Båt. Båt. Båt.Robin Nilsson skrev:Säg inte båt Stellan! Ulf blir alldeles förtvivlad då
Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch [FÄRDIG s.14]
Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch
Stellan Schroeder Englund
Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch
ha ha ha ha,förlåt,men jag kan inte hjälpa det /Lennart
Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch
Boot!
Men jag tycker nästan att det ser omänskligt bra ut!
Kanon jobb verkligen!
Men jag tycker nästan att det ser omänskligt bra ut!

Kanon jobb verkligen!
Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch
Hahah!FARTYG!
Tack så mycket!
Tack så mycket!

-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch
Ha! Det krävs mer än så för att för att få mig ur gängor!
Uffe
Nyligen befordrad till Överamiral över de åtta haven.
Uffe
Nyligen befordrad till Överamiral över de åtta haven.
Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch
Monkey ladder? Mmm, är det bryggan som leder över till lv-pjäsen som avses är det rätta ordet nog "cowbridge", kuebrygge (?) eller "kobrygga". En monkey ladder leder uppåt till "Monkey island" som brukar vara den högsta punkten på ett fartygs överbyggnad. Vanligtvis där nakterhuset står.Lennart skrev:Du har gjort ett snyggt jobb med din modell, är mycket impad av resultatet. På engelska kallas det "monkey lejdare" Stellan,undrar vad Fritzarna kallade det? Ap klappe trappe kanskeLennart
Vill minas att "two island" byggena (äldre tankbåtar med två byggen) hade något "monkey namn" även för det aktersta bygget men kommer inte ihåg det för stunden...
Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch
Monkey ladder? Mmm, är det bryggan som leder över till lv-pjäsen som avses är det rätta ordet nog "cowbridge", kuebrygge (?) eller "kobrygga". En monkey ladder leder uppåt till "Monkey island" som brukar vara den högsta punkten på ett fartygs överbyggnad. Vanligtvis där nakterhuset står.Lennart skrev:Du har gjort ett snyggt jobb med din modell, är mycket impad av resultatet. På engelska kallas det "monkey lejdare" Stellan,undrar vad Fritzarna kallade det? Ap klappe trappe kanskeLennart
Vill minas att "two island" byggena (äldre tankbåtar med två byggen) hade något "monkey namn" även för det aktersta bygget men kommer inte ihåg det för stunden...

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch
Utan att bli alltför akademisk,men man brukar benämmna lejdare som inte har fast anknytning till däcket monkey lejdare.Monkey island är bryggan
På gamla tanfartyg med akter och midskeppsbygge,kallades gångbron mellan dem också monky lejdare(Kobrygga är ett gammalt försvenskat uttryck.Den repstege som lotsen går ombord på ,eller lämmnar fartyget på kallas också för monky lejdare.Kärt barn har många namn.Different style" in different ship,men en skansadvokat" hade det alla .Det får heta vad det vill,Tirpitz modellen är ursnygg i vilket fall som helst/Lennart

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch
Nja, jag växte upp på Stena med en far som var bås och som hade gått på sjömansskolan i Hamburg. Med tysk noggranheten fick man ära sig att inte kalla saker vid fel namn *s*. Sen när jag blev gammal nog jobbade jag några år som matros på Broströms. Gick en hel del på England och om jag får leka mässadvokat (appråpå "different names *ler*) så...
Monkey Island är inte själva bryggan utan platsen ovanpå bryggan där nakterhuset står med teaktrall och allt. Den som skulle ta positionen med sextanten fick äntra upp på "monkey island" när solhöjden skulle tas. Toppen på akterbygget har ett namn förknippat med monkey island men kommer inte på vilket idag. Vet det eftersom jag blev tillrättavisad av en äldre styrman en gång *s*. Nakterhusets kompass kan man normalt se under taket inne på bryggan från platsen vid ratten via "speglar".
Kobryggan eller cowbridge är ett rätt gammalt utryck. Egentligen kommer det från segelfartyg och styckegodsare som fraktade just nötdjur. Inte helt ovanligt bland annat hos australienfarten. De flesta P-liners som Passat, Pamir mfl. hade kobryggor som förband midskepps med backen och poppen. Man kunde alltså ta sig fram och tillbaka på fartyget utan att gå ner mellan "djuren" men framför allt så slapp man gå ner på ett däck som var mycket blötare och farligare vid dåligt väder. P-linerna blev populärt kallade för "three island ships". Ett utryck som sen följde med över till tankfartygen med höga förskepp, midskeppsbygge och bygge på poppen. Även uttrycket kobrygga följde med över till tankfarten när de blev större. Men ofta kallas kobryggan på tankbåtarna för "catwalken" numera ("moderna tider")...
En vanlig lätt flyttbar stege kan kallas för monkeyladder. Men inte lotslejdaren. Jag jobbade bland annat som matros på management för Broströms på Tor-båtarna och vi tog lots vid Spurn (inloppet till Immingham/Hull) fyra gånger i veckan. Aldrig använde vi utrycket monkeyladder för lotslejdaren. Lotslejdaren kallas för pilotladder men sen kan ju lotsen klättra upp den som en apa i och för sig... *s*
https://www.google.se/search?q=pilot+la ... 80&bih=707
Det som skiljer en "lotslejdare" från en vanlig lejdare är att den dels är lång (och tung att hantera) dels är att den har "bredare/längre steg" med jämna mellanrum. Det är för att man när man hivar upp den enkelt skall få tag i den och få in den på däck. Inte ovanligt behövde man vara två man för att hiva upp den och packa ihop den innanför "lotsporten". På de båtar jag jobbat på har lotsporten oftast legat på väderdäck, drygt 15, 20 meter över vattenytan vilket är en rejäl klättring vintertid på Nordsjön. Många modernare fartyg har lotsporten belägen på huvuddäck eller maindäck ca. 2, 3 meter ovanför vattenytan.
Och visst, modellen av Bismark är fantastisk!
Mvh. Andre
Monkey Island är inte själva bryggan utan platsen ovanpå bryggan där nakterhuset står med teaktrall och allt. Den som skulle ta positionen med sextanten fick äntra upp på "monkey island" när solhöjden skulle tas. Toppen på akterbygget har ett namn förknippat med monkey island men kommer inte på vilket idag. Vet det eftersom jag blev tillrättavisad av en äldre styrman en gång *s*. Nakterhusets kompass kan man normalt se under taket inne på bryggan från platsen vid ratten via "speglar".
Kobryggan eller cowbridge är ett rätt gammalt utryck. Egentligen kommer det från segelfartyg och styckegodsare som fraktade just nötdjur. Inte helt ovanligt bland annat hos australienfarten. De flesta P-liners som Passat, Pamir mfl. hade kobryggor som förband midskepps med backen och poppen. Man kunde alltså ta sig fram och tillbaka på fartyget utan att gå ner mellan "djuren" men framför allt så slapp man gå ner på ett däck som var mycket blötare och farligare vid dåligt väder. P-linerna blev populärt kallade för "three island ships". Ett utryck som sen följde med över till tankfartygen med höga förskepp, midskeppsbygge och bygge på poppen. Även uttrycket kobrygga följde med över till tankfarten när de blev större. Men ofta kallas kobryggan på tankbåtarna för "catwalken" numera ("moderna tider")...
En vanlig lätt flyttbar stege kan kallas för monkeyladder. Men inte lotslejdaren. Jag jobbade bland annat som matros på management för Broströms på Tor-båtarna och vi tog lots vid Spurn (inloppet till Immingham/Hull) fyra gånger i veckan. Aldrig använde vi utrycket monkeyladder för lotslejdaren. Lotslejdaren kallas för pilotladder men sen kan ju lotsen klättra upp den som en apa i och för sig... *s*
https://www.google.se/search?q=pilot+la ... 80&bih=707
Det som skiljer en "lotslejdare" från en vanlig lejdare är att den dels är lång (och tung att hantera) dels är att den har "bredare/längre steg" med jämna mellanrum. Det är för att man när man hivar upp den enkelt skall få tag i den och få in den på däck. Inte ovanligt behövde man vara två man för att hiva upp den och packa ihop den innanför "lotsporten". På de båtar jag jobbat på har lotsporten oftast legat på väderdäck, drygt 15, 20 meter över vattenytan vilket är en rejäl klättring vintertid på Nordsjön. Många modernare fartyg har lotsporten belägen på huvuddäck eller maindäck ca. 2, 3 meter ovanför vattenytan.
Och visst, modellen av Bismark är fantastisk!
Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch
Nä men din sneseglare" Skansadvokat heter det ;)I mässen behövs inga advokater. Jag har aldrig "Seglat i stena eller färjor.Endast i tankbåtar som gått på viken och i lastfartg bulk, container och styckegodfartyg.Det har varit övervägande del utländsk besättning i förhållande till svenskar,skandinavier,undantaget Johnssonlinjen där det var mest norrmän. Uttrycket monkeylejdare användes så som jag förklarat tidigare. Att det finns facktermer med andra namn ,helt klart.Förr i tiden,läs på min tid, äntrade lotsen ombord direkt över relingen.Man hängde ut lotslejdaren ,(svensk översättning )Men som i det flesta andra sammanhang,så blir saker förändrade och tiderna förändras. Men som man brukar säga, Det löser sig bara doktorn kommer" Så "no big deal,
TIRPITZ, modellen är jättefin, men saknar vi inte några apor ombord
Lennart
TIRPITZ, modellen är jättefin, men saknar vi inte några apor ombord
