Stellan skrev:Vurmar verkligen för denna lilla aningens anonyma rackare som gör allt jobb men inte får de applåder den förtjänar. Stort tack till författarna!
Ja, Saab 105/SK 60 har länge levt lite i det dolda och kanske blivit lite styvmoderligt behandlad – den fick ju inte ens ett smeknamn! När folk tänker på svenska flygvapnet tänker de flesta nog på Tunnan, Lansen, Draken, Viggen och Gripen, trots att Saab 105/SK 60 har varit i tjänst längre än alla dessa. Detta var en av drivkrafterna bakom boken – vi ville lyfta fram denna 50-åring i ljuset.
Lars Larsson skrev:Tack Emil för en mycket bra bok!
Tack! Men jag har definitivt inte gjort boken helt själv. Kolla bokens förord.
Mikael Falk skrev:Bra jobbat Emil!!!
Plus för bilagan med märkningar.
AndersN skrev:Kanonfin bok! Målning och märkningsmaterial är ett jätteplus! Det är något jag saknat i tidigare revyer.
Johan Elvin skrev:Boken ser jättebra ut (bara hunnit titta lite snabbt i den). Målnings och märkningsbilagan är bland det mest genomgripande jag nånsin sett, verkligen uppskattat och kommer komma till användning när vi väl får den nya modellen i 1/48.
Stort tack till Emil m.fl för ett suveränt jobb.
För min del började det med just målning och märkning, för 6-7 år sedan. Efter artiklarna om målning och märkning av JAS 39 började jag plita på motsvarande för SK 60. Men eftersom typen hade varit i tjänst i över 40 år svällde det nåt enormt. Och ju mer jag skrapade….. Under arbetets gång snubblade jag in på andra intressanta områden och började samla på mig även sådant.
Det visade sig att Sven Stridsberg sedan 1990-talet hade haft planer på en bok om Saab 105 så vi beslutade att slå våra påsar ihop och författa en bok, då utan deadline eller tidsplan. Men så insåg vi för 3-4 år sedan att 2013 vore en lämplig tidpunkt p.g.a Saab 105:s 50-årsjubileum. Bok via förlag eller via SFF blev nästa fråga. Normal upplaga för denna typ av böcker via förlag är ca 3000-4000 . Om vi skulle ge ut den via SFF skulle den tryckas i över 6000 exemplar. Det sistnämnda smakade bäst så vi erbjöd boken, gratis, till SFF som nappade. Vi skull ändå inte tjänat storkovan om den givits ut via förlag.
Redan tidigt hade jag som inriktning att målnings- och märkningskapitlet skulle bli det bästa folk hade sett. Djupdykande, omfattande och gott om bilder och skisser. Hoppas jag kom en bit på vägen.
För alla er som gillar what-ifs finns det en hel del uppslag i boken: Förprojekt, utländska alternativ, diverse exportversioner, 105-80, 105-14, SK 60F, andra inhemska ersättare till SK 60, utländska ersättare, SK 60M, m.m.
Nu får vi bara hoppas att Pilot Replicas kommer med en av del utlovade Saab 105 snart och att den blir bra.
Tack för alla tack!