Mustangen försvaret aldrig köpte är klar..1/48
Re: Mustangen försvaret aldrig köpte..1/48
Det där blev fint Henrik.Märklig utformning på ramjettarna,jag skulle vilja ha den smala konan bakåt/Lennart
Re: Mustangen försvaret aldrig köpte..1/48
Tack Lennart!
Ja, märkliga indeed! Men dom gick inte att sätta fel, dom var både märkta höger/vänster samt att vingen profil inte gick att sätta felvänt i ramjättarna!..
Syns även här:

Edit: Jag ser att Hasegawa har lurat mig. Det ska inte vara nått rött streck i insignian
Tvekade ganska länge på den frågan, men tänkte att dom kanske hade rätt endå men men.
Ja, märkliga indeed! Men dom gick inte att sätta fel, dom var både märkta höger/vänster samt att vingen profil inte gick att sätta felvänt i ramjättarna!..
Syns även här:

Edit: Jag ser att Hasegawa har lurat mig. Det ska inte vara nått rött streck i insignian

Tvekade ganska länge på den frågan, men tänkte att dom kanske hade rätt endå men men.
Re: Mustangen försvaret aldrig köpte är klar..1/48
Jupp,så skall det vara.Det var närmast jag som tänkte högt
Man brukar ju minska radien och öka mängden utsrömmande gaser för att uppnå
högsta möjliga effekt.Men här komprimeras det i mitten av motorn tydligen. Stängde man av kolvmotorn när gasturbinen var i drift?/Lennart
EDIT: Hittade lite intressanta teknikaliteter
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 01874.html

högsta möjliga effekt.Men här komprimeras det i mitten av motorn tydligen. Stängde man av kolvmotorn när gasturbinen var i drift?/Lennart
EDIT: Hittade lite intressanta teknikaliteter
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 01874.html
Ja JAg antar att man stängde ned propellern, för det känns ju som om den skulle verka negativt i sammanhanget. MEN jag vet ju inte hur "bra" det här experimentet blev egentligen då det endast flögs några varv med dessa på.
Kanske märkte dom att det fungerade som tänkt och slopade P51:an och hängde på dessa på en jetkärra senare istället.
Kanske märkte dom att det fungerade som tänkt och slopade P51:an och hängde på dessa på en jetkärra senare istället.
Jo det där var väl lite av "provbänk/Lennart
Nu när jag låste vidare om detta så stänger dom av propellern.
-
Man kan nästan se att propellern står still på bilden.
Också: Snyggt bygge av en häftig maskin Henrik!
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
/Björn
IPMS Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
/Björn
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Kolvmotorn stängdes inte av under flygning, RAM-jetarna verkade som dragkraftstillskott för att öka prestandan på maskinen. Detta gav ca 40 miles extra i toppfart men verkar negativt på i princip alla andra sätt.. Hög bränsleförbrukning och inte allt för tillförlitliga. Just den maskinen som användes havererade efter en flameout på den vänstra motorn.
/Andreas
/Andreas
commander skrev:Kolvmotorn stängdes inte av under flygning, RAM-jetarna verkade som dragkraftstillskott för att öka prestandan på maskinen. Detta gav ca 40 miles extra i toppfart men verkar negativt på i princip alla andra sätt.. Hög bränsleförbrukning och inte allt för tillförlitliga. Just den maskinen som användes havererade efter en flameout på den vänstra motorn.
/Andreas
Ja, den kan inte varit för lätt att hanskas med när en av rammotorerna stannar, måste blivit ett mycket krafitigt girmoment (eller vad det kallas

Göran Nilsson Söderholm