Stug III Ausf F/8 - renoverad i Bastogne
http://www.youtube.com/watch?v=XfxBOWD3 ... =endscreen
Jo, vi har en i garaget, men vi tar en sak i taget...
HL 120 Underbart motorljud!!!!
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
- Namn: Johan Erlandsson
Re: HL 120 Underbart motorljud!!!!
Inte nog med att du har ett garage, du har även skojiga saker i det. Stjärna har fått gå och lägga sig under pressenig över vintern. Sommaren som var innebar vissa hinder för oss friluftsmekaniker....
Johan i Hok
Johan i Hok
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
- Namn: Jens Tornblad
Re: HL 120 Underbart motorljud!!!!
Var det inte väl lite bandspänning på den där? Ljudet var fantastiskt...
En obyggd modell är också en modell...
Re: HL 120 Underbart motorljud!!!!
Svänga på det där sättet verkar göra under för att få bort motsträvigt ogräs mellan betongplattorna. Stug är den ballaste varianten av Pz III/IV.
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: HL 120 Underbart motorljud!!!!
kanske aningens slappa ...Jens Tornblad skrev:Var det inte väl lite bandspänning på den där? Ljudet var fantastiskt...
Re: HL 120 Underbart motorljud!!!!
Vad är det för motor i en sådan då? Diesel-8a?
Håkan F
Håkan F
-
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52
Re: HL 120 Underbart motorljud!!!!
V 12 bensin - vad annars?
Maybach HL 120 TRM
11,8 liter - 300 hk
Maybach HL 120 TRM
11,8 liter - 300 hk
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: HL 120 Underbart motorljud!!!!
Med modern teknik så skulle man kunna klämma ur betydligt mer ur snudd på 12 liter ......
100 hk / liter ska gå utan att behöva tumma alltför mycket på driftsäkerheten. Undrar just hur vevaxel/axlar och kolvstänger är dimensionerade, kanske även motorblocket/blocken .....
Hummmm, 1100 hk i en StuG, borde ge intressanta köregenskaper
Fast så gör man givetvis INTE med ett museiföremål ....
100 hk / liter ska gå utan att behöva tumma alltför mycket på driftsäkerheten. Undrar just hur vevaxel/axlar och kolvstänger är dimensionerade, kanske även motorblocket/blocken .....
Hummmm, 1100 hk i en StuG, borde ge intressanta köregenskaper

Fast så gör man givetvis INTE med ett museiföremål ....