Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch [FÄRDIG s.14]

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Stellan »

Robin Nilsson skrev:Säg inte båt Stellan! Ulf blir alldeles förtvivlad då ;-)
Båt. Båt. Båt.
Stellan Schroeder Englund
Lennart

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Lennart »

ha ha ha ha,förlåt,men jag kan inte hjälpa det /Lennart
Henrik R
Inlägg: 2978
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Henrik R »

Boot!

Men jag tycker nästan att det ser omänskligt bra ut! :-)
Kanon jobb verkligen!
Bigmek
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 nov 2012, 17:25
Namn: Christian

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Bigmek »

Hahah!FARTYG!

Tack så mycket! :)
Ulf Lundberg
Inlägg: 2141
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Ulf Lundberg »

Ha! Det krävs mer än så för att för att få mig ur gängor!
Uffe
Nyligen befordrad till Överamiral över de åtta haven.
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Andre B. »

Lennart skrev:Du har gjort ett snyggt jobb med din modell, är mycket impad av resultatet. På engelska kallas det "monkey lejdare" Stellan,undrar vad Fritzarna kallade det? Ap klappe trappe kanske :) Lennart
Monkey ladder? Mmm, är det bryggan som leder över till lv-pjäsen som avses är det rätta ordet nog "cowbridge", kuebrygge (?) eller "kobrygga". En monkey ladder leder uppåt till "Monkey island" som brukar vara den högsta punkten på ett fartygs överbyggnad. Vanligtvis där nakterhuset står.

Vill minas att "two island" byggena (äldre tankbåtar med två byggen) hade något "monkey namn" även för det aktersta bygget men kommer inte ihåg det för stunden...

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Andre B. »

Lennart skrev:Du har gjort ett snyggt jobb med din modell, är mycket impad av resultatet. På engelska kallas det "monkey lejdare" Stellan,undrar vad Fritzarna kallade det? Ap klappe trappe kanske :) Lennart
Monkey ladder? Mmm, är det bryggan som leder över till lv-pjäsen som avses är det rätta ordet nog "cowbridge", kuebrygge (?) eller "kobrygga". En monkey ladder leder uppåt till "Monkey island" som brukar vara den högsta punkten på ett fartygs överbyggnad. Vanligtvis där nakterhuset står.

Vill minas att "two island" byggena (äldre tankbåtar med två byggen) hade något "monkey namn" även för det aktersta bygget men kommer inte ihåg det för stunden... :?: Börjar man bli ålderssenil? *s*

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Lennart »

Utan att bli alltför akademisk,men man brukar benämmna lejdare som inte har fast anknytning till däcket monkey lejdare.Monkey island är bryggan :) På gamla tanfartyg med akter och midskeppsbygge,kallades gångbron mellan dem också monky lejdare(Kobrygga är ett gammalt försvenskat uttryck.Den repstege som lotsen går ombord på ,eller lämmnar fartyget på kallas också för monky lejdare.Kärt barn har många namn.Different style" in different ship,men en skansadvokat" hade det alla .Det får heta vad det vill,Tirpitz modellen är ursnygg i vilket fall som helst/Lennart
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Andre B. »

Nja, jag växte upp på Stena med en far som var bås och som hade gått på sjömansskolan i Hamburg. Med tysk noggranheten fick man ära sig att inte kalla saker vid fel namn *s*. Sen när jag blev gammal nog jobbade jag några år som matros på Broströms. Gick en hel del på England och om jag får leka mässadvokat (appråpå "different names *ler*) så...

Monkey Island är inte själva bryggan utan platsen ovanpå bryggan där nakterhuset står med teaktrall och allt. Den som skulle ta positionen med sextanten fick äntra upp på "monkey island" när solhöjden skulle tas. Toppen på akterbygget har ett namn förknippat med monkey island men kommer inte på vilket idag. Vet det eftersom jag blev tillrättavisad av en äldre styrman en gång *s*. Nakterhusets kompass kan man normalt se under taket inne på bryggan från platsen vid ratten via "speglar".

Kobryggan eller cowbridge är ett rätt gammalt utryck. Egentligen kommer det från segelfartyg och styckegodsare som fraktade just nötdjur. Inte helt ovanligt bland annat hos australienfarten. De flesta P-liners som Passat, Pamir mfl. hade kobryggor som förband midskepps med backen och poppen. Man kunde alltså ta sig fram och tillbaka på fartyget utan att gå ner mellan "djuren" men framför allt så slapp man gå ner på ett däck som var mycket blötare och farligare vid dåligt väder. P-linerna blev populärt kallade för "three island ships". Ett utryck som sen följde med över till tankfartygen med höga förskepp, midskeppsbygge och bygge på poppen. Även uttrycket kobrygga följde med över till tankfarten när de blev större. Men ofta kallas kobryggan på tankbåtarna för "catwalken" numera ("moderna tider")...

En vanlig lätt flyttbar stege kan kallas för monkeyladder. Men inte lotslejdaren. Jag jobbade bland annat som matros på management för Broströms på Tor-båtarna och vi tog lots vid Spurn (inloppet till Immingham/Hull) fyra gånger i veckan. Aldrig använde vi utrycket monkeyladder för lotslejdaren. Lotslejdaren kallas för pilotladder men sen kan ju lotsen klättra upp den som en apa i och för sig... *s*

https://www.google.se/search?q=pilot+la ... 80&bih=707

Det som skiljer en "lotslejdare" från en vanlig lejdare är att den dels är lång (och tung att hantera) dels är att den har "bredare/längre steg" med jämna mellanrum. Det är för att man när man hivar upp den enkelt skall få tag i den och få in den på däck. Inte ovanligt behövde man vara två man för att hiva upp den och packa ihop den innanför "lotsporten". På de båtar jag jobbat på har lotsporten oftast legat på väderdäck, drygt 15, 20 meter över vattenytan vilket är en rejäl klättring vintertid på Nordsjön. Många modernare fartyg har lotsporten belägen på huvuddäck eller maindäck ca. 2, 3 meter ovanför vattenytan.


Och visst, modellen av Bismark är fantastisk!

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Lennart »

Nä men din sneseglare" Skansadvokat heter det ;)I mässen behövs inga advokater. Jag har aldrig "Seglat i stena eller färjor.Endast i tankbåtar som gått på viken och i lastfartg bulk, container och styckegodfartyg.Det har varit övervägande del utländsk besättning i förhållande till svenskar,skandinavier,undantaget Johnssonlinjen där det var mest norrmän. Uttrycket monkeylejdare användes så som jag förklarat tidigare. Att det finns facktermer med andra namn ,helt klart.Förr i tiden,läs på min tid, äntrade lotsen ombord direkt över relingen.Man hängde ut lotslejdaren ,(svensk översättning )Men som i det flesta andra sammanhang,så blir saker förändrade och tiderna förändras. Men som man brukar säga, Det löser sig bara doktorn kommer" Så "no big deal,
TIRPITZ, modellen är jättefin, men saknar vi inte några apor ombord :D Lennart
Skriv svar