Bok om Saab 105 (SK 60)

Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna
Jan Gaude
Namn: Jan Gaude

Re: Bok om Saab 105 (SK 60)

Inlägg av Jan Gaude »

Jo, mitt exemplar har också dunsat i ordentligt under resans gång till brevlådan min. Tråkigt nog alldeles för mycket, kantstött och eländig som den var... :cry:
Efter kontaktat medlemservice så ska jag ska få en ny ersättningsbok. Verkade som det inte var ett helt ovanligt problem. Råkade själv ut för samma sak med förra årets Flyghistorisk Revy också.
Men klart en efterlängtad bok, kantstött eller ej! Här ska läsas... :D
Senast redigerad av Jan Gaude den 17 dec 2013, 22:34, redigerad totalt 2 gång.
Lars Larsson

Inlägg av Lars Larsson »

Yes, den landade hos mig också idag :D !!

Ser mycket bra ut efter den första genombläddringen.

Tack Emil för en mycket bra bok!

/Lars Larsson
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ja tyvärr verkar SFF:s böcker få sig en ordentlig törn då de hanteras. Kanske dags med ny förpackning och inte bara ett kraftigt kuvert av kartong. Det blir inte så snyggt även om det inte är någon jättekatastrof.
Stellan Schroeder Englund
Mikael Falk

Inlägg av Mikael Falk »

Fick min idag, (utan skador) och är imponerad!
Bra jobbat Emil!!!
Plus för bilagan med märkningar.

Bästa julklappen hittills... :)
"1/48, för oss skumögda."
AndersN

Inlägg av AndersN »

Inga skador här heller. Kan inte påminna mig att nån revy nånsin kommit skadad...
Kanonfin bok! Målning och märkningsmaterial är ett jätteplus! Det är något jag saknat i tidigare revyer.
Senast redigerad av AndersN den 18 dec 2013, 18:39, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Fick mitt ex idag också, helt skadefri. :D
Boken ser jättebra ut (bara hunnit titta lite snabbt i den). Målnings och märkningsbilagan är bland det mest genomgripande jag nånsin sett, verkligen uppskattat och kommer komma till användning när vi väl får den nya modellen i 1/48.

Stort tack till Emil m.fl för ett suveränt jobb.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Transport av böcker

Inlägg av Nicklas Karlén »

När det gäller förpackningen av boken så är det som så att man får vad man betalar för. Förmodligen så har man hos tryckeriet eller hos den som sköter utskicket valt förpackning av kostnadsskäl och man väljer att ha lite småskador som man kanske får ersätta i stället för att kosta på sig en bra förpackning.

Jag har förpackningskonstruktion som yrke och har jobbat med CDON, Bokus, Adlibris samt ett par till. Postens hantering går ut på
att försöka krossa så mycket som möjligt innan det når brevbäraren som kanske då kan få in det i brevlådan :lol: . Har man sett postens paketsorteringsmaskin så förstår man varför det uppstår skador på paketen. Man får räkna med att paketen ska falla ca. 1,5 m ner i en plåt/gallerbur, att det uppstår skador av det fallet behöver man inte vara geni för att förstå. Att det sedan kan komma en 50-60 paket till ovanpå den lilla bokförsändelsen gör ju inte saker och ting bättre.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Jan Gaude skrev:Jo, mitt exemplar har också dunsat i ordentligt under resans gång till brevlådan min. Tråkigt nog alldeles för mycket, kantstött och eländig som den var... :cry:
Efter kontaktat medlemservice så ska jag ska få en ny ersättningsbok. Verkade som det inte var ett helt ovanligt problem. Råkade själv ut för samma sak med förra årets Flyghistorisk Revy också.
Men klart en efterlängtad bok, kantstött eller ej! Här ska läsas... :D
Din brevbärare kanske gått i denna skola ?
http://www.youtube.com/watch?v=2Q6_9A90cUk
/ Robin
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Stellan skrev:Vurmar verkligen för denna lilla aningens anonyma rackare som gör allt jobb men inte får de applåder den förtjänar. Stort tack till författarna!
Ja, Saab 105/SK 60 har länge levt lite i det dolda och kanske blivit lite styvmoderligt behandlad – den fick ju inte ens ett smeknamn! När folk tänker på svenska flygvapnet tänker de flesta nog på Tunnan, Lansen, Draken, Viggen och Gripen, trots att Saab 105/SK 60 har varit i tjänst längre än alla dessa. Detta var en av drivkrafterna bakom boken – vi ville lyfta fram denna 50-åring i ljuset.
Lars Larsson skrev:Tack Emil för en mycket bra bok!
Tack! Men jag har definitivt inte gjort boken helt själv. Kolla bokens förord.
Mikael Falk skrev:Bra jobbat Emil!!!
Plus för bilagan med märkningar.
AndersN skrev:Kanonfin bok! Målning och märkningsmaterial är ett jätteplus! Det är något jag saknat i tidigare revyer.
Johan Elvin skrev:Boken ser jättebra ut (bara hunnit titta lite snabbt i den). Målnings och märkningsbilagan är bland det mest genomgripande jag nånsin sett, verkligen uppskattat och kommer komma till användning när vi väl får den nya modellen i 1/48.
Stort tack till Emil m.fl för ett suveränt jobb.
För min del började det med just målning och märkning, för 6-7 år sedan. Efter artiklarna om målning och märkning av JAS 39 började jag plita på motsvarande för SK 60. Men eftersom typen hade varit i tjänst i över 40 år svällde det nåt enormt. Och ju mer jag skrapade….. Under arbetets gång snubblade jag in på andra intressanta områden och började samla på mig även sådant.
Det visade sig att Sven Stridsberg sedan 1990-talet hade haft planer på en bok om Saab 105 så vi beslutade att slå våra påsar ihop och författa en bok, då utan deadline eller tidsplan. Men så insåg vi för 3-4 år sedan att 2013 vore en lämplig tidpunkt p.g.a Saab 105:s 50-årsjubileum. Bok via förlag eller via SFF blev nästa fråga. Normal upplaga för denna typ av böcker via förlag är ca 3000-4000 . Om vi skulle ge ut den via SFF skulle den tryckas i över 6000 exemplar. Det sistnämnda smakade bäst så vi erbjöd boken, gratis, till SFF som nappade. Vi skull ändå inte tjänat storkovan om den givits ut via förlag.

Redan tidigt hade jag som inriktning att målnings- och märkningskapitlet skulle bli det bästa folk hade sett. Djupdykande, omfattande och gott om bilder och skisser. Hoppas jag kom en bit på vägen.

För alla er som gillar what-ifs finns det en hel del uppslag i boken: Förprojekt, utländska alternativ, diverse exportversioner, 105-80, 105-14, SK 60F, andra inhemska ersättare till SK 60, utländska ersättare, SK 60M, m.m.

Nu får vi bara hoppas att Pilot Replicas kommer med en av del utlovade Saab 105 snart och att den blir bra.

Tack för alla tack!
teeoo

Inlägg av teeoo »

Otroligt fin bok - gillar den till 100 % - Den har inspirerat mig att komma igång med att bygga klart mina båda Marivox inom en snar framtid. Hoppas att Tarangus nästa i 1:72 blir just Sk60. I min tidiga ungdom (16 år - alltså 42 år sedan) byggde jag en SAAB 105 helt i balsa som jag fortfarande är rätt nöjd med, även om digitalkameran obönhörligen avslöjar alla brister. Ryggantennen har gått av - bör lagas. Ritningen togs ur "Ett år i luften" som jag förstorade med hjälp av skolans baloptikon-apparat och ritade av.
Bild
Skriv svar