1920-talskavalkad! (Austin färdigställd s.6.)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman

Re: 1920-talskavalkad! (Whippet: Nu i färg.)

Inlägg av Joakim Hultman »

easy_company skrev:Ser ju klanderfritt ut så långt Joakim! Kör du med Tamiyas färg?
Tack! :)
Mestadels Tamiya, förutom just den mörkgröna kulören som är från Gunze.
Stellan skrev:Vad heter Voilá på ryska? Boala?
Enligt Google-translate (som man bör ta med en rejäl nypa salt) så är det "Vot!"
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Å så tjusig den blir, ser ut som en modell i större skala, och man ser definitivt inte att det är en Emhar modell. Riktigt snyggt jobbat, Joakim!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Joakim Hultman

Tack Sven! Det var fina lovord det.
Något som hade kunnat vara bättre i min mening är kulsprutorna, som är lite väl grova kan jag tycka. Tyvärr hade jag inget vettigt att ersätta dem med.
Joakim Hultman

Nu är det inte långt kvar!

Bild
Band på och färdigmålad. Chippning har jag hunnit med också, rent av. Nu återstår ett lager sidenmatt lack med färgsprutan, och sedan skall det lekas med oljefärger!

Bild
Dessa stridsvagnar färdades sällan långt från järnväg och andra underhållsenheter, eftersom de var så mekaniskt opålitliga. Därför, och utifrån de få bilder jag sett från perioden, har den inte så värst mycket bagage med sig. En bränsledunk - "flimsie" - och en rejäl kätting fick det bli!
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Re: 1920-talskavalkad! (Whippet: Redo för vädring! s.2)

Inlägg av Gabriel »

Det här börjar ju bli riktigt bra! Kul med 1:72. :D
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Den blir ju riktigt ball. Jag gillar sådana där monster. Det ser ut som ett lokomotiv med larvband och en rejäl biljetthålslagare. :-)
Joakim Hultman

Tackar, båda två!
Henrik R skrev:Det ser ut som ett lokomotiv med larvband och en rejäl biljetthålslagare. :-)
Träffande beskrivning. :D
Joakim Hultman

Så var den färdig!

Bild
Denna Whippet, med namnet "Sfinx", ingick i baron Pjotr Wrangels styrkor som slogs i sydvästra Ryssland 1920, innan de vita tvingades evakuera via Svarta Havet. "Sfinx" gick förlorad och erövrades av Röda Armén utanför Kakhovka.

Bild
Först duttade jag på lite lite oljefärg, "Buff", i spridda skurar på plana ytor, för att sedan stryka av nästan allt med en pensel blött i Humbrols thinner. Försöket syftar till att simulera smuts och damm som runnit av fordonet när det regnat.
Svart wash, MIG-pigment och MIGs "Grease effect" utgör pricken över i:t.

Bild
Jag ser nu att leran förmodligen är lite för jämn inne mellan banden. Oh well.

Det var alltså första steget i min 20-talskavalkad! Härnäst fortsätter det krigiska 20-talet med ett annat fordon från ryska inbördeskriget:
Bild
En kitbash mellan Extratech och Reviresco för att få fram en förhoppningsvis ganska sjysst Austin Kegresse! Ett fordon från Röda Armén för att väga upp den vita Sfinxen.

Både Extratech och Reviresco använder benämningen "Austin Putilov", ett namn som tycks uppfunnet av historiker. Av allt att döma kallades pansarbilarna för Austin 3rd Series, eller bara "Austin" i ryska källor, medan halvbandaren som jag ämnar bygga tycks ha gått under namnet Austin Kegresse.
easy_company
Namn: Henrik Persson

Re: 1920-talskavalkad! (Whippet: Färdig! s.2)

Inlägg av easy_company »

Ditt projekt var riktigt kul att följa Joakim, jag tycker du har lyckats riktigt bra med chippning och vädring. Och det är verkligen en härlig metallkänsla på kättingen, mycket inspirerande bygge :) och grädden på moset var all den info du berättade om den och dess historia.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Re: 1920-talskavalkad! (Whippet: Färdig! s.2)

Inlägg av Gabriel »

Mycket bra jobbat Joakim!
Du ger denna, något ovanligare brittiska 1:a världskrigsvagn, rättvisa. Jag tycker att den har hamnat lite i skym undan bakom de mer kända monstren ur denna tid, att det sedan är en så pass ovanlig märkning gör det hela bara ännu bättre! Väldigt kul!

/Gabriel
Skriv svar