Strv 38 (tidig)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Strv81

Strv 38 (tidig)

Inlägg av Strv81 »

Hej på er byggers!

Veckans svenska pansar som jag tänkte dela med mig av är en strv 38 i tidigt utförande. Kände att jag ville ta mig an
en svensk vagn innan kriget brakade lös och man började måla om vagnarna. Även om vårat kammo var riktigt häftigt
på den tiden. Ville även försöka återskapa lite "fredskänsla" genom att använda eldrörskydd för såväl kanon som
ksp.

Mvh,

Micke

Bild

Bild

Bild
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: Strv 38 (tidig)

Inlägg av SvenYoung »

Trevligt och snyggt bygge, Micke.

Är det Hobbyboss Toldi i grunden, eller en av resinmodellerna som fanns en gång i tiden? Berätta gärna mer om bygget/konverteringarna du har gjort för att få den att bli svensk.

Alltid kul med svenskt! Antar att du har byggt en Strv.81 med tanke på ditt användarnamn? :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Nice!
Kul med flera byggen av svenska L60-modeller!
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Mycket fin!

Hälsningar Magnus
Strv81

Inlägg av Strv81 »

Hej!

Tack för att ni tittat och kommentarat vagnen! Det är Hobbyboss Toldi som är grunden. Modifieringarna är gjorda med Eriks artikel i Pansar som utgångspunkt. Så läser man den så får man en uppfattning om vad som är ändrat i förhållande till Toldin.

Nu var det ju så att jag använde referensbilder på 38:or innan beredskapsåren. Där finns bilder på vagnar utan skyddet över ventilationen för transmissionen (eller vad det är). De var ju dessutom gråa i färgen. Saknar den där lådan på höger sida som finns på Eriks vagn. För att få lite "fredskänsla" o ja, varför inte, vara lite annorlunda så gjorde jag skydd över eldröret och ksp:n med vanlig folie med en bit plasticard längst ut som får symbolisera läderskoningen över mynningarna. En annna detalj som är scratchad men som inte syns så bra på bilderna, är kspstativet ovanpå tornet. Denna ligger i nedfällt läge.

När det gäller målning och vädring så är vagnen till synes grå. Tamiya XF-53 använde jag här. Man kan nog diskutera kulör hur länge som helst eftersom man på vissa bilder på våra vagnar uppfattar dessa som synnerligen mörka. Man får känslan av tyskt pansar när man ser dem. Men det kan ju vara så att fotokvalitet och ålder spelar in. Jag trivs ganska bra med den här gråa nyansen. Hade kanske brytit av med ett sådant där band som man målade runt tornen som övningsmärkning, om jag hade gjort den idag. Nu har jag dock dålig koll på vilka färger de använde på denna märkning. På tal om märkning så var det väldigt enkelt i detta fall :-) Endast kronmärkning fram och bak och tvåställigt regnummer fram och bak! Vädringen är sparsam med lite damm och repor. Vill som sagt ha en lite mindre hårdkörd vagn.

Framöver så finns det planer på en 39:a om jag klarar av att motivera mig för banden :-) Sedan skulle det vara kul om det kom en ritning på en 40:an också. Det är synd att lvkv:n som Hobbyboss släppt skiljer så mycket från vår, annars skulle det vara något. Hoppas även på en ritning där...

Och Sven, du får betrakta användarnamnet som en vision :-) Jag har ingen 81:a klar men annars så är Centurion en absolut favorit! Då svenskt pansar är mitt intresse så går jag naturligtvis omkring med planer på våra Centurion också!

På tal om Centurion så är brittiskt pansar också intressant. Men är det någon som sett några bilder inifrån den helt bisarra Tortoise?

Mvh,

Micke

P.S. Sven, det finns bilder utan blixt och på båda sidor av min M113 på den tråden...
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Kul att min artikel kom till nytta. Min vagn representerar ju en efterkrigsvagn, så det är ju kul att se en tidig vagn också.
Jag kan rekommendera Fruilmodels vitmetallband om du ska bygga en till vagn. Inte för att de är så där jättemycket roligare än de medföljande plastbanden att sätta ihop, men lite lättare är det. Framför allt är det smidigare att inte behöva måla banden på plats, utan att de är lätta att sätta dit efter att man har jobbat med underredet.

Beträffande målning så tror jag nog din vagn är något för ljus. Den grå som användes var nog lite mörkare. Jag tror den grå var samma som underredet är målad med här:

Bild

Fast jag ska nog förtydliga mig och säga att det ser snyggt ut ändå, och jag föredrar när det blir lite ljusare än när det som i många fall med modeller i tysk pansargrå, blir för mörkt så de ser närmast svarta ut.
Kameran får den grå i bilden ovan att se lite mörk ut dessutom. Exponerar man bara mot det grå så blir den lite ljusare:
Bild
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Tack för beskrivningen av bygget, Micke. Kul att Erik's fina artikel i Pansar inspirerar fler att bygga den här vagnen.

Gällande Centurion, samma här: en absolut favoritvagn, trots att jag inte har byggt färdigt en enda ... än. Har en halvbyggd 105:a på hyllan som måste bli klart någon gång - kanske efter M113 modellen.

Gällande Tortoise, tyvärr har jag inte sett några bilder på interiören, men skall komma ihåg att du söker dem ifall jag ser några.

Tackar för nya bilder på din M113 också, mycket trevligt..! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Tortoise-bilder MÅSTE gå att uppbringa eftersom det finns åtminstone två bevarade (en i Bovington som till och med är körbar och en som ligger som ett durkslag på ett skjutfält i Skottland).

Som inlägg i diskussionen: jag diggar färgen på din vagn! Utan att för den skull ha en aning om hurudvida det är rätt eller inte :-) !

Hälsningar

Magnus
Strv81

Inlägg av Strv81 »

Återigen tack Sven och Magnus! Och tack till Erik för synpunkterna och bilderna!

Det är ju lite lurigt det här med färgerna. Många faktorer spelar in. Jag har sett ovanstående 40:a tidigare och kan även konstatera skillnaden i kulören på kammot mellan olika vagnar från den här tiden. Särskilt sandfägen. Jag valde min grå främst utifrån att jag läst att den skulle ligga nära verkligheten. Tittar man dock på en del referenser så känns det som att den är väldigt ljus. T ex i jämförelse med besättningarnas baskrar som man med säkerhet kan säga var svarta. Å andra sidan tittar man på den blågrå färg man valde att ha på strv 31 så är ju den väldigt ljus. Jämförelsen är kanske inte helt relevant eftersom 31:orna mer var på prov och 38:orna användes ju på "riktigt". Vi lär nog kunna diskutera det här länge...

Och tack för att ni har Tortoisen i minnet! Skulle vara kul att bygga en även om det viker av från det svenska temat. En stor del av nöjet med bygandet är efterforskningar kring vagnarna så därför skulle det vara kul att se hur de ser ut på insidan. Det finns ju klipp på Youtube när de kör omkring med den och walk around-bilder men hittills lyser interiören med sin frånvaro. Skam och skandal att man sköt sönder den som ligger i Skottland!

Vänliga hälsningar,

Micke
Azgaron
Namn: Håkan Ekberg

Inlägg av Azgaron »

Fint litet bygge Micke! Kul med svenska vagnar!

Håkan
Skriv svar