Airfix Spitfire Mk. XII 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mal_Belford

Re: Ytterligare ett träningsobjekt: Airfix Spitfire Mk. XII

Inlägg av Mal_Belford »

Björn Fransson skrev: Bild
De chippingen du gjort är mkt mkt bra.....det är stil i min smak... (its a matter of taste)

Jag gillar det som fasiken.

/Mal
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Ytterligare ett träningsobjekt: Airfix Spitfire Mk. XII

Inlägg av Björn Fransson »

Sommarsol och semester är förödande för byggtakten... :) Men lite mulet väder dök upp, så nu är den i alla fall klar:

Bild

Ibland är det de opretentiösa byggena som är roligast. Det här var som sagt ett rent träningsobjekt för att testa hårspraymetoden. Men även i övrigt var det ett kul och förhållandevis smärtfritt bygge.

Bild

Hårspraymetoden var ett fascinerande sätt att få till effekten av avskavd färg. Jag trodde först att det inte var någon större skillnad mot att bara skava bort den manuellt, men det blev en rätt häftig effekt. Det var svårt att styra exakt hur det blev, lite som akvarell, men det bidrog också till att resultatet blev mycket bättre än jag vågat hoppas på.

Bild

Bild

Modellen är som sagt riktigt fin. Lite djupa panellinjer kanske, men det såg värre ut innan färgen kom på. Dekalerna är utsökta och glider på utan problem.

Bild

Bild

Och som Magnus Fridsell skrev, Mark XII är kanske lite okänd, men den är definitivt en av de häftigaste Spitfireversionerna överhuvudtaget! Den var designad för höga hastigheter och för att operera på låg höjd, "Supermarine's Hot Rod" skrev AMW i sin recension häromåret. Det är bara att hålla med.

Bild
Stellan
Kontakt:

Re: Airfix Spitfire Mk. XII 1/48 - Klar!

Inlägg av Stellan »

Det ser ut att vara ett bra klös i den där propellern, i kombination med klippta vingar. Grym. Snygg modell, du ska vara stolt, vi är det i alla fall :)
Stellan Schroeder Englund
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Snyggt jobbat! Vill själv bygga samma byggsats så det är ju trevligt att höra att den är trevlig att jobba med.

Jakob
Jakob Fall
AP
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Hur snygg som helst Björn, målningen är helt fantastiskt bra! Hatten av.
TuveB

Inlägg av TuveB »

Och historien (eller är det en skröna?) om hur den blev satt i produktion är rätt kul.
Björn Fransson
Kontakt:

Tack, kul att höra!

Stellan: Propellern är underbar, jag kan säga att hela modellen bytte karaktär när denna riktigt feta sak kom på!

Tuve: Vet inte riktigt vilken historia du syftar på, men jag vet att de inte nyproducerades, man tog helt enkelt befintliga maskiner och byggde om dem. XII var ju en övergångsmodell där man testade Griffonmotorn för första gången för att få mer drag i kärran. Totalt byggdes inte mer än 100 ex och de tjänstgjorde bara i ett-två år om jag inte minns fel, innan de första "riktiga" Griffonmaskinerna, t ex Mk XIV kom.

Det gör också att det är en jäkla röra vad gäller detaljer - som synes tidigare i den här tråden. Vissa har indragbart sporrhjul, andra inte, backspeglarna är olika och en del - bland annat denna - saknar positionsljus i vingspetsarna. En typisk mitt-i-kriget-produkt m a o.

Men det kanske finns en roligare skröna än denna? Berätta gärna, nu blir jag nyfiken!
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Riktigt snyggt bygge Björn! Att det sedan är min favorit-spit gör inte saken sämre :-) !

Det där med att bygga om befintliga maskiner i meningen "maskiner som redan flugit" stämmer nog inte riktigt, de var alla byggda från nya komponenter på fabrik. Däremot är kroppen fram till brandskottet identisk med antingen Mk V eller Mk VIII beroende på vilka serienumer det är. Vingen är till största delen Mk Vc men man kan misstänka att kylarna borde vara annorlunda till den mycket större Griffon-motorn! Serienummerna var från början beställda som Mk V och Mk VIII men alla levererades som XII från fabrik.

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

magnusf skrev:Riktigt snyggt bygge Björn! Att det sedan är min favorit-spit gör inte saken sämre :-) !

Det där med att bygga om befintliga maskiner i meningen "maskiner som redan flugit" stämmer nog inte riktigt, de var alla byggda från nya komponenter på fabrik. Däremot är kroppen fram till brandskottet identisk med antingen Mk V eller Mk VIII beroende på vilka serienumer det är. Vingen är till största delen Mk Vc men man kan misstänka att kylarna borde vara annorlunda till den mycket större Griffon-motorn! Serienummerna var från början beställda som Mk V och Mk VIII men alla levererades som XII från fabrik.

Hälsningar

Magnus
Ah! Det var så det var! Visste att de plockade delar, men det var alltså från icke färdiga maskiner. Häftig kärra är det i alla fall. Lite okänd, men numera mycket högt på min favorit-spit-lista också. Mk IX har alltid varit min favorit, på något vis den ultimata Spitfiren. Men den här är klart fräckare... fast inte riktigt lika linjeskön. :)
TuveB

Inlägg av TuveB »

Jo, RAF trodde att Spitfire mk V var så långt Spitfiren gick att utveckla. Hawker Typhoon var nästa stora "hopp". Ett test/"tävling" mellan en FW190A och en Typhoon skulle göras med en Spitfire som referensflygplan. Vickers beordrades att komma till testet/"tävlingen" med en Spitfire, i tron att en mk V skulle komma. Men, Jeffrey Quill, trodde på Spitfiren och tog en Spitfire, men inte en mk V utan testflygplanet mk IV med Griffonmotor. Testet inför flygministeriets folk var ju "riggat" för att Spitfire skulle förlora, men istället vann den överlägset. Flygministeriet började prata med Vickers om Spitfirens framtid och Vickers förordade då den skissade mk VIII som beställdes, den blev försenad så den förenklade mk IX togs fram, men motorerna räckte inte så mk IV dammades av och beställdes som "en extra nödlösning" tills mk VIII kunde levereras. Mk XII var född.

Så vi som gillar Spitfire ska vara glada att Jeffrey Quill "busade" den dagen.....
Skriv svar