Orange Hobby Sweden Navy Visby Class Corvette

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
zapper

Orange Hobby Sweden Navy Visby Class Corvette

Inlägg av zapper »

Vet inte om detta är gamla nyheter, sysslar själv ju inte så mycket med flyte-tyg.

Bild

http://www.hobbyeasy.com/en/data/zryxxq ... oglq1.html

/E
Erik von Rosen
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Orange Hobby Sweden Navy Visby Class Corvette

Inlägg av Erik_G »

Kul!
L'arsenal har ju givit ut en resinmodell i samma skala innan, men denna verkar lite finare och mer detaljerad.

Men den modell JAG blev sugen på, var samma förebild från samma tillverkare i 1/350!!

http://www.hobbyeasy.com/en/data/eijgnk ... mrdv6.html

/E
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Vad är det för helikopter med i 350 modellen?
Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Ser ut att vara en Hkp 15 i både 1/700 och 1/350-varianten. Fast notera att i 1/350 finns visbyklassen i två separata versioner, dels en HMS Visby, dels "Alla andra". Den jag länkade till ovan är "Alla andra" och de saknar helikopter. De har istället ksp-lavetterna monterade.

Här är HMS Visby i 1/350:
http://www.hobbyeasy.com/en/data/ecrzyx ... wz9e7.html

Notera helikopter med fotoetsade dörrar och inredning!

/E
zapper

Inlägg av zapper »

Såg 1/350 i veckan som pre-order, så jag trodde faktiskt att det var den jag länkade till. Tur att vi Erikar kan jobba i team och täcka upp för varandra...

/E
Erik von Rosen
Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Precis, vi anfaller på bred front och täcker varandras flanker..

Apropå Flanker.. ingen som sett om det är på väg någon ny sådan i 1/48 någonstans ifrån. Academys/Eduards har ju sina brister och fel (läs: obyggbar enligt de renläriga)..

/E
Krister L

Inlägg av Krister L »

En liten inbox review.

Fick hem ett litet paket från Hongkong idag. I det låg dessa två:

Bild

Börjar med 1/700. Två stycken fartyg medföljer i den lilla lådan och båda kan byggas "stealth mode" eller "fighting mode". En helikopter medföljer (hkp 15) och är väldigt väldetaljerad för att var 1/700.

Bild

Bild

Byggbeskrivning:

Bild

Bild

Vad ska man säga om dessa två? Väldigt fina och betydligt mer detaljerade än L'arsenals Visby som kom för några år sen, plus också att man får 2st i lådan för under ett par hundringar!

Nu till den stora (nåja) i 1/350.

Bild

Jag beställde den med helikoptern i och den är en historia i sig! Fartyget är ca 20 cm långt och det verkar stämma med verkligheten.

Bifogar en bild jämfört med en schnellboot i samma skala:

Bild

Schnellbooten är 35m i verkligheten och Visby har jag för mig är 70m.
4st etsark, metallkon till radarn samt metallpippa ingår. Gjutningen av resinet är toppkvalitet, inga luftbubblor här inte!

Helikoptern är nog den finaste jag sett i den här skalan (har sett sämre detaljerade i skala 1/72), dörrarna går att ha öppna eller stängda samt vindrutetorkare i ets.

Byggbeskrivning på helikoptern:
Bild

Sammanfattning:
Helt klart prisvärda och mycket fina resinmodeller och Visbyn i 1/350 är ju "the only game in town" som man säger. Jag betalade 444kr för båda ink frakt och beställde dessa 4 april från hobbyeasy och fick dem idag (nytt rekord från HongKong tur att de inte firar påsk).
Så det är bara att slå till om man gillar fartyg och svenskt!

Mvh
Krister Larsson
Senast redigerad av Krister L den 10 apr 2012, 22:15, redigerad totalt 2 gång.
Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Trevligt. Nu blev man ju inte mindre sugen.

Tack för denna snabbrecension!
:-)

/E
Jens Tornblad
Namn: Jens Tornblad

Inlägg av Jens Tornblad »

Vattenjetarna ser annorlunda ut i verkligheten. Se tex http://www.seaquipment.com/specs/1596

Jag tror dock att jag skall köpa mej en sån där....
En obyggd modell är också en modell...
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Kul med en Visby-modell, nästan värd att inhandla bara för helikopterns skull..! :p

Ni som tänkt sätta en helikopter på däck, skippa de där antennerna som sitter rakt upp. Ingen pilot vid sina sinnens fulla bruk skulle vilja sätta ner sin maskin där. Om antennerna ens sitter där på riktigt (minns inte fullt), så kan dom med största sannolikhet fällas eller dras in på nåt sätt. Leta upp lite referensbilder, borde ju finnas på nätet kan man tycka. Annars kan jag försöka leta upp några på jobbet..

Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar