Messerschmitt Bf 110 - Eduard vs. Airfix (Färdig s.3!)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman

Re: Messerschmitt Bf 110 - Eduard vs. Airfix (Nya bilder s.2

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack så mycket för alla fina ord! :)
MiniStuff skrev: Lysande! Underbar historieskrivning, väntar med spänning på en tegelstenen till historiebok med glömda och gömda arkivbilder från tiden det begav sig som kommer ut till hösten på Historiska Media Förlag.
Det blir min C-uppsats i militärhistoria, som jag läser för närvarande. ;)
Joakim Hultman

Re: Messerschmitt Bf 110 - Eduard vs. Airfix (Nya bilder s.3

Sakta men säkert går det framåt även med Eduards Bf 110. Även om målningen inte blev 100% så är jag ändå nöjd.

Bild

Jag behåller maskningen över "fönsterglaset" på tills vidare, eftersom jag så småningom ska ge hela planet en halvmatt lack.

Bild

Lite detaljmålning med pensel återstår innan jag känner mig redo för dekalerna.
Joakim Hultman

Re: Messerschmitt Bf 110 - Eduard vs. Airfix (Nya bilder s.3

Sent omsider kommer jag här med den slutgiltiga rapporten i kampen mellan Eduard och Airfix.

Modellerna föreställer nästan samma typ av flygplan, fast två vilt skilda individer. Att bygga dem var roligt på olika sätt: Airfix var väldigt lättbyggd och avkopplande, men saknade mycket detaljer medan Eduards inte var riktigt lika lättbyggd, fast inte så svår heller med tanke på hur detaljerad byggsatsen var!

Till radiovajer brukar jag i vanliga fall ta ett hårstrå från mitt eget huvud och färga med en spritpenna, men denna gång skulle den vara lite längre än den annars brukar när jag bygger ett litet jaktplan och jag fann därför min hårlängd otillräcklig. Vad göra?
Jag har tidigare bett min syster eller mor om längre hårstrån. Jag växte upp med dem, så de förstår till fullo. Men nu var deras hår för tovigt, vilket inte gav lämpliga radiovajrar.
Den enda lösningen som jag fann var att be en kollega på jobbet om ett par hårstrån. Hur lägger man upp den frågan utan att låta som någon som gör små voodoo-dockor av folk?
Hmm.
Helt lätt var det ju inte. Men jag siktade in mig på en kollega/vän vars make pysslar med diverse liknande hobbys, och förklarade ingående varför jag behövde lite hår.
Inga konstigheter, tyckte hon, och gav mig en knippe på direkten! Modellen kunde färdigställas!

Här är den alltså: Messerschmitt Bf 110 E, tillhörandes Fliegerführer Irak (även kallat "Sonderkommando Junck"), stationerad i Basra, maj 1941.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Stort tack till Lars Befring som illvilligt mutade mig med modellen!
Henrik R

Re: Messerschmitt Bf 110 - Eduard vs. Airfix (Färdig s.3!)

Inlägg av Henrik R »

Härlig modell! Fint med "udda" märkning! Snyggt bygge!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Stiligt, Jocke! Flögs de av tyska piloter eller eller var det irakiska?
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman

Tack så mycket mina herrar!

Planen var officiellt i irakisk tjänst, men flögs uteslutande av piloter ur Luftwaffe. Slitage och stridsförluster av planen i Fliegerführer Irak var dock så kraftig att man tvingades avbryta hela operationen efter bara några veckor, då de få kvarvarande planen flögs hem igen via Syrien.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Mycket stilig Joakim! Jag har också byggt en men jag valde den fulaste som kom med lådan: grönt kamo och bautatank under magen, stenful! Jag tyckte faktiskt lite synd om den eftersom nästan alla kommer att bygga den sexiga på lådan i grått från Sicilien. Men en irakisk var ett väldigt trevlig val!

Jag korar för övrigt modellen villkorslöst till den finaste byggsats jag byggt!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Underbar historia med hårstråna! :) Och en fantastiskt fin modell!
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

Väldigt fint bygge och ett bra val av märkning. Gillas skarpt!
Joakim Hultman

Danke schön, mina herrar!
magnusf skrev: Jag korar för övrigt modellen villkorslöst till den finaste byggsats jag byggt!
Jag har inte byggt lika många flygplan som du, men än så länge är jag beredd att hålla med. :)
Björn Fransson skrev:Underbar historia med hårstråna!
Vad gör man inte för sitt modellbyggande? ;)
kallenordlund skrev:Väldigt fint bygge och ett bra val av märkning.
Jag är lite svag för just irakiskt flyg, så det kommer att bli fler såna i framtiden. 8-)
Skriv svar