Hej!
Tack för att ni tittat och kommentarat vagnen! Det är Hobbyboss Toldi som är grunden. Modifieringarna är gjorda med Eriks artikel i Pansar som utgångspunkt. Så läser man den så får man en uppfattning om vad som är ändrat i förhållande till Toldin.
Nu var det ju så att jag använde referensbilder på 38:or innan beredskapsåren. Där finns bilder på vagnar utan skyddet över ventilationen för transmissionen (eller vad det är). De var ju dessutom gråa i färgen. Saknar den där lådan på höger sida som finns på Eriks vagn. För att få lite "fredskänsla" o ja, varför inte, vara lite annorlunda så gjorde jag skydd över eldröret och ksp:n med vanlig folie med en bit plasticard längst ut som får symbolisera läderskoningen över mynningarna. En annna detalj som är scratchad men som inte syns så bra på bilderna, är kspstativet ovanpå tornet. Denna ligger i nedfällt läge.
När det gäller målning och vädring så är vagnen till synes grå. Tamiya XF-53 använde jag här. Man kan nog diskutera kulör hur länge som helst eftersom man på vissa bilder på våra vagnar uppfattar dessa som synnerligen mörka. Man får känslan av tyskt pansar när man ser dem. Men det kan ju vara så att fotokvalitet och ålder spelar in. Jag trivs ganska bra med den här gråa nyansen. Hade kanske brytit av med ett sådant där band som man målade runt tornen som övningsmärkning, om jag hade gjort den idag. Nu har jag dock dålig koll på vilka färger de använde på denna märkning. På tal om märkning så var det väldigt enkelt i detta fall

Endast kronmärkning fram och bak och tvåställigt regnummer fram och bak! Vädringen är sparsam med lite damm och repor. Vill som sagt ha en lite mindre hårdkörd vagn.
Framöver så finns det planer på en 39:a om jag klarar av att motivera mig för banden

Sedan skulle det vara kul om det kom en ritning på en 40:an också. Det är synd att lvkv:n som Hobbyboss släppt skiljer så mycket från vår, annars skulle det vara något. Hoppas även på en ritning där...
Och Sven, du får betrakta användarnamnet som en vision

Jag har ingen 81:a klar men annars så är Centurion en absolut favorit! Då svenskt pansar är mitt intresse så går jag naturligtvis omkring med planer på våra Centurion också!
På tal om Centurion så är brittiskt pansar också intressant. Men är det någon som sett några bilder inifrån den helt bisarra Tortoise?
Mvh,
Micke
P.S. Sven, det finns bilder utan blixt och på båda sidor av min M113 på den tråden...