Mustangen försvaret aldrig köpte är klar..1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart

Re: Mustangen försvaret aldrig köpte..1/48

Inlägg av Lennart »

Det där blev fint Henrik.Märklig utformning på ramjettarna,jag skulle vilja ha den smala konan bakåt/Lennart
Henrik R

Re: Mustangen försvaret aldrig köpte..1/48

Inlägg av Henrik R »

Tack Lennart!

Ja, märkliga indeed! Men dom gick inte att sätta fel, dom var både märkta höger/vänster samt att vingen profil inte gick att sätta felvänt i ramjättarna!..

Syns även här:

Bild

Edit: Jag ser att Hasegawa har lurat mig. Det ska inte vara nått rött streck i insignian :-(
Tvekade ganska länge på den frågan, men tänkte att dom kanske hade rätt endå men men.
Lennart

Re: Mustangen försvaret aldrig köpte är klar..1/48

Inlägg av Lennart »

Jupp,så skall det vara.Det var närmast jag som tänkte högt :) Man brukar ju minska radien och öka mängden utsrömmande gaser för att uppnå
högsta möjliga effekt.Men här komprimeras det i mitten av motorn tydligen. Stängde man av kolvmotorn när gasturbinen var i drift?/Lennart

EDIT: Hittade lite intressanta teknikaliteter
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 01874.html
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Ja JAg antar att man stängde ned propellern, för det känns ju som om den skulle verka negativt i sammanhanget. MEN jag vet ju inte hur "bra" det här experimentet blev egentligen då det endast flögs några varv med dessa på.
Kanske märkte dom att det fungerade som tänkt och slopade P51:an och hängde på dessa på en jetkärra senare istället.
Lennart

Inlägg av Lennart »

Jo det där var väl lite av "provbänk/Lennart
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Nu när jag låste vidare om detta så stänger dom av propellern.
Björn Eriksson

Inlägg av Björn Eriksson »

Man kan nästan se att propellern står still på bilden.

Också: Snyggt bygge av en häftig maskin Henrik!

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tack Björn!
commander
Namn: Andreas Agensjö

Inlägg av commander »

Kolvmotorn stängdes inte av under flygning, RAM-jetarna verkade som dragkraftstillskott för att öka prestandan på maskinen. Detta gav ca 40 miles extra i toppfart men verkar negativt på i princip alla andra sätt.. Hög bränsleförbrukning och inte allt för tillförlitliga. Just den maskinen som användes havererade efter en flameout på den vänstra motorn.
/Andreas
Göran NS

Inlägg av Göran NS »

commander skrev:Kolvmotorn stängdes inte av under flygning, RAM-jetarna verkade som dragkraftstillskott för att öka prestandan på maskinen. Detta gav ca 40 miles extra i toppfart men verkar negativt på i princip alla andra sätt.. Hög bränsleförbrukning och inte allt för tillförlitliga. Just den maskinen som användes havererade efter en flameout på den vänstra motorn.
/Andreas

Ja, den kan inte varit för lätt att hanskas med när en av rammotorerna stannar, måste blivit ett mycket krafitigt girmoment (eller vad det kallas :oops: )
Göran Nilsson Söderholm
Skriv svar