fin. Då behöver man inte använda sig av golvpolish eller klarlacker.
Bild

Vidare så var aires resin inte helt enkelt att få till i kroppen. Det krävdes rätt mycket tid, lite för mycket tid. Tamiyas boxdelar är fullt tillräckliga egentligen. Detta behöver inte, om man som jag drabbas av AMS. Då gör man det i alla fall :-). Den främre brunnen är den del som passar sämst, Och det krävs mycket ingrepp för att allt ska harmonera. Den får tunnas ut ordentligt, så det krävs massor av torrpassa. Grejjen är den att det blir en ganska kraftig interference mellan den inre luftintaget och det yttre delen av luftintaget mot resinet. så var extra försiktig att inte slipa hål på botten.
Bild

De extra huvdelarna är perfekta att använda när man ska hantera besten på byggbordet.
Bild

Det grejjer som behöver mest spackel...Är extratankarna! Modellen i sig har jag använt minimalt med spackel. Grynt bra modell i sann Tamiyakvalité.
Bild

Bild

Rätt huv på innan lack!
Bild

såååå..LET THE GAME BEGIN!!!!!
Bild
Björn Eriksson

Inlägg av Björn Eriksson »

Oförskämt snyggt Henrik!

Och inte fick vi vara med från början, du är ju redan klar för målning!
Fortsättningen skall följas med spänning!
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Som vanligt så ser det ut att bli ett nytt super bygge av dig Henrik !//Lennart
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Intressant med den där huvskarven. Den verkar vara obligatorisk på F-16, har Hasegawas liggande (1/48) och nog sjutton finns den på plats där också. Ser riktig bra ut som alltid!

En fråga: Är inte huven på F-16 något rökfärgad? Eller gäller det bara vissa versioner?
Skriv svar