Jo min favoritskala för flygplan är just 1/48 man kan få lagom storlek på bitarna men fortfarande bra med detaljer. Vet att Wentzels har en del Tamiya pansar i 1/48 om du vill bygga sånt.
Jakob
Behöver köpråd
Re: Behöver köpråd
Jakob Fall
AP
AP
hade tänkt att ta en tur dit imorgon, behöver dessutom färger å penslar. vill försöka hålla mig till en skala men 1:72 var bara alldeles för enerverande för mina nerverjfall skrev:Jo min favoritskala för flygplan är just 1/48 man kan få lagom storlek på bitarna men fortfarande bra med detaljer. Vet att Wentzels har en del Tamiya pansar i 1/48 om du vill bygga sånt.
Jakob
Vänta bara tills du kommer dit, finns hur mycket finna modeller som helst och dessutom en massa fina byggen som man kan kolla på och bli inspirerad av.
Jakob
Jakob
Jakob Fall
AP
AP
ja just nu försöker jag lista ut hur tusan man använder dekaler å fär till sådär mattade linjer som comflagen ofta har på allt man ser här innejfall skrev:Vänta bara tills du kommer dit, finns hur mycket finna modeller som helst och dessutom en massa fina byggen som man kan kolla på och bli inspirerad av.
Jakob
Hej,
Tänkte blanda mig i det hela. När jag återvände till modellbyggandet för något år sedan började jag i skalorna 1/32 och 1/35 för flyg respektive pansar. Det var en slump att det blev den stora skalan, men det var verkligen rätt för mig. Detaljerna är betydligt större än i 1/48 och det var i mitt tycke mycket enklare att lära sig maskera, sprutmåla, penselmåla och vädra. Tror att det är det senare du syftar på när du frågar om tekniker.
Byggde ett gäng stora modeller innan jag gick nedåt i skalorna och det var först efter något år som jag gav mig på 1/48. Jag har valt att testa en ny teknik, exempelvis en målningsteknik, maskerings- eller vädringsteknik för varje bygge och det har varit både kul och lärorikt. Inspiration har jag fått genom olika forum och via böcker. Just böcker har passat mig bra då de beskriver olika tekniker ganska ingående med både text och illustrationer.
1/32-skalan behöver varken vara komplicerad, dyr eller bestå av mängder av delar. Exempelvis Revell återutger äldre byggsatser i sin Classic-serie och i 1/35 finns som redan nämnts Tamiya.
Det viktigaste är att du väljer ett objekt som du gillar. Mitt första plan var en Bf-109 och min första tanks en T-34.
Välkommen till en fantastisk värld
Tänkte blanda mig i det hela. När jag återvände till modellbyggandet för något år sedan började jag i skalorna 1/32 och 1/35 för flyg respektive pansar. Det var en slump att det blev den stora skalan, men det var verkligen rätt för mig. Detaljerna är betydligt större än i 1/48 och det var i mitt tycke mycket enklare att lära sig maskera, sprutmåla, penselmåla och vädra. Tror att det är det senare du syftar på när du frågar om tekniker.
Byggde ett gäng stora modeller innan jag gick nedåt i skalorna och det var först efter något år som jag gav mig på 1/48. Jag har valt att testa en ny teknik, exempelvis en målningsteknik, maskerings- eller vädringsteknik för varje bygge och det har varit både kul och lärorikt. Inspiration har jag fått genom olika forum och via böcker. Just böcker har passat mig bra då de beskriver olika tekniker ganska ingående med både text och illustrationer.
1/32-skalan behöver varken vara komplicerad, dyr eller bestå av mängder av delar. Exempelvis Revell återutger äldre byggsatser i sin Classic-serie och i 1/35 finns som redan nämnts Tamiya.
Det viktigaste är att du väljer ett objekt som du gillar. Mitt första plan var en Bf-109 och min första tanks en T-34.
Välkommen till en fantastisk värld

"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
valde att gå efter en ganksa billig revell tank i 1:32, valde den skalan just för att urvalet av saker i samma skala var så stort, byggnader, soldadet etc, men märkte ju att även 1:32 hade sin små yttepytte små delar